Ας ξαναδούμε πόσο δεν εμπιστεύονται τα ΜΜΕ οι πολίτες

Η φωτογραφία καταγράφει τη "δυσπιστία" σύμφωνα με την έρευνα του Ρώϋτερς

Η φωτογραφία καταγράφει τη “δυσπιστία” σύμφωνα με την έρευνα του Ρώϋτερς

   Με αφορμή τη συζήτση που ξέσπασε ανάμεσα στους δημοσιογράφους για το σπότ του ΣΥΡΙΖΑ ας ξαναθυμηθούμε κάποια στοιχεία για το πόσο εμπιστεύονται τα ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους. Η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου είναι “παλιά”, στοιχεία έρευνας του Νοεμβρίου 2019 που

δημοσιεύτηκαν τον Μάρτιο του 2020. Η δυσπιστία στα ελληνικά μίντια είναι από τις υψηλότερες στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα στοιχεία προέρχονται από δημοσίευμα στο  lawspot.gr

Δυσπιστία εκφράζεται και για τα ελληνικά ΜΜΕ, και συγκεκριμένα για την τηλεόραση (EL:78% | υψηλότερο αρνητικό ποσοστό της έρευνας, EU28:47%, EU27:46%), τον γραπτό τύπο (EL:68%, EU28:47%, EU27:43%) και το ραδιόφωνο (EL:62%, EU28:36%, EU27:34%). Πιο θετικά διακείμενοι είναι οι Έλληνες ερωτηθέντες προς το διαδίκτυο σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους (εμπιστοσύνη EL:42%, EU28:32%, EU27:34%) αν και σε αυτή την περίπτωση, περισσότεροι είναι αυτοί που εκφράζουν τη δυσπιστία τους (EL:44%-2, EU28:55%, EU28:53%) και ειδικότερα για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στο διαδίκτυο (EL:59%, EU28:65%, EU27:64%).

Γενικότερα, οι Έλληνες ερωτηθέντες θεωρούν ότι τα ελληνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν παρέχουν αξιόπιστες πληροφορίες (EL:54% -4, EU28:38%) και ότι οι πληροφορίες που αναμεταδίδουν έχουν υποστεί αλλοίωση λόγω πολιτικών ή εμπορικών πιέσεων (EL:78% -5, EU28:51%, EU27:50%).

Ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι συναντούν συχνά ειδήσεις/πληροφορίες που διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα ή είναι ακόμα και ψευδείς(EL:85%, EU28:69%, EU27:68%). Μάλιστα πιστεύουν ότι είναι σε θέση να το αναγνωρίσουν με ευκολία όταν αυτό συμβαίνει (EL:66%, EU28:58%, EU27:58%) και περισσότερο από κάθε άλλον Ευρωπαίο πολίτη θεωρούν ότι η ύπαρξη ειδήσεων/πληροφοριών που διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα ή είναι ακόμα και ψευδείς αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για τη δημοκρατία γενικότερα (EL:91%, EU28:79%, EU27:79%) και τη χώρα τους ειδικότερα (EL:88%, EU28:74%, EU27:73%).

Η ελληνική κοινή γνώμη αξιολογεί ως αντικειμενική την κάλυψη των ευρωπαϊκών θεμάτων από τα ΜΜΕ (ραδιόφωνο EL:43%, EU28:51%, EU27:53% | γραπτός τύπος EL:38%, EU28:47%, EU27:50% | ιστότοποι EL:42%, EU28:42%, EU27:43% | κοινωνικά δίκτυα στο ίντερνετ EL41%, EU28:33%, EU27:34%), με εξαίρεση την τηλεόραση που βρίσκουν ότι παρουσιάζει «πιο θετικά» τα σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ενωση θέματα (EL:46%, EU28:18%, EU27:19%).

Παρόλα αυτά, η τηλεόραση παραμένει η πρώτη τους επιλονή προκειμένου να ενημερωθούν για την Ε.Ε., τις πολιτικές και τους θεσμούς της (EL:53%, EU28:47%, EU27:46%), με το διαδίκτυο να είναι εξίσου δημοφιλές (EL:51%, EU28:43%, EU2743%), όπως και οι συζητήσεις με πρόσωπα του οικείου περιβάλλοντος π.χ. συγγενείς, φίλους, συναδέλφους (EL:41% -5, EU28:20%, EU27:21%). Άλλες πηγές που αξιοποιούν οι Έλληνες, ως μέσο πληροφόρησης για θέματα σχετικά με την Ε.Ε. είναι οι εξής: ενημερωτικοί ιστότοποι πχ. εφημερίδες, ειδησεογραφικά περιοδικά (EL:29%, EU28:26%, EU27:26%), κοινωνικά δίκτυα στο διαδίκτυο (EL:28% +2, EU28:14%, EU27:14%), ραδιόφωνο (EL:14%-5, EU28:21%, EU27:21%), ιστολόγια/blogs (EL:17%, EU28:3%, EU27:3%), καθημερινές εφημερίδες (EL: 11% -5, EU28:21%, EU27:22%).

Ανατρέχοντας σε παλαιότερες έρευνες του Ευρωβαρομέτρου, επιβεβαιώνεται ως διαχρονικό εύρημα το έλλειμμα ενημέρωσης των Ελλήνων για τα ευρωπαϊκά θέματα(EL:72% | αθροιστικά «όχι και τόσο καλά ενημερωμένοι» + «καθόλου ενημερωμένοι», EU28:60%, EU27:61%).

Έλλειμα ενημέρωσης

2019 EB922018 EB902017 EB882016 EB862015 EB842014 EB822013 EB802012 EB782011 EB762010 EB74
72%66%67%69%63%67%76%76%71%70%

Αρκετοί δε ομολογούν ότι δεν αναζητούν ποτέ πληροφορίες σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ενωση (ΕL:17%, EU28:20%, EU27:20%).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *