Κυρίαρχο Μέσο στις Ευρωεκλογές η TV

Ματίνα Παπαχριστούδη στο ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακου 

Λίγο πριν ανοίξουν οι κάλπες για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου, οι τηλεοπτικές οθόνες καταλήφθηκαν από τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων, κυρίως από τον Κ. Μητσοτάκη, μετά τον Στ. Κασσελάκη και στη συνέχεια τους υποψηφίους των μεγάλων κομμάτων – αποκλειστικά. Η τηλεόραση μπορεί να βρίσκεται στο ναδίρ της αξιολόγησης όσον αφορά στην εμπιστοσύνη της κοινής γνώμης, μπορεί στις άλλες χώρες της ΕΕ πρωταγωνιστής να είναι τα κοινωνικά δίκτυα (Facebook- Instagram), ωστόσο αυτές τις ημέρες αναδεικνύεται στη χώρα μας ως το κυρίαρχο Μέσο προβολής, τόσο στις τηλεοπτικές εκπομπές όσο και στη διαφήμιση. Η επιλογή αυτή, για μια ακόμη φορά, καταδεικνύει τη στενή διαπλοκή ανάμεσα στους ιδιοκτήτες των μίντια και το πολιτικό σύστημα.

Η πριμοδότηση των τηλεοπτικών εμφανίσεων σε προεκλογικές περιόδους εγκαθιδρύθηκε με την αναγνώριση της ισχύος των καναλιών, την περίοδο της (χαρακτηριζόμενης) «τηλεοπτικής δημοκρατίας» πριν 30 χρόνια με νόμο και τις διατάξεις για τον περίφημο «πολιτικό πλουραλισμό». Οι υποχρεωτικοί όροι στην προβολή υποψηφίων και κομμάτων και η διάθεση δωρεάν διαφήμισης για τα κοινοβουλευτικά κόμματα ουσιαστικά βολεύουν και τους δυο συμμετέχοντες στη σχέση διαπλοκής. Τα κόμματα δεν έχουν επιπλέον κόστος για την τηλεοπτική προβολή τους, τα τηλεοπτικά κανάλια διαπραγματεύονται την προώθηση συγκεκριμένων υποψηφίων, με ή χωρίς ορατά ανταλλάγματα.

Αντιθέτως, τόσο τα κόμματα όσο και οι υποψήφιοι πληρώνουν αδρά για τη διαφήμιση τους στα ψηφιακά δίκτυα. Στη χώρα μας δεν έγινε, βεβαίως, κάποια έρευνα για το κόστος διαφημιστικής προβολής υποψηφίων σε Facebook, Instagram ή TikTok. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όμως, έχουν δαπανηθεί ενόψει των προεδρικών εκλογών ήδη περί τα 340 εκατ. δολάρια. Για τις ευρωεκλογές υπάρχει η έρευνα του Euronews που έβγαλε «πρωταθλητές» στη διαφημιστική προβολή στα ψηφιακά δίκτυα την καμπάνια του Ούγγρου πρωθυπουργού Β. Ορμπάν, καθώς και εκείνες του Βελγίου και του Γάλλου προέδρου, Ε. Μακρόν, με κόστος από 70.000 έως 50.000 ευρώ σε διάστημα 30 ημερών.

Στη χώρα μας όπου η διαφημιστική δαπάνη σε Facebook- Instagram και TikTok είναι χαμηλή, φαίνεται πως μετά την τηλεόραση και τις διαδικτυακές ιστοσελίδες, προτιμώνται οι συμφωνίες «ανάθεσης» σε διάφορους influencers, οι οποίοι αναλαμβάνουν με το αζημίωτο να προβάλλουν τους «αγαπημένους υποψηφίους».

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *