Στη Θεσσαλονίκη, το φετινό Συνέδριο της Salonica Electronix ήταν ένα σημαντικό γεγονός. Όχι μόνο για τις ειδήσεις ή τις άκρως ενδιαφέρουσες εταιρικές παρουσιάσεις ή τα works shops που σε αυτή τη διοργάνωση έκαναν τη διαφορά για την αγορά των συστημάτων ασφάλειας και της τηλεόρασης. Ήταν γεγονός γιατί μέσα σε δυο ημέρες αποκαλύφθηκε η μεγάλη ανισότητα της ψηφιακής πραγματικότητας στη χώρας. Από τη μια εταιρείες, μικρές, μεσαίες ή μεγάλες που εκπροσωπούν αυτό που ονομάζουμε αγορά, ενημερώνονται, πασχίζουν, εξελίσσονται, ενσωματώνουν, επενδύουν, αγωνιούν, βελτιώνονται, πασχίζουν να παραμείνουν πρωταγωνιστές σε ένα ολοένα και ταχύτερα εξελισσόμενο ψηφιακό περιβάλλον. Από την άλλη η θεσμική πραγματικότητα της χώρας. Με καθυστερήσεις, με υπονοούμενα, με διαπλοκές μικρές ή μεγάλες, με αυστηρές διατάξεις που εφαρμόζονται ωστόσο κατά το δοκούν και αναλόγως των συμφερόντων που ορισμένοι θέλουν να εξυπηρετηθούν. Και στη μέση τα πραγματικά θύματα, οι καταναλωτές, οι πελάτες, οι τηλεθεατές οι οποίοι πάντα τελευταίοι θα ενημερωθούν και πάντα αυτοί θα κληθούν να πληρώσουν το τίμημα.
Η εκτίμηση αυτή αποκρυσταλλώθηκε για όποιον είχε την τύχη να παρακολουθήσει τις συζητήσεις και παρουσιάσεις στη διάρκεια του Συνεδρίου, να πληροφορηθεί και να δοκιμάσει τα προϊόντα των εταιρειών που συμμετείχαν. Η περίπτωση της Ψηφιακής Μετάβασης στην Τηλεόραση, αλλά και των νέων υβριδικών υπηρεσιων για το αθλητικό περιεχόμενο, αποδεικνύουν όλα τα παραπάνω.
Στην Ψηφιακή Μετάβαση ακούσαμε την αντιπρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών Αγγελική Σγώρα, και διαπιστώσαμε πως η ρυθμιστική αρχή είναι έτοιμη για όλες τις διαδικασίες που απαιτούνται στην απόδοση του Ψηφιακού Μερίσματος ΙΙ. Δεν υπάρχουν ωστόσο ακόμη όλες οι απαραίτητες νομικές πράξεις που απαιτούνται, ειδικά για την τηλεόραση, υποχρέωση που ανήκει στην κυβέρνηση και όχι στις ανεξάρτητες αρχές. Η εμπειρία λέει πως οι ρυθμίσεις που αφορούν την ψηφιακή μετάβαση της ελεύθερης τηλεόρασης περνάνε μέσα από πολύπλοκες πολιτικές σχέσεις, με την εκάστοτε κυβέρνηση να έχει τον πρώτο λόγο στις καθυστερήσεις. Ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρης Κρέτσος πάντως στον χαιρετισμό του στις εργασίας του Συνεδρίου, αναφέρθηκε μόνο στο πρώτο βήμα εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλέγματος, τις τηλεοπτικές άδειες στους πανελλαδικής εμβέλειας σταθμούς. Για τους περιφερειακούς σταθμούς που παραμένουν σε καθεστώς «νόμιμης παρανομίας», η κυβέρνηση επιφύλασσε την ικανοποίηση ενός από τα αιτήματά τους, τη μείωση του Ειδικού Φόρου Τηλεόρασης, ακριβώς πριν τη έναρξη της επίσημης προεκλογικής περιόδου! Για όλα τα υπόλοιπα, τηρείται σιγή ιχθύος…
Αυτή η σιγή ωστόσο έχει σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά της τηλεόρασης και κυρίως στους πολίτες. Όπως ακούστηκε με αγωνία στις εργασίες του Συνεδρίου οι καταναλωτές αγοράζουν ήδη νέες τηλεοπτικές συσκευές, οι οποίες φυσικά έχουν τη δυνατότητα λήψης DVB-Τ2. Οι πάροχοι δικτύου όμως δεν έχουν κάνει απολύτως τίποτε για το DVB-T2, δεν υπάρχει η απαραίτητη υπουργική απόφαση για την τεχνολογία εκπομπής και την κωδικοποίηση. Θα χρειαστούν δηλαδή οι πολίτες πάλι ψηφιακούς αποκωδικοποητές; Κανείς δεν μπορεί να απαντήσει υπεύθυνα στο ερώτημα γιατί δεν έχει εκδοθεί η επίσης αναγκαία προτυποποίηση των δεκτών ψηφιακής τηλεόρασης, η οποία προβλεπόταν (θεωρητικά) τον Νοέμβριο του 2018!
Για τους παρόχους δικτύου, την ΕΡΤ και τη Digea, δεν έχει καν εκδοθεί ο νέος ψηφιακός χάρτης συχνοτήτων, αν κι αυτός είναι ήδη έτοιμος. Ακούσαμε όμως στο Συνέδριο πως οι δυο πάροχοι δικτύου έχουν λάβει –ανεπισήμως- τα πλάνα μετακίνησης στο φάσμα κάτω των 694 MHz. Όμως δεν γνωρίζουν και κυρίως δεν μπορούν να προγραμματίσουν το ύψος της επένδυσης που θα απαιτηθεί.
Και αντί για μια φυσιολογική πολιτική αντίδραση που θα στηρίζεται στους όρους που η ίδια η κυβέρνηση δηλώνει επίσημα με τα χρονοδιαγράμματα που κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μαθαίνουμε από το ρεπορτάζ πως κορυφαίος κυβερνητικός αρμόδιος παράγοντας προτείνει να πληρώσει πάλι η ΕΡΤ τη Digea για τη 2η ψηφιακή μετάβαση!
Ματίνα Παπαχριστούδη
Editorial “ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ” Μαΐου