Το όνομα Teleperformance στη χώρα μας έχει συνδεθεί με την επιχείρηση λογοκρισίας στο facebook την περίοδο lockdown 2020-2021. Η λογοκριτική παρέμβαση της “ομάδας facebook” που είχε αναλάβει τον έλεγχο περιεχομένου της πλατφόρμας, έφτασε στη Βουλή μετά από τη μαζική εξαφάνιση αναρτήσεων για την απεργία πείνας του Δημήτρη Κουφοντίνα, εξαναγκάζοντας το ίδιο το Facebook να εκδώσει ανακοίνωση. Η ίδια η Teleperformance δεν απάντησε ποτέ στις επίμονες ερωτήσεις που της τέθηκαν. Πολλοί επίσης θα θυμούνται ότι η εταιρεία αναφέρθηκε ως “συνεργάτης” της κυβέρνησης Μητσοτάκη μετά την ανάληψη λειτουργίας του τηλεφωνικού κέντρου του ΕΟΠΥΥ.
Τρία χρόνια μετά η Teleperformance γίνεται πάλι διάσημη για ένα ακόμη λόγο. Για τον εργασιακό μεσαίωνα που ισχύει στην εταιρεία, για εκβιασμούς, απειλές, τρομοκρατία και απολύσεις συνδικαλιστών. Ο τίτλος στον Guardian πριν λίγες ημέρες είναι αποκαλυπτικός: “Δεν σε αφήνουν να πας στην τουαλέτα”.
“ Καταγγέλλεται εργασιακός μεσαίωνας σε πολυεθνικό call center στην Ελλάδα”,γράφει η βρετανική εφημερίδα σε εκτενές ρεπορτάζ της για τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων. Απεργίες, δέκα συνολικά μέσα στο 2024, για τις οποίες στην Ελλάδα δεν ακούστηκε κιχ. Η μεγαλύτερη εταιρεία παροχής τηλεφωνικών υπηρεσιών που μεταξύ άλλων υποστηρίζει πελάτες όπως η Apple, η Google ή το Netflix για όλο τον κόσμο, κατηγορείται για στοχευμένες απολύσεις συνδικαλιστών, εκφοβισμό και παρακολούθηση των εργαζόμενων της.
Εργασιακές σχέσεις: Κάντο όπως η …Amazon
Στα πρότυπα εργασιακών σχέσεων που εφαρμόζει η Amazon στην οποία επίσης οι εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι αντέδρασαν στα εξαντλητικά ωράρια και τις άθλιες συνθήκες εργασίας, η Teleperformance έχει εγκαθιδρύσει στη χώρα μας το νέο μοντέλο εργασιακών σχέσεων. Εξαντλητική πίεση, παρακολούθηση εργαζόμενων, καμία σύμβαση, χαμηλοί μισθοί, παρακράτηση μισθού για στέγη, απαγόρευση επισκέψεων σε νοικιασμένα σπίτια της εταιρείας, εκφοβισμός και απολύσεις συνδικαλιστών.
Στην εταιρεία εργάζονται περίπου 13.000 εργαζόμενοι που εξυπηρετούν πελάτες σε σχεδόν 140 αγορές σε όλο τον κόσμο, σε 43 διαφορετικές γλώσσες και διαλέκτους. Προβάλλει ως ατού ότι διαθέτει επτά πολυγλωσσικούς κόμβους στην Ελλάδα – σε Αθήνα, Χανιά και Θεσσαλονίκη.
Το 2024 τιμήθηκε με το βραβείο «Best Remote Agent Program» σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική ως παγκόσμιος ηγέτης στην παροχή Digital Business Services, γράφει ο Guardian. Επισημαίνει ότι για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ο Όμιλος Teleperformance λαμβάνει το κορυφαίο βραβείο για το πρόγραμμα απομακρυσμένης εργασίας των εργαζομένων σε αυτές τις περιοχές.
Η λάμψη των εταιρικών δημόσιων σχέσεων δεν μπορεί να κρύψει τη σκληρή πραγματικότητα. Η εταιρεία εφαρμόζει σκληρές, μεσαιωνικές συνθήκες εργασίας. Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι η εργοδοσία παρακολουθεί συνεχώς το προσωπικό, τους αρνείται το δικαίωμα να πάνε ακόμη και στην τουαλέτα, απασχολεί μόνο συμβάσεις έργου, παρακρατεί χρήματα για στέγη και φαγητό.
Μετά από διαρκείς απεργιακές κινητοποιήσεις με αίτημα την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας και αξιοπρεπείς εργασιακές σχέσεις, η εταιρεία προχώρησε σε στοχευμένες απολύσεις συνδικαλιστών, μεταξύ αυτών και μελών της διοίκησης του σωματείου ΣΕΤΕΠ.
Ο Νίκος Σπυρέλης, εργαζόμενος στο τηλεφωνικό κέντρο της Teleperformance και πρόεδρος της ΣΕΤΕΠ, δηλώνει ότι η συνδικαλιστική δράση ξεκίνησε στις αρχές του 2024 ως απάντηση στην έλλειψη οποιασδήποτε αύξησης των μισθών για χρόνια και στην αυξανόμενη πίεση στην παραγωγή που ασκούν οι εργοδότες.
“Έχουν δεκάδες δείκτες παραγωγικότητας με βάση τους οποίους σε κρίνουν, και ανάλογα με το έργο, πρέπει να απαντήσεις σε πολλές κλήσεις. Αν θέλεις να πας τουαλέτα, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που δεν σου το επιτρέπουν”, καταγγέλλει. “Εάν κάποιος είναι άρρωστος ή απουσιάσει για οποιονδήποτε λόγο, αυτό λογίζεται ως αντιπαραγωγικό και ως λόγος για να μην ανανεωθεί η σύμβαση του”. “Οι εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια της εργασίας τους παρακολουθούνται συνεχώς, στέλνονται μηνύματα πίεσης για να αυξηθεί η παραγωγή, επειδή εκείνη λαμβάνει μπόνους από πελάτες ανάλογα με το πόσες κλήσεις δέχονται”.
Περίπου οι μισοί εργαζόμενοι στο τηλεφωνικό κέντρο είναι μετανάστες προερχόμενοι από δεκάδες χώρες του κόσμου, από Αφρική, Μέση Ανατολή, Νότια Αμερική αλλά και τις σκανδιναβικές χώρες. Πολλοί από αυτούς αντιμετωπίζουν προβλήματα με την αφαίρεση τμήματος του μισθού τους για στέγαση και υπηρεσίες κοινής ωφέλειας. Δεν τους επιτρέπεται να δέχονται φίλους στο σπίτι τους το οποίο βρίσκεται υπό παρακολούθηση από ανθρώπους της εταιρείας.
“Είναι ένα σοβαρό κοινωνικό ζήτημα που έχουν δημιουργήσει”, δηλώνει ο Γιώργος Κρασαδάκης, εργαζόμενος στο τηλεφωνικό κέντρο της Teleperformance στα Χανιά και πρόεδρος του τοπικού υποκαταστήματος ΣΕΤΕΠ που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους. “Ο κανονικός μισθός [ανά μήνα] θα ήταν περίπου 1.329 ευρώ, αλλά με τη στέγαση είναι 1.029 ευρώ και επιπλέον χρεώνουν λογαριασμό για το ρεύμα στο τετραπλάσιο από αυτό που θα χρέωνε μια τοπική εταιρεία”. Ο Γ. Κρασαδάκης σημειώνει ότι “αυτό είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιούν για να ασκηθεί μεγαλύτερη πίεση. Αν δεν ανανεωθεί μια σύμβαση, ο εργαζόμενους απολύεται και ουσιαστικά μένει άστεγος”.
Οι μετανάστες εργαζόμενοι έχουν αναφέρει ότι αντιμετωπίζουν παρενόχληση, εκφοβισμό και έντονες πιέσεις παραγωγικότητας. “Το άγχος γίνεται μέρος της ζωής σου”, λέει η Ράνια, μια μετανάστρια εργαζόμενη στην Teleperformance, στο Rest of World το 2021. “Είσαι σε κίνδυνο ακόμα και όταν έχεις συμβόλαιο έξι μηνών, γιατί μπορεί να απολυθείς στη μέση αυτής της σύμβασης. Τίποτα δεν χορηγείται, τίποτα δεν είναι εγγυημένο”.
Η σύγκρουση για τις εργασιακές σχέσεις και οι απολύσεις
Το σωματείο που εκπροσωπεί τους 1300 εργαζόμενους κάθε εθνικότητας, πιέζει για την υπογραφή συμβάσεων εργασίας αορίστου χρόνου, διεκδικεί υψηλότερους μισθούς, μέτρα ασφάλειας εργασίας για τους εργαζόμενους με βίζα και μείωση των ωρών εργασίας. Η Teleperformance από τη δική της πλευρά αρνείται κάθε διάλογο και μετά τις απεργίες του περασμένου Δεκεμβρίου προχώρησε σε απολύσεις συνδικαλιστών. “Έδειξαν τις προθέσεις τους από την αρχή. Θα κάνουν τα πάντα για να μην υπογραφεί η συλλογική σύμβαση εργασίας”, δηλώνει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕΠ. Στην Επιθεώρηση εργασίας όπου προσέφυγε το σωματείο μετά τις απολύσεις συνδικαλιστών, η εταιρεία υποστήριξε ότι δεν είναι “εταιρεία επικοινωνιών”, δεν είναι αυτή υπεύθυνη για τις συμβάσεις αλλά οι πελάτες της, ότι η εκπροσώπηση από το σωματείο δεν είναι νόμιμη. Μια εταιρία που δηλώνει ισολογισμούς εκατομμυρίων ευρώ, είναι η μεγαλύτερη εταιρεία τηλεφωνικών υπηρεσιών στον κόσμο και αρνείται να κάτσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεις και να συζητήσει τις εκατοντάδες καταγγελίες που έχουν γίνει στις Επιθεωρήσεις Εργασίας όλης της χώρας, στο Υπουργείο Εργασίας και αλλά στο Κοινοβούλιο.
Ο Ghassen Ben Jannet, εργαζόμενος στην Teleperformance στην Ελλάδα από την Τυνησία και αντιπρόεδρος του σωματείου, είπε στη Le Monde τον περασμένο μήνα ότι ήταν ένας από τους συνδικαλιστές που απολύθηκε στοχευμένα. “Ο ανώτερός μου δικαιολόγησε την απόφαση λόγω της συμπεριφοράς μου. Αλλά εργάζομαι για την Teleperformance από το 2018, δεν είχα ποτέ πρόβλημα, οι πελάτες και οι ανώτεροί μου πάντα μου έδιναν θετικά σχόλια”, είπε στη Le Monde, προσθέτοντας ότι ένιωθε ότι η εταιρεία προσπαθεί να πιέσει άλλους εργαζόμενους να υποχωρήσουν, στο αίτημα του συνδικάτου.
Η Teleperformance που της ζητήθηκε να σχολιάσει για τον Guardian τις απολύσεις και τις απεργίες, δεν απάντησε ποτέ. Το Netflix, η Google και η Apple επίσης δεν απάντησαν σε αιτήματα της βρετανικής εφημερίδας για σχολιασμό.
Ωστόσο απάντησε μετά τη δημοσίευση του άρθρου με ανακοίνωση της η οποία δημοσιεύθηκε αυτούσια σε πάρα πολλά ελληνικά ΜΜΕ. Η εταιρεία δεν αποδέχεται τα όσα της καταλογίζονται με το διεθνές δημοσίευμα και δηλώνει ότι “προσφέρει μισθούς 25-30% υψηλότερους από τον εθνικό κατώτατο μισθό και επιπλέον παροχές για εργασία από απόσταση, στέγαση και έξοδα επικοινωνίας”. Για αυτό και διακρίθηκε στο θεσμό Best Workplaces το Work 2024. Σημειώνει επίσης ότι είναι “αφοσιωμένοι” στη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού και υποστηρικτικού εργασιακού περιβάλλοντος…
Πηγή: neostrategy.gr