Χρυσές χορηγίες από τις Σκουριές στον 9.84
Από τη Ντίνα Δασκαλοπούλου στην Εφημερίδα των Συντακτών
Η «Ελληνικός Χρυσός» είναι μια εταιρεία που εκτιμά την υψηλή τέχνη της επικοινωνίας και το έχει αποδείξει: ιλουστρασιόν ένθετα στις εφημερίδες μεγάλης κυκλοφορίας, ολοσέλιδες καταχωρίσεις, χορηγίες σε ΜΜΕ, χρυσά ταξίδια για τους εκλεκτούς της δημοσιογράφους, αποκλεισμός όσων διαφωνούν από συνεντεύξεις Τύπου. Κατά καιρούς έχει προκαλέσει σφοδρή κριτική τόσο από την Ενωση Συντακτών και τα πειθαρχικά της όργανα όσο κι από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Δημοσιογραφικών Ενώσεων.
Τώρα, κι αφού χορήγησε ιδιωτικά ραδιόφωνα, η εταιρεία παίζει και με τον δημοτικό σταθμό της Αθήνας, αυτόν που πληρώνουν όλοι οι δημότες. Στις 19 Μαΐου το Διοικητικό Συμβούλιο του 9.84 ενέκρινε κατά πλειοψηφία σύμβαση χορηγίας με τον δημοσιογράφο Σταμάτη Ζαχαρό με χορηγό την «Ελληνικός Χρυσός» στην καθημερινή εκπομπή «η Τρόικα του 9.84».
Οι άλλοι δύο της «Τρόικας» είναι οι δημοσιογράφοι Νεκτάριος Νώτης και Γιάννης Παπαγεωργίου, που καθημερινά 8-9 το πρωί παρουσιάζουν την εκπομπή που στη σελίδα της στο φέισμπουκ αυτοσυστήνεται ως «μία “τρόικα” πρωινή, ενημερωτική.
Ηρεμη και… διαφορετική άποψη για την οικονομία και όσα συμβαίνουν γύρω μας». Η χορηγία ξεκινά από 1ης Μαΐου μέχρι 29/2/2016 με αμοιβή ποσού 4.000 ευρώ τον μήνα και ποσοστό για τον δημοσιογράφο 30%.
«Απείχα από την ψηφοφορία διαμαρτυρόμενη ρητά», μας λέει η εκλεγμένη εκπρόσωπος των εργαζομένων στο Δ.Σ. της ΔΕΡΑ, Ελευθερία Κουμάντου. «Είναι γνωστά τα οικονομικά προβλήματα του σταθμού, αλλά και προφανές το πρόβλημα όταν δίνονται χορηγίες για ενημερωτικό προϊόν και μάλιστα σε δημόσιο Μέσο, όπως έχει επισημάνει στο παρελθόν και η ΕΣΗΕΑ. Πόσω μάλλον που η συγκεκριμένη εταιρεία έχει απασχολήσει αρνητικά τη δημόσια συζήτηση και ο “Αθήνα 9.84” καλείται να καλύψει αμερόληπτα γεγονότα όπως οι αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες των κατοίκων της Χαλκιδικής ή η πρόσφατη συγκέντρωση στην Αθήνα εργαζομένων τής “Ελληνικός Χρυσός”».
Ο Κώδικας Αρχών
Αναζητήσαμε την άποψη της Ενωσης Συντακτών. Μιλήσαμε με τη Μιμή Τουφεξή, απερχόμενη πρόεδρο του Εποπτικού Συμβουλίου. «Δεν μπορώ να κάνω οποιαδήποτε κρίση για την ουσία του θέματος χωρίς πλήρη διερεύνηση των παραμέτρων της συμφωνίας, για την οποία δεν έχω καμία αρμοδιότητα και δικαίωμα», μας είπε η κ. Τουφεξή, ωστόσο μας παραπέμπει στον Κώδικα Αρχών δεοντολογίας του δημοσιογραφικού επαγγέλματος και στο άρθρο 5.
Αντιγράφουμε από τον Κώδικα: «Η διαφάνεια στις οικονομικές σχέσεις αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της αξιοπιστίας, του κύρους και της επαγγελματικής αξιοπρέπειας του δημοσιογράφου, ο οποίος οφείλει (…) να μην επιδιώκει και να μη δέχεται οποιεσδήποτε παροχές σε χρήμα και είδος που θίγουν την αξιοπιστία και την αξιοπρέπειά του και επηρεάζουν την ανεξαρτησία και την αμεροληψία του».
«Ο Αθήνα 9.84 τηρεί τις αρχές δεοντολογίας και τις σχετικές δεσμεύσεις βάσει οδηγιών του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης», μας λέει ο πρόεδρος της ΔΕΡΑ, δημοσιογράφος Γιάννης Παντελάκης.
«Ο σταθμός συνάπτει συμβάσεις με διαφημιζόμενους προκειμένου να διευρύνει τα έσοδά του. Η συγκεκριμένη σύμβαση κινείται ακριβώς σε αυτό το πλαίσιο. Παρέχουμε διαφημιστικό πεδίο (ούτε καν χρόνο) έναντι τιμήματος. Καμία διαφήμιση δεν δεσμεύει τον σταθμό και τους δημοσιογράφους του σε οποιοδήποτε επίπεδο. Ούτε φυσικά η συγκεκριμένη, η οποία άλλωστε έχει φιλοξενηθεί σε πολλά ΜΜΕ, ανεξαρτήτως πολιτικής προσέγγισής τους».
Σε σχέση με την απευθείας πληρωμή του δημοσιογράφου από την εταιρεία με 1.200 ευρώ μηνιαίως, ο κ. Παντελάκης εξηγεί πως «οι δημοσιογράφοι όταν μεσολαβούν για την προσέλκυση διαφήμισης δικαιούνται ένα μικρό ποσοστό, όπως συμβαίνει σε όλα τα ραδιοτηλεοπτικά Μέσα Ενημέρωσης».
«Συνήθης πρακτική»
Ο πρόεδρος δηλαδή του δημοτικού ραδιοφώνου της πόλης μας παραδέχεται ότι πρόκειται περί συνήθους πρακτικής οι δημοσιογράφοι να μεσολαβούν μεταξύ εταιρειών και ΜΜΕ και να παίρνουν ποσοστό επί του ποσού.
Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Παντελάκης θεωρεί ότι «ο σταθμός δεν διανοείται ότι θίγεται ούτε κατ’ ελάχιστον η αξιοπιστία, η αξιοπρέπεια, η αμεροληψία και η ανεξαρτησία του δημοσιογράφου Στ. Ζαχαρού».
Κι αυτό γιατί «δεν πρόκειται, όπως αναφέρετε στην ερώτησή σας, για “χρόνο αγορασμένο από μια εταιρεία”, αλλά για μια διαφήμιση όπως όλες οι άλλες. Μάλιστα, η συγκεκριμένη διαφήμιση δεν θα μεταδίδεται καν σε κάποιο ραδιοφωνικό σποτ σε οποιαδήποτε εκπομπή, αλλά θα φιλοξενείται στην ιστοσελίδα του σταθμού για όσο διάστημα διαρκεί η σύμβαση. Αρα, δεν μπορεί να δημιουργηθεί η παραμικρή υποψία, παρά μόνο κακόπιστα, ότι ενδέχεται να επηρεάσει το περιεχόμενο οποιασδήποτε εκπομπής. Σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη εταιρεία και τις δραστηριότητές της, όλα όσα έχουν απασχολήσει την τοπική κοινωνία έχουν φιλοξενηθεί στον σταθμό κι αυτό θα συνεχίσει να συμβαίνει με καθαρά δημοσιογραφικά κριτήρια. Αλλωστε, θέλουμε να πιστεύουμε ότι κανένα Μέσο Ενημέρωσης δεν επηρεάζεται (όπως και ο 9.84) από τις δραστηριότητες του οποιουδήποτε διαφημιζόμενου».
«Ο Δήμος της Αθήνας και ο δημοτικός σταθμός που πληρώνουν οι δημότες δεν έχει καμία δουλειά να εμπλακεί σε μεθοδεύσεις συμφερόντων και να θέσει υπό κηδεμονία την αντικειμενικότητα που θα έπρεπε να έχει», μας λέει η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης με την Ανοιχτή Πόλη, Ελθήνα Αγγελοπούλου.
«Είναι γνωστή η προσπάθεια της εταιρείας να χειραγωγήσει την ενημέρωση και πληροφόρηση του κοινού μέσω χορηγιών και διαφημίσεων. Είναι γνωστός κι ο αγώνας των κατοίκων της Χαλκιδικής για τη σωτηρία του φυσικού περιβάλλοντος. Ο σταθμός θα έπρεπε να στέκεται πρώτα και κύρια στο πλευρό των πολιτών που αγωνίζονται».