Από την εργατολόγο Νατάσα Πατερέλη
Mε τις διατάξεις του νομοσχεδίου του κ. Πέτσα που βρίσκεται στη διαβούλευση εως την Πέμπτη 10/12/20 τροποποιείται άρδην, ο έως σήμερα ισχύον κανόνας, που επέβαλε οι 400 εργαζόμενοι να απασχολούνται με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας (μισθολόγιο) στα ιδιωτικά κανάλια και κανονικοποιείται πλέον η εργολαβοποίηση των εργαζομένων των καναλιών, ήτοι ανοίγει ο δρόμος για απασχόληση με συμβάσεις έργου ή παροχής υπηρεσιών. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα πλέον να συνυπολογιστούν εργαζόμενοι συνδεδεμένων επιχειρήσεων και εργαζόμενοι ανεξαρτήτων εταιριών παραγωγής, με ανώτατο όριο κάλυψης το 30%, δηλαδή τουλάχιστον 120 εργαζόμενοι. Όσο για τα δημόσια ΜΜΕ, εκτός από πλήρη κυβερνητική εποπτεία, προβλέπεται απελευθέρωση αμοιβών για μεγαλο-στελέχη στην ΕΡΤ και το ΑΠΕ, σε πλήρη αναντιστοιχία με την οικονομική και κοινωνική συγκυρία.
Σήμερα ο νόμος Παππά προβλέπει πως ο κάθε τηλεοπτικός σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας οφείλει να απασχολεί τουλάχιστον 400 εργαζόμενους με σύμβαση εργασίας. Σύμφωνα όμως με το νομοσχέδιο του Στέλιου Πέτσα για τα ΜΜΕ, πλέον στους 400 εργαζόμενους υπολογίζονται και όσοι έχουν μπλοκάκι, ή εργάζονται σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις αλλά και σε ανεξάρτητες εταιρείες παραγωγής.Έτσι, όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω, ο κάθε τηλεοπτικός σταθμός θα πρέπει να απασχολεί ο ίδιος (μισθολόγιο ή μπλοκάκι) τουλάχιστον 280 εργαζομένους και οι υπόλοιποι έως την συμπλήρωση των 400 να είναι εργαζόμενοι συνδεδεμένων επιχειρήσεων και ανεξάρτητων εταιρειών παραγωγής. Σε αντίθεση με τη στυγνή οικονομική πολιτική που εφαζμόζει ακόμα και στους δύσκολους αυτούς μήνες της κρίσης, μέσω των διατάξεων του νομοσχεδίου, μοιράζει δεκάδες άτοκες δόσεις στους καναλάρχες για την εξόφληση της άδειας των καναλιών. Έτσι, αντί η καταβολή των 35 εκατ. ευρώ να γίνει σε 10 ετήσιες δόσεις, θα υπάρχει η δυνατότητα για έως 96 μηνιαίες δόσεις. Για τα υπόλοιπα κανάλια που πήραν άδεια το 2018, οι δόσεις είναι 84. Για τη δόση του 2020, το παρόν νομοσχέδιο Πέτσα προβλέπει ότι από 3,5 εκατ. ευρώ μπορεί να μειωθεί σε 50.000 ευρώ, εάν το κανάλι βεβαιώσει επενδύσεις ύψους 3,45 εκατ. ευρώ εντός του έτους, με υπογραφή ανεξάρτητου ορκωτού ελεγκτή.
Έκπτωση ούτε λίγο ούτε πολύ 98,6%, αρκεί να έχουν αγοράσει μονταζιέρες ή να έχουν επενδύσει σε πρόγραμμα και παραγωγή – τα αυτονόητα για κάθε κανάλι δηλαδή.Ζήτημα 1ο: παρά το γεγονός ότι το νομοσχέδιο αποτελείται από συνολικά 100 σελίδες και 60 άρθρα, θα παραμείνει σε δημόσια διαβούλευση για μόλις έξι μέρες.
Ζήτημα 2ο: DIGEA
Με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση χορηγεί άδεια συνδρομητικής τηλεόρασης, χωρίς διαγωνιστική διαδικασία και κριτήρια αδειοδότησης, στους ήδη υπάρχοντες τηλεοπτικούς σταθμούς που εκπέμπουν με επίγειο σήμα, με μόνο κριτήριο την κατοχή της άδειας εθνικής εμβέλειας. Αυτό που αποτελούσε πάγιο αίτημα τους για πολλά χρόνια, δίνοντάς τους άλλο ένα πεδίο κερδοφορίας.Ταυτόχρονα κυβέρνηση νομοθετεί για τη λεγόμενη διασυνοριακή τηλεόραση. Ετσι ανοίγει το δρόμο δημιουργίας τηλεοπτικών επιχειρηματικών ομίλων μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων, όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο, εντός Ελλάδας όπου ήδη έχει ξεκινήσει ανάλογη διαδικασία με αρνητικές συνέπειες για τους εργαζόμενους, αλλά και σε διακρατικό, σε επίπεδο ΕΕ ή και με άλλες χώρες. Ζήτημα που επίσης διευρύνει το πεδίο δράσης τους και εκτός συνόρων, ως ένα ακόμη πεδίο κερδοφορίας σε συνδυασμό με την οπτικοακουστική παραγωγή και τη συνδρομητική τηλεόραση.Όπως αναφέρεται, αν υπάρξει ένας ενδιαφερόμενος, τότε η συνδρομητική τηλεοπτική υπηρεσία στις επίγειες συχνότητες θα χωρέσει με τη μετάδοση σήματος σε Υψηλή Ευκρίνεια. Ωστόσο, σε περίπτωση που ενδιαφερθούν οι ειδικοί της αγοράς, η Cosmote TV και η υπό τον έλεγχο του United Group, Forthnet, τι θα συμβεί;. Υπάρχει ζήτημα στην περίπτωση τριών ανταγωνιστών, αλλά και για τους υπουργούς που θα εκχωρήσουν το δικαίωμα στην Digea να αποδώσει τις συχνότητες, αφού η σύμβαση του 2014 ανάμεσα σε ΕΕΤΤ και Digea διέθεσε τις συχνότητες για ελεύθερη τηλεόραση. Ωστόσο,για την ανάπτυξη συνδρομητικών υπηρεσιών χρειάζεται να αναθεωρηθεί η σύμβαση και προφανώς το τίμημα, αφού θα υπάρχει άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα.Εχοντας ήδη νομοθετήσει για την οπτικοακουστική παραγωγή στην ψηφιακή εποχή, τους δίνει τη δυνατότητα να ασχοληθούν επιχειρηματικά και μάλιστα ενισχύοντάς τους με τεράστιες επιδοτήσεις για ανάλογες επενδύσεις, σε ένα τομέα που είναι εξαιρετικά κερδοφόρος.
Ζήτημα 3ο: ΕΡΤ
προβλέπονται παχυλοί μισθοί για τη Διοίκηση, και αθρόες προσλήψεις χωρίς κριτήρια. Στο άρθρο 51 του νομοσχεδίου «ρυθμίζει μισθολογικά θέματα για τον διευθύνοντα σύμβουλο, διευθυντικά και ειδικά στελέχη της ΕΡΤ, καθώς και τον πρόεδρο και γενικό διευθυντή του ΑΠΕ-ΜΠΕ, προσαρμόζοντάς τα στις συνθήκες της σύγχρονης αγοράς».Πλέον τα μεγαλοστελέχη των δημόσιων ΜΜΕ που υπάγονται απευθείας στον Κυριάκο Μητσοτάκη, εξαιρούνται από το ενιαίο μισθολόγιο και θα έχουν ανώτατο όριο αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών ή απολαβών, ανάλογες με τις μηνιαίες αποδοχές και τα επιδόματα του προέδρου του Αρείου Πάγου.Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι με το επίμαχο άρθρο (51) «επιδιώκεται η διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της Ε.Ρ.Τ.Α.Ε. σε μια έντονα ανταγωνιστική αγορά, προσελκύοντας και εντάσσοντας στο δυναμικό της έμπειρα και εξειδικευμένα στελέχη αναγνωρίζοντας τη σχετική προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα».
Ζήτημα 4ο: ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Ενώ με τις διατάξεις του νομοσχεδίου σχετικά με την DIGEA και τις ευκολιες στην αποπληρωμή των δόσεων των αδειών, αυξάνει και ενισχύει στο έπακρο την κερδοφορία των ιδιοκτητών των ιδιωτικών καναλιών, με αυτή τη διαδικασία οδηγεί μαθηματικά, σε μείωση του αριθμού των εργαζομένων στους τηλεοπτικούς σταθμούς και χτύπημα των δικαιωμάτων τους.– Ρητά προβλέπεται ως ετήσιος μέσος όρος, ο αριθμός των 400 εργαζόμενων που προέβλεπε ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ (νόμος Παπά) για να δοθεί τηλεοπτική άδεια πανελλαδικής εμβέλειας. Τυπικά ως αριθμός εργαζομένων παραμένει, αλλά ουσιαστικά μειώνεται αφού στον αριθμό των εργαζόμενων μπορεί να προσμετρώνται εργαζόμενοι με σύμβαση έργου δηλαδή με μπλοκάκι, ελαστικά εργαζόμενοι χωρίς σύμβαση εργασίας, εργολαβικοί, κλπ, μέχρι τον αριθμό 280. Καταργείται έτσι η σταθερή και μόνιμη δουλειά, με σταθερό ημερήσιο εργάσιμο χρόνο 8ωρο ή 7ωρο, πλήρη μισθό, πλήρη όλα τα άλλα δικαιώματα για όλους τους εργαζόμενους και γενικεύεται η ευελιξία και η εντατικοποίηση. Οι υπόλοιποι 120 εργαζόμενοι θα προέρχονται είτε από συνδεδεμένες επιχειρήσεις εντός ή εκτός Ελλάδας, του τομέα της οπτικοακουστικής παραγωγής, είτε είναι πάροχοι προγράμματος (ταινίες ντοκιμαντέρ κλπ), ή απλά εταιρίες-εργολάβοι, τα γνωστά ως δουλεμπορικά. Επίσης ως πλήρης απασχόληση θεωρείται στο προσχέδιο Πέτσα όταν ο εργαζόμενος έχει ένσημα για 20 και όχι 25 μέρες το μήνα. Ανοίγει και έτσι ο δρόμος μερικής απασχόλησης και εκ περιτροπής εργασίας, καθώς και κάθε μορφή ευελιξίας.– Εντείνεται ακόμα περισσότερο η υπερεκμετάλλευση των εργαζόμενων στους επιχειρηματικούς Ομίλους των ΜΜΕ, όλων των ειδικοτήτων. Ηδη οι εργαζόμενοι στο ρεπορτάζ εργάζονται πέρα από το θεσμοθετημένο 7ωρο, ενώ στην παραγωγή των ειδήσεων εμπλέκονται με διάφορα τεχνάσματα, όλοι οι εργαζόμενοι στους Ομίλους, ανεξάρτητα από το επιμέρους μέσο (ραδιόφωνο, τηλεόραση, εφημερίδα, περιοδικό, διαδίκτυο) στο οποίο είναι ενταγμένοι.– εφαρμογή στην πράξη των μονοπρόσωπων εξωτερικών συνεργείων, κάτι το οποίο απαγορεύεται ρητά από τη Διαιτητική Απόφαση μεταξύ της ΕΤΙΤΑ και της ΕΙΤΗΣΕΕ, ανάγοντας έναν και μόνο εργαζόμενο σε δημοσιογράφο, τεχνικό και βοηθό κάμερας, ταυτόχρονα με την αξιοποίηση των πιο σύγχρονων κινητών τηλεφώνων με κάμερες και φωτογραφικές μηχανές. Ετσι η τεχνολογία στα χέρια των επιχειρηματικών ομίλων αντί να κάνει τη δουλειά πιο ξεκούραστη, αντί να μειώνει τον εργάσιμο χρόνο τον αυξάνει, μεγαλώνει την εντατικοποίηση της δουλειάς και μειώνει τις θέσεις εργασίας, αυξάνοντας κι άλλο την ανεργία. Ενώ ταυτόχρονα εντατικοποιεί στο έπακρο την εργασία όλων των κλάδων με αρνητικές συνέπειες το μεγάλο άγχος στη δουλειά, αλλά και άλλους κινδύνους για την υγεία και ασφάλειά τους.– Ουδεμία αναφορά γίνεται σε ισχύουσες ή μελλοντικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας των εργαζομένων τεχνικών, δημοσιογράφων κλπ κλάδων στα ιδιωτικά κανάλια, επιτρέποντας έτσι την καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων που με μεγάλη μάχη κατάφεραν οι εργαζόμενοι να διεκδικήσουν και να κερδίσουν.
– Η προτεινόμενη με την παρ.5 τροποποίηση του άρθρου 9 παρ.1 του ν.4339/2015 πρέπει να αποσυρθεί για τους ακόλουθους λόγους:1)Ενώ ο ν.4339/2015 θέσπισε την υποχρέωση των τηλεοπτικών σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας να απασχολούν τουλάχιστον 400 εργαζόμενους, με την προτεινόμενη τροποποίηση κατ’ ουσίαν παρέχεται η δυνατότητα απόλυσης 120 εργαζομένων σε κάθε κανάλι, αφού στον αριθμό των 400 εργαζομένων (προτείνεται να) προσμετρώνται και οι απασχολούμενοι σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις και σε ανεξάρτητες εταιρείες παραγωγής, που δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν το 30% του προσωπικού.2) Είναι προφανές ότι αυτό θα οδηγήσει μεγάλο μέρος των εργαζομένων στα τηλεοπτικά κανάλια στην ανεργία και την εργασιακή επισφάλεια, και μάλιστα σε συνθήκες πανδημίας, ανεργίας και πλήρους απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων.3) Μια τέτοια μεγάλη μείωση του μόνιμου και πλήρως απασχολούμενου προσωπικού στους τηλεοπτικούς σταθμούς, είναι βέβαιο ότι θα επηρεάσει αρνητικά την ποιότητα των προγραμμάτων των καναλιών, που πρέπει να στηρίζονται στην εργασία έμπειρων και ικανών τεχνικών, δημοσιογράφων και διοικητικών υπαλλήλων. Γεγονός που θα έχει δυσμενείς συνέπειες για όλους τους πολίτες – θεατές των προγραμμάτων των καναλιών αλλά και για την κοινωνικοοικονομική ζωή της χώρας.
3 comments for “Το νομοσχέδιο Πέτσα της κυβέρνησης ΝΔ με απλά λόγια”