Της Κατερίνα Κλείτσα
Αναδημοσίευση από το net.xekinima
Το τελευταίο διάστημα κυκλοφορεί μια διαφήμιση σχολής μοντέλων, η οποία εκτός από τμήματα ενηλίκων, έχει και τμήματα για παιδιά, για ηλικίες από 6-11 και από 12-16 χρονών! Ούτε λίγο ούτε πολύ λοιπόν οι συγκεκριμένες διαφημίσεις στοχεύουν μικρά κορίτσια για να τις μυήσουν στο μόντελινγκ!
Ο χώρος του μόντελινγκ είναι ούτως ή άλλως ένας σκληρός χώρος, όπου οι γυναίκες (και οι άντρες) μοντέλα πρέπει να πληρούν πολύ συγκεκριμένες και αυστηρές προϋποθέσεις βάρους, ύψους, εξωτερικών χαρακτηριστικών. Ακόμα και σήμερα, που θεωρητικά ο χώρος της μόδας έχει διευρυνθεί και υπάρχουν μοντέλα «plus size» ή «petite» (δηλαδή σωματότυπους που έχουν περισσότερα κιλά ή χαμηλότερο ύψος από αυτό που θεωρείται πρότυπο), η όλη βιομηχανία είναι προσανατολισμένη σε πολύ στενά πρότυπα «ομορφιάς».
Τι μαθαίνουν τα παιδιά;
Τί ακριβώς θα διδαχτεί λοιπόν ένα κορίτσι, ηλικίας 6,7 ή 8 χρονών εάν πάει σε μία σχολή μοντέλων; Σύμφωνα με την περιγραφή που βρήκαμε στην συγκεκριμένη ιστοσελίδα θα μάθει εμφάνιση και πόζα, κίνηση-περπάτημα, βαψίματα (ρουζ, σκιές, σκόνη, μαθήματα μακιγιάζ), διατροφή και άλλα πολλά αντίστοιχα!
Θα μάθει δηλαδή ότι η εξωτερική εμφάνιση είναι από τα πιο κεντρικά ζητήματα στη ζωή μας, ότι υπάρχουν συγκεκριμένα πρότυπα στα οποία πρέπει να ανταπεξέλθουμε και βέβαια με ποιο τρόπο να το κάνουμε (μακιγιάζ, δίαιτα, ποζάρισμα κλπ).
Θα μάθει επίσης την κεντρική ιδέα του «μόντελινγκ». Ότι το σώμα είναι ένα προϊόν που αν το «πουλήσεις σωστά» θα σου εξασφαλίσει χρήματα, φήμη και δόξα. Την ίδια στιγμή είναι ένα προϊόν που δεν σου ανήκει απόλυτα, αφού θα πρέπει να το ντύνεις, να το κινείς και το «στήνεις» με τον τρόπο που θα σου ζητάει κάποιος άλλος – συγκεκριμένα ο πελάτης.
Η βιομηχανία της μόδας και τα τα ΜΜΕ βομβαρδίζουν τις γυναίκες και σε μικρότερο βαθμό και τους άντρες με πρότυπα ομορφιάς που ελάχιστες/οι μπορούν να πλησιάσουν. Ο αριθμός των εφήβων που υποφέρουν από νευρική ανορεξία μεγαλώνει όλο και περισσότερο. Η πλειοψηφία των γυναικών νιώθει σε μικρότερο η μεγαλύτερο βαθμό άσχημη ή χοντρή ή με λάθος αναλογίες κοκ και έχει χαμηλή αυτοπεποίθηση. Και οι σχολές μοντέλων έρχονται να εμφυτεύσουν αυτές τις ανασφάλειες και εικόνες για το σώμα σε παιδιά 6 – 10 χρονών! Την ίδια στιγμή πηγαίνουν ακόμα πιο πέρα από αυτό, αφού στα μαθήματα συμπεριλαμβάνονται ποια είναι τα εγκεκριμένα χόμπι και ενδιαφέροντα για ένα μοντέλο!
Σχολές και ματαιόδοξοι γονείς στερούν έτσι από τα παιδιά το δικαίωμα να ξεδιπλώσουν τα δικά τους ταλέντα και ενδιαφέροντα, καταπιέζοντάς τα ακόμα περισσότερα ψυχολογικά (πέρα από το σωματικό κομμάτι).
Το γεγονός ότι μικρά κορίτσια μαθητεύουν για να γίνουν μοντέλα, μας προκαλεί σοκ και αγανάκτηση. Είναι όμως η φυσική κατάληξη που πηγάζει από τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και του τρόπου με τον οποίο αυτή αντιμετωπίζεται. Η εξωτερική εμφάνιση μίας γυναίκας παίζει καθοριστικό ρόλο σε μία σειρά πτυχών της ζωής της: τις κοινωνικές της σχέσεις, την εργασία της, το εάν της «άξιζε» ή όχι να παρενοχληθεί, να χλευαστεί κοκ.
Σώμα – εμπόρευμα
Το γυναικείο σώμα εξάλλου «πουλάει» σχεδόν κάθε αντικείμενο που είναι προς πώληση! Από φυλλάδιο σουβλατζίδικου, που χωρίς εμφανή λόγο και αιτία, ανάμεσα στα σουβλάκια και τα σουτζουκάκια θα συναντήσουμε και μία γυναίκα με μαγιό, μέχρι τα ακριβά αυτοκίνητα κλπ, ένα γυναικείο μοντέλο, με όσο το δυνατόν λιγότερα ρούχα, χρησιμοποιείται πάντα σαν ένα αντικείμενο που προβάλλεται για να προωθήσει την αγορά άλλων αντικειμένων.
Η κυριαρχία της αντίληψης ότι το γυναικείο σώμα είναι εμπόρευμα οδηγεί σε τέτοιες πρακτικές. Οι «σχολές μοντέλων» για μικρά κορίτσια δεν μπορεί να αντιμετωπιστούν σαν κάτι «κανονικό».
Χρειάζεται συνεχής αγώνας και ενημέρωση για να γλυτώσουν όσο το δυνατόν περισσότερες γυναίκες και κορίτσια από μια βιομηχανία που τις μετατρέπει σε προϊόντα, που τις υποβαθμίζει σε κάτι λιγότερα από ανθρώπινες υπάρξεις προκειμένου να βγάλει περισσότερα κέρδη.