Ματίνα Παπαχριστούδη στη στήλη Πίσω από τις Κάμερες στο ΠΡΙΝ
Η επιβολή ασφυκτικού ελέγχου στα Μέσα ενημέρωσης μέσω των διαφημιστικών κονδυλίων του δημοσίου αναδεικνύεται στην πιο πετυχημένη κρατική επιχείρηση λογοκρισίας. Χωρίς κανέναν απολύτως φραγμό, μικρές ή μεγαλύτερες εταιρείες του δημόσιου τομέα, αλλά και υπουργεία ή Περιφέρειες, καθορίζουν το τι και κυρίως το πώς θα αντιμετωπίζονται οι αποφάσεις και οι ενέργειες των διοικήσεών τους από τα ΜΜΕ μέσω διάφορων «επικοινωνιακών» προγραμμάτων ύψους εκατομμυρίων ευρώ. Γι’ αυτό η πληροφόρηση σε σημαντικά ζητήματα που αφορούν στο περιβάλλον, την υγεία ή την οικονομία δίνεται πλέον μέσω εταιρικών ανακοινώσεων που δημοσιεύονται ως ειδήσεις και ρεπορτάζ.
Μόλις πρόσφατα στη Βουλή ψηφίστηκε ο νόμος για τον «εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων», με τον οποίο ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση της ανακύκλωσης. Και μόλις πριν λίγες ημέρες, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης έδωσε το πράσινο φως για το πρόγραμμα επικοινωνιακής προβολής του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης για τη διετία 2024-’26, συνολικού ύψους 9,92 εκατ. ευρώ. Ένα πρόγραμμα που αφορά στις δράσεις του ΕΟΑΝ στην «ανοιχτή» πλέον αγορά των απορριμμάτων, την εποπτεία της οποίας έχει το υπουργείο Περιβάλλοντος και όχι οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η επιδότηση δε από κρατικά κονδύλια, ύψους 900 εκατ. ευρώ μέχρι το 2027, για τη διαχείριση του προγράμματος των αποβλήτων δείχνει πως μεγάλες εταιρείες παίρνουν θέση για τη μοιρασιά των μεριδίων στην ανακύκλωση.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΕΟΑΝ, που θέλει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην απελευθέρωση της αγοράς, το επικοινωνιακό πρόγραμμα προβολής των δράσεων και ενεργειών του κατανέμεται σε όλο το φάσμα της αγοράς μίντια. Για διαφημίσεις σε τηλεοπτικά, ραδιοφωνικά και έντυπα Μέσα προβλέπεται ποσό 3,72 εκατ. ευρώ, ενώ για τις ψηφιακές πλατφόρμες και τα ψηφιακά δίκτυα 992.000 ευρώ. Για σχεδιασμό και υλοποίηση όλων των δράσεων ενημέρωσης και προβολής, τη διενέργεια δημοσκοπήσεων και εκδηλώσεων καθώς και τη διαχείριση της ιστοσελίδας θα διατεθούν 3,884 εκατ. ευρώ.
Τα παραπάνω ποσά είναι στη διάθεση της διοίκησης του οργανισμού για τη διαφημιστική αγορά και τα ΜΜΕ και είναι φανερό πως θα διοχετευθούν με συγκεκριμένα κριτήρια προβολής και πληροφόρησης για τις δράσεις του οργανισμού.