H χαρτογράφηση της (παρα)πληροφόρησης

Μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη με τους Ιωάννα Αρχοντάκη και Δημήτρη Παπαευαγγέλου του Media Watch δημοσιεύθηκε στο prin.gr. Μιλώντας για τη χαρτογράφηση της (παρα)πληροφόρησης, προβάλλεται η εντυπωσιακά εικόνα από έναν κατακλυσμό δεξιού και ακροδεξιού λόγου. Το μπλόγκ αναδημοσιεύει μέρος της συνέντευξης που πήρε ο Έκτωρ-Ξαβιέ Δελαστίκ.

Το τι κυριαρχεί στα ΜΜΕ και το τι συζητείται στη δημόσια σφαίρα δεν είναι τυχαίο, ούτε άσχετο με την ιδιοκτησία των Μέσων. Η παραπληροφόρηση έχει πηγές και αγωγούς μεταφοράς. Η ομάδα του Media Watch βάζει για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής ενημέρωσης στο μικροσκόπιο ασύλληπτους όγκους δημοσιογραφικών κειμένων από την ηλεκτρονική ενημέρωση. Η εικόνα είναι εντυπωσιακή, καθώς καταγράφεται ένας κατακλυσμός άρθρων δεξιού πολιτικού προσανατολισμού και μια ευρύτερη συστημική κυριαρχία.

Βάσει της μέχρι τώρα δουλειάς σας, ποιά είναι κάποια κεντρικά συμπεράσματα που έχετε εξάγει σε σχέση με το (προ)εκλογικό τοπίο στην ενημέρωση;

Κλείνοντας τον πρώτο γύρο των εκλογών, το MediaWatch συνέλεξε και κατέγραψε περίπου 436.000 άρθρα από 1.500 ενημερωτικά διαδικτυακά μέσα, εκ των οποίων τα 78.000 είχαν να κάνουν με τις εκλογές της 21ηςΜαϊου. Το κύριο εύρημα είναι ότι η προεκλογική περίοδος χαρακτηρίστηκε από κατακερματισμό σε επίπεδο πολιτικών μηνυμάτων. Παρατηρήθηκε επίσης ιδιαίτερη πόλωση τόσο μεταξύ των κομμάτων και των δηλώσεών τους, όσο και μεταξύ των μέσων και των απόψεών τους. Επιπλέον, είδαμε ότι η δημόσια σφαίρα κατακλύζεται από άρθρα μέσων δεξιού πολιτικού προσανατολισμού. Διαπιστώσαμε ότι το 37% των άρθρων αναφέρονταν στη Νέα Δημοκρατία, 28% στο ΣΥΡΙΖΑ, 15% στο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ., 8% στο ΚΚΕ, 3% στο ΜέΡΑ25 και 1% στην Ελληνική Λύση. Το ζήτημα των υποκλοπών αναφέρθηκε σε μόλις 6% των άρθρων. Ομοίως, η τραγωδία των Τεμπών αναφέρθηκε κατά την περίοδο σε 7,55% των άρθρων, κυρίως από μέσα με δεξιό πολιτικό προσανατολισμό, υπερ — προβάλλοντας το κυβερνητικό αφήγημα γύρω από την υπόθεση. Αντίθετα, ένα στα δέκα άρθρα αφορούσε τις δημοσκοπήσεις, το λεγόμενο προεκλογικό horse race. Αυτό το γεγονός είναι ιδιαιτέρως σημαντικό, αν αναλογιστούμε ότι μεγάλο μέρος των αναποφάσιστων πολιτών τείνει να υποστηρίζει τον διαφαινόμενο νικητή (the bandwagon effect). Τα πολιτικά προγράμματα των κομμάτων παρουσιάστηκαν επιγραμματικά στον τύπο (αν παρουσιάστηκαν). Αντιθέτως, είδαμε την ειδησεογραφία να μεταπηδά από θέμα σε θέμα και από σκάνδαλο σε σκάνδαλο κατασκευάζοντας την επικαιρότητα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν εκλογές χωρίς αφήγημα

Μιλάμε για τη δύναμη των ΜΜΕ στον καθορισμό της πολιτικής ατζέντας και συζήτησης. Επιβεβαιώνεται αυτή η θέση στις μελέτες σας;

Τα μέσα ενημέρωσης μέσω της ατζέντας τους εκπαιδεύουν το αναγνωστικό κοινό στο ποια ζητήματα θεωρούνται σημαντικά και ποια όχι. Πράγματι, στον πρώτο γύρο των εκλογών είδαμε ότι τα παραπάνω ζητήματα που καταγράψαμε όπως τα Τέμπη ή υποκλοπές, παρά τη σημασία τους, ήταν χαμηλά τόσο στη δημοσιογραφική κάλυψη όσο και στα κριτήρια ψήφου των πολιτών, όπως αποτυπώθηκαν στις δημοσκοπήσεις. Από την άλλη πλευρά, η έρευνα στον τομέα την πολιτικής επικοινωνίας έχει δείξει ότι η υπερ-προβολή των ποσοστών των υποψηφίων και των κομμάτων δημιουργεί αισθήματα κυνισμού στον κόσμο οδηγώντας στην εκλογική αποχή. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι πέραν της παραπληροφόρησης, η μιντιακή κάλυψη έχει πολύπλευρες επιπτώσεις στην καθοδήγηση της κοινής γνώμης και αποτυπώνεται και στην πολιτική δράση

Συναντώντας μια παρέα στο δρόμο, έχετε 20’’; να φροντίσετε να καταλάβουν τι είναι και τι κάνει το MediaWatch. Τι τους λέτε;

Το MediaWatch είναι μια πλατφόρμα ανάλυσης δικτύων η οποία παρακολουθεί και χαρτογραφεί σε πραγματικό χρόνο τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, εντοπίζοντας τις ροές πληροφοριών. Με τη χρήση προηγμένων αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης ανάλυσης και ταξινόμησης περιεχομένου, η πλατφόρμα καθιστά δυνατή την ομαδοποίηση των άρθρων σε κόμβους (ομάδες) βάσει της ομοιότητας των κειμένων – τους ισχυρισμούς μέσα σε μια είδηση, τους δρώντες, τα θέματα ή τις κατηγορίες (και οποιονδήποτε άλλο συνδυασμό χαρακτηριστικών). Μέσω του MediaWatch οι δημοσιογράφοι, οι ερευνητές και οι fact-checkers μπορούν να εντοπίζουν τις ροές πληροφοριών και τα δίκτυα προπαγάνδας και να ανταποκρίνονται άμεσα στα ζητήματα παραπληροφόρησης που προκύπτουν.

(ολόκληρη τη συνέντευξη μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ https://prin.gr/2023/06/media-watch/

Την σελίδα μπορείτε να βρείτε εδώ https://www.facebook.com/profile.php?id=100065363954896

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *