Ματίνα Παπαχριστούδη στο ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακου
Έχετε αναρωτηθεί γιατί βλέπουμε συνεχώς τον Κ. Μητσοτάκης στην τηλεόραση; Ο λόγος είναι πολύ απλός. Πρέπει να “καταναλωθεί” διαφήμιση αξίας 5 εκατ. ευρώ μέσα σε δυο εβδομάδες! Τυπικά, η προεκλογική περίοδος για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιούνη άρχισε στις 25 Απριλίου – από αυτή την ημερομηνία μετρά την «πολιτική πολυφωνία» το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο. Η μόνη προεκλογική κίνηση έως πρόσφατα αφορούσε στα χαζοβιντεάκια του Μητσοτάκη, που εμφανίζεται ως κακός stand- up comedian στο TikTok με υπόκρουση το «Ζάρι» και οι εμφανίσεις Κασσελάκη μετά του συζύγου του ή οι ατάκες του ως καλού stand-up comedian.
Όπως είναι ανύπαρκτη στα μίντια η κάλυψη σοβαρών πολιτικών γεγονότων, εξίσου ανύπαρκτη είναι και η συζήτηση για τις ευρωεκλογές, το ρόλο της ΕΕ, τη δομή και τη λειτουργία της. Στην καλή περίπτωση, τα μίντια προβάλλουν και ασχολούνται με τις δημοσκοπικές επιδόσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ ή με τις δημοσκοπικές πρωτιές των τηλεστάρ υποψηφίων του ψηφοδελτίου της κυβερνητικής παράταξης. Μια κατεύθυνση που ενισχύει η κεντρική επικοινωνιακή πολιτική των ίδιων των κομμάτων, αφενός επειδή η πολιτική τους σε ό,τι αφορά στην ΕΕ είναι απόλυτα ταυτόσημη και, αφετέρου, διότι δεν στοχεύουν σε ουσιαστική ενεργή πολιτική συζήτηση για σημαντικά κοινωνικά ζητήματα.
Θέματα που διαβάζουμε στα ευρωπαϊκά ΜΜΕ, όπου οι ευρωεκλογές μπήκαν στο επίκεντρο –όπως η στροφή στην πολεμική βιομηχανία στην ΕΕ με αφορμή την Ουκρανία ή η σκιά της ανόδου της Ακροδεξιάς στην ταραγμένη Ευρώπη– τα βρίσκουμε στα ελληνικά μίντια χωμένα στις πίσω σελίδες, χαμηλά στις διαδικτυακές ροές. Σίγουρα, λοιπόν, δεν αποτελούν κεντρική επιλογή των ιδίων των συστημικών κομμάτων και των ΜΜΕ.
Επίσημα, η προεκλογική περίοδος άρχισε για τα ΜΜΕ με κατακλυσμό εμφανίσεων πολιτικών αρχηγών και υποψήφιων ευρωβουλευτών σε όλων των τύπων τις τηλεοπτικές εκπομπές. Με κατακλυσμό διαφημιστικών μηνυμάτων για τους λίγους συνδυασμούς που εξασφάλισαν δωρεάν τηλεοπτική διαφήμιση. Εξάλλου, μέσα σε 15 ημέρες θα πρέπει να καταναλωθεί διαφήμιση συνολικού ύψους 5 εκατ. ευρώ, 4,8 εκατ. στα πανελλαδικά κανάλια και 200 χιλ. ευρώ σε Nova και Cosmote, που αφορά μόλις δέκα συνδυσμούς κομμάτων ανάλογα με τη δύναμη που είχαν στις εκλογές του 2023. Όλα τα υπόλοιπα θα αρκεστούν στο υποχρεωτικό 10λεπτο προβολής, το οποίο συνήθως στριμώχνεται είτε τις πολύ πρωινές ώρες είτε τα μεσάνυχτα.