ΜΜΕ ακραίας λογοκρισίας με ανταλλάγματα

Από τον Δημήτρη Σταμούλη στο ΠΡΙΝ

Όλα τα βλέμματα έχουν στραφεί στην «πέτσινη» επιχορήγηση των 20 εκατ. από την κυβέρνηση της ΝΔ στα ΜΜΕ, με προκλητικά αδιαφανείς διαδικασίες υπέρ φίλων και γνωστών. Αυτή αποτελεί, όμως, μόνο μία από τις πολλές ενισχύσεις κράτους και κυβερνήσεων, καθώς και τραπεζών-επιχειρήσεων, υπέρ αστικών ΜΜΕ, τα οποία έχουν ένα πρωταρχικό πρόβλημα: αποτελούν ιδιοκτησία μιας χούφτας οικογενειών μεγαλοκαπιταλιστών.

Η περιβόητη λίστα Πέτσα με τα 1.232 μέσα ενημέρωσης που συμμετείχαν στη «λεία» των 20 εκατ. ευρώ για την καμπάνια του κορονοϊού σήκωσε την επιφανειακή… πέτσα του κυρίαρχου συστήματος ενημέρωσης και (παρα)πληροφόρησης και αποκάλυψε τη βαθιά σχέση εξάρτησης και διαπλοκής που υπάρχει ανάμεσα στην πολιτική και οικονομική εξουσία και το μιντιακό σύστημα στον σύγχρονο καπιταλισμό.

Πολλά αντιπολιτευτικά και φιλικά προς τον ΣΥΡΙΖΑ ιστολόγια, διάφορα αποκλεισμένα από την εν λόγω μοιρασιά ΜΜΕ, αλλά ακόμα και… ωφελημένοι εκδότες και καναλάρχες, ενεπλάκησαν σε μια σκληρή αντιπαράθεση για το ποιος και από πότε έχει «μπουκώσει» με πιο πολλά χρήματα από τον κρατικό κορβανά. Η «πέτσινη» ιλαροτραγωδία έδειξε ότι «λεφτά υπάρχουν», όχι βέβαια για μισθούς, συντάξεις ή δημόσια υγεία, αλλά για να «λαδώνονται» φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ, ανύπαρκτες ιστοσελίδες, απατεώνες εκδοτίσκοι, σελίδες που είναι προς πώληση ή έχουν έδρα στις… ΗΠΑ. Μετέδιδαν την καμπάνια ακόμα και θρησκευτικές ιστοσελίδες που επέμεναν ότι «η θεία κοινωνία δεν κολλάει». Πώς αλλιώς να γεμίσει μια λίστα με πάνω από χίλια… μαγαζιά!

Το μεγάλο σκάνδαλο, ωστόσο, δεν είναι το ποιοι «τα πήραν» και ποιοι «κόπηκαν». Αλλά ότι και η νυν κυβέρνηση της ΝΔ και η προηγούμενη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως και οι μεγάλες διαφημιζόμενες εταιρείες (τράπεζες, τηλεπικοινωνίες, αλυσίδες εμπορίου και τροφίμων κ.ο.κ.) χειραγωγούν και ελέγχουν τα μίντια, κατευθύνουν και επιβάλλουν την ενημέρωση, κόβουν και λογοκρίνουν ειδήσεις και γεγονότα με τη δύναμη του… παρά τους.

Το μεγάλο σκάνδαλο της ιδιοκτησίας

Μέσα στην πανδημία, η κυβέρνηση φρόντισε ιδιαίτερα τα αφεντικά των ΜΜΕ και το «ενδιαφέρον» αποδείχτηκε αμοιβαίο, αφού κανάλια και μεγάλες ιστοσελίδες προσέφεραν τα μέγιστα στην κυβερνητική προπαγάνδα και εμπέδωση της υποταγής και χειραγώγησης. Δεν ήταν μόνο τα περιβόητα 20 εκατ. ευρώ του «Μένουμε Σπίτι», για τα οποία έγινε μεγάλος ντόρος, καθώς κάποιοι αποκλείστηκαν ή ρίχτηκαν στη μοιρασιά. Πιο συγκεκριμένα: έξι καναλάρχες εξαιρέθηκαν από υποχρέωση καταβολής της ετήσιας δόσης ύψους 3,5 εκατ. ευρώ για τις άδειες (συνολικό όφελος 21 εκατ. ευρώ). Πλήθος ΜΜΕ μοιράστηκαν 32 εκατ. ευρώ της διαφημιστικής καμπάνιας του τουρισμού. Αλλά το μεγάλο φαγοπότι έχει γίνει με τη διαφημιστική δαπάνη ύψους 33 εκατ. ευρώ των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Μεγάλοι πρωταγωνιστές τα συγκροτήματα Σκάι/Καθημερινή (Αλαφούζος) 4,31 εκατ., ΑΝΤ1 (Κυριακού) 2,89 εκατ., Αlter Ego (Μαρινάκης) 2,14 εκατ., Πρώτο Θέμα/Νέο Χρήμα(Καραμήτσος) 2,18 εκατ., Alpha TV + Star (Βαρδινογιάννης) 2 + 1,54 εκατ., Real (Χατζηνικολάου) 1,1 εκατ., Dimera (Σαββίδης) 614.000 κ.α. Να προσθέσουμε, δε, ότι ο Στ. Πέτσας προανήγγειλε την πλήρη κατάργηση του Ειδικού Φόρου 5% της τηλεόρασης. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε μειώσει ήδη τον Ειδικό Φόρο από το 20% στο 5%, ως αντάλλαγμα για τις τηλεοπτικές άδειες.

Τα ΜΜΕ συνολικά, κατά την περίοδο της καραντίνας, αναβάθμισαν σημαντικά το ρόλο τους ως όργανα του κυρίαρχου συστήματος σε πολιτικό και ιδεολογικό επίπεδο. Προέβαλαν και στήριξαν σε απόλυτο βαθμό και σχεδόν αποκλειστικά κάθε κυβερνητικό μέτρο, έστησαν «ύμνους» για Μητσοτάκη, Κικίλια, Τσιόδρα και την κυβέρνηση συνολικά, αξιοποίησαν επιστήμονες προσδεμένους στο άρμα της επιχειρηματικής-κυβερνητικής διαπλοκής. Αντίστροφα, φίμωσαν κάθε διαφορετική κριτική στην πολιτική της κυβέρνησης απέναντι στην πανδημία, την καταστολή των ΜΑΤ και των προστίμων, προσπάθησαν να λοιδορήσουν ακόμα και τον αγώνα των υγειονομικών στην πρώτη του κιόλας εκδήλωση ή και να τον «εξαφανίσουν».

Ακραία δείγματα ελέγχου, χειραγώγησης και «υποκατάστασης» της ανεξάρτητης δημοσιογραφικής εργασίας είχαμε στην ΕΡΤ που «εξαφάνισε» την κινητοποίηση της ΟΕΝΓΕ τον Απρίλιο (στα ιδιωτικά κανάλια αυτό είναι νόμος φυσικά), το «κόψιμο» από κρατικά και φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ των ενοχλητικών φωνών από το χώρο των νοσοκομειακών γιατρών αλλά και των πανεπιστημιακών, το «φιρμάνι» διοικητών νοσοκομείων –καθ’ υπαγόρευση της κυβέρνησης– σε σωματεία και υγειονομικούς να μην βγάζουν ειδήσεις και να μην κάνουν δηλώσεις, εάν δεν τις έχουν προεγκρίνει.

Λίγους μήνες νωρίτερα, είχαμε δει την απεργία στον ΟΤΕ να μένει στο σκοτάδι από τα κυρίαρχα ΜΜΕ (όπως και οι άλλοι αγώνες στις τηλεπικοινωνίες), καθώς ΟΤΕ και λοιπές εταιρείες του κλάδου αποτελούν βασικούς χρηματοδότες των μίντια. Επιπλέον, παρατηρήθηκε το κυβερνών και άλλα κόμματα να «κόβουν» τους φωτορεπόρτερ από πρόσβαση σε γεγονότα και να στέλνουν δικό τους «κομμένο και ραμμένο» φωτοειδησεογραφικό υλικό. Κορυφαίο δείγμα, ωστόσο, υπήρξε το fake ρεπορτάζ συνωστισμού στην παραλία Θεσσαλονίκης που μάλιστα… εξυμνήθηκε από τον υπουργό ΠΡΟΠΟ Μ. Χρυσοχοΐδη, αποκαλύπτοντας ότι ο επιθυμητός ρόλος των ΜΜΕ είναι να εξυπηρετούν την κυβερνητική γραμμή! Όπως είπε, «η τηλεόραση μεγέθυνε ελάχιστες μειοψηφίες στις παραλίες και στα άλση. Καλά έκανε η τηλεόραση γιατί η πειθαρχία πρέπει να είναι απόλυτη»!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *