Πληροφόρηση μόνο με… διαφημίσεις!

Ματίνα Παπαχριστούδηστη στήλη “Πίσω από τις κάμερες” στο ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακου 

Τα στοιχεία της διαφημιστικής δαπάνης των πολιτικών κομμάτων στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα δημοσίευσε η Google. Η έκπληξη ήταν ότι η Νέα Δημοκρατία βρίσκεται στις πρώτες θέσεις, καθώς φέρεται να κατέβαλε στο διάστημα του προεκλογικού έτους το ποσό των 650.000 ευρώ για να προβληθεί. Καταδεικνύεται, έτσι, πως το κυβερνόν νεοφιλελεύθερο κόμμα είναι πρωτοπόρο στην εγκαθίδρυση μιας νέας πραγματικότητας στα μίντια και τη δημοσιογραφία. Αφενός, επέβαλε ασφυκτικό πλαίσιο ελέγχου και λογοκρισίας στην ενημέρωση, σε ΜΜΕ και δημοσιογράφους και, αφετέρου, αντικατέστησε την πολιτική επικοινωνία και την πληροφόρηση με τη διαφήμιση.

Ενώ ελέγχει σχεδόν ολοκληρωτικά το σύστημα πληροφόρησης μέσω των κρατικών δικτύων, της ΕΡΤ και του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ρυθμίζει και τη ροή της ενημέρωσης με νέους κανόνες, στους οποίους δεν έχει αντιδράσει κανείς. 

Το καθεστώς που ισχύει στην καθημερινή ενημέρωση για την εξέλιξη του COVID είναι χαρακτηριστικό και εξοργιστικό. Οι δημοσιογράφοι αποδέχθηκαν να υποβάλλουν γραπτώς μια μόνο ερώτηση ανά Μέσο, με την ανάγνωση να γίνεται από υπάλληλο της κυβέρνησης!

Η αντικατάσταση της πληροφόρησης από τη διαφήμιση αγκαλιάζει πλέον το σύνολο του επικοινωνιακού συστήματος στη χώρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τέσσερις συστημικές τράπεζες έδωσαν στα ΜΜΕ το 2019 το ποσό των 33,3 εκατ. ευρώ για διαφήμιση, ποσό δυσανάλογο σε σύγκριση με τις ελάχιστες υπηρεσίες που παρείχαν στο ευρύ κοινό. Η δε διαφήμιση των φορέων και οργανισμών του δημοσίου έχει εκτοξευθεί ήδη από τα μέσα του περασμένου έτους. Σημειώνεται πως η κρατική διαφήμιση την περίοδο των μνημονίων κατέγραψε μεγάλη πτώση, από το 2019 ωστόσο άρχισε η ανοδική της πορεία. Συγκεκριμένα στοιχεία δεν δημοσιοποιούνται, ούτε αναρτώνται παρά τη διάταξη νόμου σύμφωνα με την οποία κάθε χρόνο οφείλει να γίνεται ο σχετικός απολογισμός της.

Είναι γνωστό, πάντως, ότι μαζί με τα 20 εκατ. της δαπάνης του κορονοϊού, ανακοινώνονται διαφημιστικές καμπάνιες για κάθε τι – από τη διαφήμιση νόμων και διατάξεων (πρόσφατα για το νόμο υποτιθέμενης στήριξης πρώτης κατοικίας) έως και την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Οι οργανισμοί και φορείς του κράτους, με όπλο τα εκατομμύρια της κρατικής διαφήμισης, επιτυγχάνουν διπλό στόχο: Αφενός προβάλλουν ότι θέλουν αφετέρου ελέγχουν την ενημέρωση στα υπό ολική κατάρρευση μίντια, υπαγορεύοντας και απαγορεύοντας τις πραγματικές ειδήσεις και ρεπορτάζ για την πολιτική τους.

Μικρά

Οργή προκαλούν πλέον οι περσόνες της πρωινής τηλε-ενημέρωσης, στην  προσπάθεια τους να υποστηρίξουν τις κυβερνητικές παλινωδίες στην υπόθεση της πανδημικής κρίσης του COVID-19. Τους ίδιους, όμως, δεν τους απασχολεί καν ο εξευτελισμός τους από τις διαμετρικά αντίθετες θέσεις που ανακοινώνουν σχετικά με την άρση της καραντίνας. Μπουρδολογούν ασύστολα, διανθίζοντας την κυβερνητική προπαγάνδα με ανεπίτρεπτους χαρακτηρισμούς (για το δημοσιογραφικό επάγγελμα) σε βάρος όσων αντιδρούν στην πολιτική της ΝΔ.

Η αφωνία της ένωσης συντακτών στα όσα εξελίσσονται στην κρατική και κυβερνητική ΕΡΤ είναι εξοργιστική. Η διοίκηση παρουσίασε ένα επιχειρησιακό σχέδιο που στην ουσία εξελίσσει την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, επισημοποιώντας τη λειτουργία της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης ως «κορβανά» για την εξωτερική ανάθεση υπηρεσιών, εισάγοντας παράλληλες και ελαστικές εργασιακές σχέσεις για το προσωπικό. Επίσης, προωθεί αυξήσεις για τα στελέχη και λειτουργία της ΕΡΤ με προσωπικό συμβασιούχων χωρίς σύμβαση.

Η συμμαχία των συνδικαλιστικών δυνάμεων ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ στο ΔΣ της ΕΣΗΕΑ όχι μόνο έχει αποδεχθεί το σχέδιο αυτό που διανθίζεται από τις συνήθεις γενικόλογες αοριστίες περί ρόλου της ΕΡΤ, αλλά έδωσε και συγχαρητήρια στη διοίκηση για το γεγονός ότι δημοσιοποίησε το επιχειρησιακό σχέδιο προς διαβούλευση. Όταν είναι γνωστό πως έχουν ήδη εγκριθεί τα σχέδια νέου οργανογράμματος και Κανονισμού Προσωπικού που αλλάζουν τη δομή και τη λειτουργία της ΕΡΤ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *