Το «πιστό κοινό» της τηλεοπτικής χειραγώγησης

Ματίνα Παπαχριστούδη στο ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακου

Όπως κάθε χρόνο, η διεθνής εταιρεία Nielsen –η οποία ελέγχει μονοπωλιακά σε όλο τον κόσμο τις μετρήσεις τηλεθέασης– εξέδωσε την ετήσια αναφορά μετρήσεων (year book) για την απόδοση των τηλεοπτικών σταθμών στο κοινό. Η πρώτη παρατήρηση αφορά την ίδια τη μέτρηση στη χώρα μας, για την οποία πλέον δεν αντιδρά κανείς. Η «έρευνα» ποσοστών, στο όνομα των οποίων διεξάγεται ο σφοδρός τηλεοπτικός ανταγωνισμός για την εξασφάλιση διαφήμισης και στηρίζεται η επιχείρηση χειραγώγησης της κοινωνίας, χρησιμοποιεί «δείγμα» 1.300 νοικοκυριών. Δηλαδή, περίπου 3.500 άτομα ηλικιών από 4 έως και 74 ετών, για αναγωγή σε πληθυσμό 10.353.328 ατόμων…

Μπορεί η τηλεοπτική ενημέρωση μέσω των δελτίων ειδήσεων να έχει απωλέσει, σε μεγάλο βαθμό, την επιρροή της, όπως αποτυπώνεται και στα νούμερα της Nielsen.Ωστόσο, συνεχίζει να αξιοποιείται ως δεξαμενή κατασκευής «ψευδο-γεγονότων» και «πολιτικών-κοινωνικών πραγματικοτήτων», τα οποία διακινούνται και διαχέονται από τους μηχανισμούς χειραγώγησης στα άλλα ΜΜΕ — έντυπα ή διαδικτυακά, καθώς και στα ψηφιακά δίκτυα.

Για μια ακόμη χρονιά, επιβεβαιώθηκε πως το «πιστό κοινό» της τηλεόρασης είναι γυναίκες άνω των 55 ετών (μέση παρακολούθηση ημερησίως 8,11 ώρες) και όσοι έχουν χαμηλό μορφωτικό επίπεδο (7,31 ώρες). Τα τηλεοπτικά κανάλια, βέβαια, ενδιαφέρονται μόνο για το χαρακτηριζόμενο «εμπορικό» κοινό, αυτό των ηλικιών 18 ως 54 ετών. Εκεί, η μέση τηλεθέαση –λέει η Nielsen– ανήλθε την τηλεοπτική σεζόν Σεπτέμβριος 2020 – Αύγουστος 2021 σε 4,5 ώρες κατά μέσο όρο. Ειδικότερα, στα κεντρικά δελτία ειδήσεων στους μεγάλους σταθμούς, η μέση ημερήσια τηλεθέαση μετά βίας ξεπερνά το ένα εκατομμύριο πολίτες.

Υπενθυμίζεται πως η περασμένη σεζόν ήταν η «χρονιά» των δυο lockdown, της πανδημικής κρίσης, των απαγορεύσεων και της άγριας καταστολής, κατά την οποία η κυβέρνηση της ΝΔ ανέθεσε στους προπαγανδιστές-χειραγωγούς της τηλεοπτικής ενημέρωσης να επιβάλουν το κυρίαρχο αφήγημά της. Τους μήνες της απαγόρευσης κυκλοφορίας καταγράφεται αύξηση παρακολούθησης των τηλεοπτικών καναλιών —τον Μάρτιο και Απρίλιο του 2021 έφτασε τις 5,26 ώρες ημερησίως. Από τον Μάιο και μετά η μέση τηλεθέαση αποτυπώνει μεγάλη πτώση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *