Της Ιωάννας Αναστασίου
Η πρόσφατη με ταρατατζούμ αριστείας, απόφαση του υπουργείου Παιδείας με υπογραφή Κυριάκου Πιερρακάκη για τη δημιουργία ενός νέου “Δικτύου Δημόσιων Σχολείων” χρηματοδοτούμενων από το Ίδρυμα Ωνάση, έρχεται να προστεθεί στις τελευταίες σημαντικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη με στόχο την παράδοση της εκπαίδευσης σε ιδιωτικά κεφάλαια. Η ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης προχωράει συντονισμένα με σταθερά βήματα και νομοθετικές πρωτοβουλίες με στόχο την επιβολή και στη χώρα μας χωρίς αντιδράσεις, των “edu-business”. Η εκπαίδευση δηλαδή όχι μόνο θα λειτουργεί με κριτήρια ιδιωτικοοικονομικά και αγοράς αλλά πρέπει παράλληλα να δίνει κέρδη στους “επενδυτές” που κάνουν μπίζνες στην Παιδεία.
Ιδιωτικά Πανεπιστήμια προσεχώς- δημόσια σχολεία με όρους αγοράς
Οι πρόσφατες θεσμικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης είναι τρεις και προστίθενται στην πρόσφατη μεγάλη αλλαγή που επέβαλε, τη δυνατότητα ίδρυσης Παραρτημάτων ιδιωτικών Πανεπιστημίων του εξωτερικού. Ήδη από την πρώτη του Νέου Χρόνου άνοιξε η διαδικασία για την κατάθεση αιτήσεων από ξένα Πανεπιστήμια αν και στις 11 Απριλίου κρίνεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας η προσφυγή ενάντια στην ίδρυσή τους. Στους πρώτους ενδιαφερόμενους ακούγονται το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, που έχει πρόθεση να λειτουργήσει σχολές Νομικής και Ιατρικής και το ιδιωτικό Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, το οποίο πρόκειται να δώσει βάρος στις επιστήμες Υγείας.
Οι τρεις νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες που βάζουν τις ιδιωτικές επιχειρήσεις μέσα στο δημόσιο σχολείο, κατηγοριοποιούν τα δημόσια σχολεία ανάλογα με την πρόσδεσή τους σε ιδιωτικά συμφέροντα με στόχο να εμπεδωθεί στην ελληνική κοινωνία ότι η δημόσια εκπαίδευση είναι ένας “αναχρονισμός”, είναι: Η λειτουργία 22 Ωνάσειων Γυμνασίων και Λυκείων, η εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate – IB) στα δημόσια σχολεία και η δημιουργία επαγγελματικών ακαδημιών σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα έως το τέλος του έτους.
Το Δίκτυο Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων με δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση. Σε αυτό θα ενταχθούν 22 σχολεία, 11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια, “σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις”, όπως λέει η υπουργική απόφαση Πιερρακάκη. Οι περιοχές που ανακοινώθηκαν είναι σε Αττική. στον Κολωνός, την Κυψέλη, το Περιστέρι, το Μενίδι και το Πέραμα, σε Θεσσαλονίκη, στον Εύοσμο, σεη Κοζάνη, Ξάνθη, Ρόδος και Ηράκλειο. Το Ίδρυμα Ωνάση αναλαμβάνει την ανακαίνιση των σχολείων έως του ποσού του ενός εκατομμυρίου ευρώ για κάθε σχολική μονάδα, ενώ θα χορηγεί υποτροφίες, θα συνεισφέρει στην «επαγγελματική ανάπτυξη» των εκπαιδευτικών και θα καλύπτει λειτουργικά έξοδα έως και 500.000 ευρώ το έτος ανά σχολείο. Τα σχολεία αυτά θα συνδεθούν άμεσα με πανεπιστημιακά ιδρύματα με στόχο την εισαγωγή και εφαρμογή εκπαιδευτικών καινοτομιών. Θα διοικούνται από εννεαμελή επιτροπή, στην οποία πέντε μέλη θα ορίζονται από το υπουργείο Παιδείας και τέσσερις από το Ίδρυμα Ωνάση. Μπαίνει δηλαδή τέλος στην εποπτεία και αρμοδιότητα του ίδιου του υπουργείου παιδείας σε θέματα εκπαίδευσης αφού το περιεχόμενο θα καθορίζεται με άλλα “καινοτόμα” της αγοράς, κριτήρια. Η επιλογή υποβαθμισμένων σχολείων δεν έγινε τυχαία, σε εγκαταλελειμμένα δημόσια σχολεία έρχεται ο “ιδιώτης-σωτήρας” να πληρώσει για υποδομές, δίνει το σαφές στίγμα της πολιτικής τακτικής.
Η ρύθμιση για την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate – IB) στα δημόσια σχολεία. Σύμφωνα με αυτή την εξαγγελία τον Σεπτέμβριο του 2026 οι μαθήτριες και οι μαθητές σε τουλάχιστον πέντε πρότυπα Λύκεια της χώρας θα έχουν τη δυνατότητα της επιλογής μεταξύ του IB ή του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Στόχος είναι η επέκτασή του IΒ σε όλα τα πρότυπα Λύκεια της χώρας. Πρόκειται για μέτρο που “σπάει” τον ενιαίο χαρακτήρα της εισαγωγής στα πανεπιστήμια και διαμορφώνει εναλλακτικούς τρόπους εισαγωγής αρχικά για τους μαθητές λυκείου στα πρότυπα. Το Διεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureate Diploma Programme) είναι ένα διετές πρόγραμμα σπουδών για τους μαθητές των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, προκειμένου να τους προετοιμάσει αποτελεσματικά για ένα φάσμα εξειδικευμένων σπουδών στο εξωτερικό. Διευθύνεται από έναν ιδιωτικό οργανισμό αναγνωρισμένο από το Συμβούλιο της Ευρώπης και ο συγκεκριμένος τίτλος σπουδών παρέχεται στα πιο ακριβά ιδιωτικά λύκεια της Ελλάδας και υπόσχεται την άμεση εγγραφή των κατόχων του στα καλύτερα διεθνώς πανεπιστήμια. Έτσι για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης θα υπάρχει εισαγωγή στα δημόσια Πανεπιστήμια χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Δημιουργία επαγγελματικών ακαδημιών σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα. Στόχος είναι να εκπαιδεύονται “εξειδικευμένα στελέχη που θα καλύπτουν τις ανάγκες των επιχειρήσεων οι οποίες σήμερα δεν βρίσκουν εργαζόμενους”. Πρόκειται για νέες εκπαιδευτικές δομές που θα δίνουν σπουδές επιπέδου 5 σύμφωνα με το εθνικό πλαίσιο προσόντων, οι οποίες θα στοχεύουν σε συγκεκριμένες ειδικότητες ανάλογα με την περιοχή. Ένα συγκεκριμένο ποσοστό αποφοίτων της Ακαδημίας δεσμεύεται ότι θα το απορροφά η ιδιωτική επιχείρηση. Στις Ακαδημίες θα διδάσκουν εκπαιδευτικοί του δημοσίου ή εκπαιδευτές οι οποίες θα προσλαμβάνονται και θα αμείβονται από το υπουργείο Παιδείας, με τη διαδικασία των ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ). Το κόστος λειτουργίας τους θα το αναλάβει το υπουργείο Παιδείας αλλά η ιδιωτική επιχείρηση θα λειτουργεί την Ακαδημία και αν θέλει θα θα έχει τη δυνατότητα να δίνει επιπλέον αμοιβές στους καθηγητές του δημοσίου και τους ιδιώτες εκπαιδευτές.
Όλα τα παραπάνω ολοκληρώνουν τη συστηματική απόπειρα της κυβέρνησης ΝΔ να ιδιωτικοποιήσει την εκπαίδευση. Η τακτική να παραδοθούν τα δημόσια σχολεία σε ιδιωτικές εταιρείες μέσω διαφόρων τύπων “συμπράξεων”, έχουν στόχο να τελειώσουν το μοντέλο της Παιδείας ως “κοινωνικό αγαθό” και να μετατρέψουν την εκπαίδευση σε εμπόρευμα που πρέπει να παράγει κέρδη για τους επενδυτές
** Με πληροφορίες από το Εκπαιδευτικό Περιοδικό “Σελιδοδείκτης- Για την Εκπαίδευση και την Κοινωνία”
Πηγή: neostrategy.gr