Εξώδικο από το “Άργος” του Β. Μαρινάκη στο Documento του Κ. Βαξεβάνη

πρακτορείο

Με εξώδικο απάντησε το Πρακτορείο Άργος στην ενέργεια

της εφημερίδας “Documento” να δίνει προβλέψεις κυκλοφορίας. Το λέει ο ίδιος ο Κώστας Βαξεβάνης σε παρέμβαση του στο site documentonews.gr γράφοντας για το μονοπώλιο του “Άργους”. Σε ένα εκτενές άρθρο ο Κ. Βαξεβάνης, ενημερώνει πως με ” ιδιωτική εταιρεία έχει πραγματοποιήσει ελέγχους σε διάφορα σημεία της χώρας, όπου θεωρητικά διανεμήθηκε η εφημερίδα από τον Φεβρουάριο του 2017. Τα στοιχεία από τους ελέγχους αυτούς, που αποδεικνύουν ότι άλλα λέγονται από το πρακτορείο (σημ.: από το Άργος) και άλλα γίνονται, έχουν δοθεί στους νομικούς συμβούλους της εφημερίδας και θα κατατεθούν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού”! Καταγράφει επίσης τη μετοχική σύνθεση του “Πρακτορείου” μετά την έξοδο του Σταύρου Ψυχάρη και των αλλαγών που έγιναν με την κατάρρευση του έτερου πρακτορείου δανομής, της “Ευρώπης”.

Γράφει για το σύστημα της διανομής:

Προβλέψεις κυκλοφοριών όπως προβλέψεις καιρού

Κάθε Πέμπτη το πρακτορείο διανομής Τύπου Αργος ανακοινώνει το Δελτίο Κυκλοφορίας των κυριακάτικων εφημερίδων. Το Δελτίο αυτό δεν αποτελεί δελτίο πώλησης, αλλά πρόβλεψης για την κυκλοφορία του κάθε εντύπου, αφού η επιστροφή των εφημερίδων και η καταμέτρησή τους (δηλαδή το αποτέλεσμα της πώλησης) ολοκληρώνονται ύστερα από 45 μέρες. Άλλωστε, όπως μπορεί εύκολα να παρατηρήσει κάποιος, στο Δελτίο δεν εμφανίζεται καμία εφημερίδα να πουλάει αριθμό φύλλων που να έχει κατάληξη αριθμό που δεν είναι πολλαπλάσιο του 10. Δηλαδή δεν υπάρχει πώληση 20.533 ή 30.548 αλλά 20.530 ή 30.540, πράγμα που σημαίνει ότι πρόκειται για στρογγυλοποιημένες εκτιμήσεις.

Η επιστροφή και καταμέτρηση των εφημερίδων που διανέμονται στην Αθήνα γίνεται δύο μέρες μετά την κυκλοφορία τους. Για την επαρχία όμως χρειάζεται 45 ημέρες. Και εδώ μπαίνει το πρώτο ερώτημα: πώς το πρακτορείο μοιράζει την εφημερίδα σε όλη την Ελλάδα σε μία μέρα, αλλά για να τη μαζέψει από την επαρχία χρειάζεται δύο μήνες; Τι συμβαίνει και η επιστροφή των φύλλων θέλει 60 φορές περισσότερο χρόνο από τη διανομή; Επίσης το Αργος δεν επιστρέφει τις κυριακάτικες ανά φύλλο αλλά πολλές μαζί. Δηλαδή δεν εκκαθαρίζει κάθε φύλλο αλλά πολλά μαζί και όποτε θέλει, με αποτέλεσμα ούτε η ίδια η εφημερίδα να ξέρει πόσα φύλλα έχει πουλήσει.

Το σημαντικό όμως ερώτημα είναι: γιατί ένα πρακτορείο διανομής να μπαίνει στον κόπο να ανακοινώσει προβλέψεις κυκλοφορίας και δεν ανακοινώνει τελική πώληση όταν ολοκληρωθεί η καταμέτρηση; Γιατί παρεμβαίνει χωρίς να του ζητηθεί από κανέναν στην ανακοίνωση πωλήσεων, δηλαδή στο πώς θα μοιραστεί η διαφήμιση ανάλογα με την κυκλοφορία που έχει ανακοινωθεί;

Οι προβλέψεις κυκλοφορίας εν είδει προβλέψεων καιρού ή θαλασσοταραχής ποιον εξυπηρετούν αν όχι αυτόν που μπορεί να έχει συμφέρον από αυτή την παρέμβαση;

Πριν από τρεις εβδομάδες, το Documento αποφάσισε να δίνει τις δικές του προβλέψεις κυκλοφορίας, όπως κάνει το Αργος. Οι προβλέψεις αυτές (όπως και του Αργους) προέρχονται από δειγματοληπτικό έλεγχο πώλησης στα περίπτερα. Από την πρώτη κιόλας ανακοίνωση των δικών μας αποτελεσμάτων, η εταιρεία διανομής Αργος μάς έστειλε εξώδικο, διαμαρτυρόμενη γιατί με τον τρόπο αυτό, όπως υποστηρίζει, θέτουμε σε αμφισβήτηση τις δικές της ανακοινώσεις. Γιατί μια εταιρεία, της οποίας ο ρόλος αλλά και η συμβατική υποχρέωση που έχει σχετικά με τις εφημερίδες είναι η διανομή, καίγεται και αντιδρά όταν ανακοινώνεται κάτι που δεν σχετίζεται με την υποχρέωση που έχει αναλάβει; Το Αργος διανέμει εφημερίδες, δεν είναι εταιρεία καταγραφής πωλήσεων. Σε κάθε δε περίπτωση, αν επιμένει να ανακοινώνει νούμερα, πρέπει να αφορούν πωλήσεις και όχι προβλέψεις για τις οποίες μπορεί να αποφανθεί όχι μόνο η εφημερίδα Documento αλλά και μια χαρτορίχτρα. Κανένας δεν μπορεί να απαγορεύσει σε κανέναν να κάνει εκτιμήσεις και ως εκ τούτου το θέμα είναι γιατί το Αργος επιμένει να θέλει τον ρόλο της μοναδικής καφετζούς;

Συμπέρασμα βασικό λοιπόν: δεν υπάρχουν νούμερα πώλησης αλλά πρόβλεψης. Αν μάλιστα μία εφημερίδα προσφύγει στη Δικαιοσύνη λέγοντας πως οι κυκλοφορίες που ανακοινώνει το Αργος δεν είναι πραγματικές και τη βλάπτουν, αφού καθορίζουν με λάθος τρόπο τη διαφημιστική πίτα, το επιχείρημα θα είναι πως κάνουν απλώς μια πρόβλεψη, άρα δεν είναι δυνατόν να είναι υπόλογοι για τη ζημιά που προκαλείται.

Πουλάνε και τα κλειστά περίπτερα

Το Αργος έχει καθαρά μονοπωλιακή λειτουργία. Ακόμη και όταν λειτουργούσε έως το 2017 ένα ακόμη πρακτορείο διανομής, το πρακτορείο Ευρώπη, μεταξύ τους, όπως αποκαλύπτει πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, υπήρχε διαμορφωμένη κοινή πολιτική και συνεννοήσεις, πρακτική που τούς είχε καταστήσει υπόλογους απέναντι στην επιτροπή. Το ένα και μοναδικό πρακτορείο μπορεί να σαμποτάρει μια εφημερίδα, να επιλέξει κακή διανομή, να… κατασκευάσει παραπλανητικές διαδικασίες διανομής, χωρίς να έχει καμία κύρωση αφού υπάρχει σχετικό νομικό κενό.

Οι γνωστοί άγνωστοι μέτοχοι του πρακτορείου ΑΡΓΟΣ ΑΕ

Ο μεγαλύτερος μέτοχος του πρακτορείου Αργος ΑΕ είναι ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ο οποίος διαθέτει 223.043 μετοχές, ποσοστό 29.74% μετά τις 28-12-2017. Οι Εκδόσεις Πρώτο θέμα Εκδοτική Ανώνυμη Εταιρεία διαθέτει 142.620 μετοχές, δηλαδή ποσοστό 19.02%. Μετά την είσοδο των δύο εκδοτών στο πρακτορείο διανομής, οι εφημερίδες τους σημείωσαν θεαματική άνοδο στις πωλήσεις τους.

Η εταιρεία Ιβίσκος Συμμετοχές ΑΕ –πίσω από την οποία βρίσκεται ο Παναγιώτης Ψυχάρης– έχει 141.020 μετοχές και ποσοστό 18,80%, με μετοχικό κεφάλαιο 85.000 ευρώ.

Τέταρτος μέτοχος είναι η Ελευθερία του Τύπου Εκδοτική ΑΕ, συμφερόντων Μαρινάκη, καθώς πρόεδρος του ΔΣ εμφανίζεται ο Γιάννης Κουρτάκης, στενός συνεργάτης του επιχειρηματία ενώ μοναδικός μέτοχος είναι η Φωτεινή Υψηλάντη, στενή συνεργάτιδα του εφοπλιστή.

Ιδιαίτερο όμως ενδιαφέρον παρουσιάζει η εταιρεία SAJP Εκδοτική ΙΚΕ με μόλις 2.100 ευρώ μετοχικό κεφάλαιο. Διαθέτει 75.000 μετοχές και ποσοστό 10%. Μέτοχος κατά 95% της εταιρείας εμφανίζεται ο γνωστός εκδότης και δημοσιογράφος Σωτήριος Πουλόπουλος, ο οποίος είναι και μέλος του ΔΣ της Αργος ΑΕ. Πρόκειται για τον εκδότη του «Κόκκινου Πρωταθλητή», εφημερίδας συνδεδεμένης με τον Ολυμπιακό.

Μέτοχος κατά 5% στην SAJP ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΙΚΕ είναι ο δημοσιογράφος Μιχάλης Μορφονιός, διευθυντής σύνταξης στον «Κόκκινο Πρωταθλητή». Επί 30 χρόνια ασχολείται με το ρεπορτάζ του Ολυμπιακού, ενώ είναι και δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών». Το μεγάλο ερώτημα, όμως, είναι: πώς ακριβώς μια εταιρεία ΙΚΕ (ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία), με μετοχικό κεφάλαιο 2.100 ευρώ, κατόρθωσε να αγοράσει το 10% της Αργος; Πώς έγινε συνεταίρος με τον εφοπλιστή Βαγγ. Μαρινάκη, τον Θ. Αναστασιάδη και την οικογένεια Ψυχάρη;

 

Ολόκληρο το άρθρο του Κ. Βαξεβάνη μπορείτε να το δείτε εδώ

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on StumbleUpon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *