Ματίνα Παπαχριστούδη στο ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακου
Είναι ίσως η πρώτη φορά μετά το 1989 –έτος παράδοσης της ιδιωτικής τηλεόρασης στα πανίσχυρα τότε εκδοτικά συμφέροντα– σε προεκλογική περίοδο, που τα μέσα ενημέρωσης δεν καταλαμβάνουν σημαντικό χώρο και χρόνο στους προεκλογικούς διαξιφισμούς των δυο κομμάτων κυβερνητικής εξουσίας. Για τη Νέα Δημοκρατία αυτό δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς οι ιδιοκτήτες των μίντια ελέγχουν πλήρως την πολιτική της κυβέρνησης του Κ. Μητσοτάκη κι αυτή ελέγχει ολοκληρωτικά τη χρηματοδότηση και πληροφόρησή τους. Κάθε απαίτηση των ιδιοκτητών ιδιωτικών καναλιών ικανοποιείται άμεσα, ενώ τους εκδότες έντυπων και ηλεκτρονικών Μέσων τους χρηματοδοτεί με συνεχή προγράμματα επιδοτήσεων και ενισχύσεων.
Σε αυτές τις εκλογές, επίσης, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν στηρίζεται σε πολεμική ενάντια στα μίντια. Παρά το γεγονός ότι όλο το προηγούμενο διάστημα το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης επικαλέστηκε κάθε δυνατή καταγγελία για την παραβίαση της ελευθερίας του Τύπου, στην προεκλογική επίθεσή του ενάντια στην κυβέρνηση είναι φανερό πως η ελευθεροτυπία και αδέσμευτη δημοσιογραφία δεν το απασχολούν. Οι μιντιάρχες δεν αποτελούν πλέον στόχο του Αλ. Τσίπρα, ξεχάστηκαν και οι δυναμικές διακηρύξεις για την αντιμετώπιση της ισχυρής διαπλοκής. Επίσης, δεν είναι μυστικό πως γίνονται διαρκώς απόπειρες εξομάλυνσης των σχέσεων με τους μιντιάρχες.
Στο ίδιο το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, για τα ΜΜΕ υπάρχουν μόλις τέσσερις προτάσεις, χωρίς πολλές επεξηγήσεις: Για την επανεκκίνηση της τηλεοπτικής αδειοδότησης, για την επιλογή διοίκησης της ΕΡΤ και του ΑΠΕ από τη διάσκεψη των προέδρων της Βουλής, καθώς και κανόνες ισότητας για τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών και ΜΜΕ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Η εμφανής αυτή αλλαγή δεν αποτελεί κάποιου είδους υπαναχώρηση του ΣΥΡΙΖΑ έναντι της «διαπλοκής». Αντιθέτως, ταιριάζει απόλυτα με τη μετάλλαξη και μετακίνησή του στην πολιτική της λαϊκής δεξιάς, στο τόξο του «προοδευτικού εκσυγχρονισμού», κατά τα δικά του λεγόμενα.
Τα συμφέροντα που κατέχουν τα μίντια, ως φορείς της κυρίαρχης πολιτικής ιδεολογίας και ως εκφραστές της προπαγάνδας για τη μη διατάραξη του συστήματος, ανεξάρτητα από το εκλογικό αποτέλεσμα, ενσωμάτωσαν πια το σύνολο των πολιτικών κομμάτων.
Τα ΜΜΕ έχουν πάντα δυο όψεις. Η διαδήλωση των συγγενών των θυμάτων των Τεμπών στις Σέρρες δεν καλύφθηκε καθόλου τηλεοπτικά. Δυο ημέρες μετά, ο πρωθυπουργός με ακραίο κυνισμό δήλωσε στον ΑΝΤ1 πως οι συγγενείς των θυμάτων «εργαλειοποιούν προεκλογικά την τραγωδία». Μια φρικιαστικά απάνθρωπη τοποθέτηση, που κλώτσησε και διέλυσε την «καρδάρα» της ολοκληρωτικής λογοκρισίας που επέβαλλε στα μίντια η κυβέρνησή του.
Δεν είναι μόνο το έγκλημα στα Τέμπη που αποτελεί «απαγορευμένη» προεκλογικά. πληροφόρηση για την κυβέρνηση Σχεδόν όλα τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία, η ακρίβεια, η διάλυση της δημόσιας παιδείας και υγείας, η πλήρης εγκατάλειψη όλων των δημόσιων κοινωνικών αγαθών, απουσιάζουν από τη μιντιακή κάλυψη των εκλογών. Τα ΜΜΕ προσφέρουν τον χρόνο και χώρο τους στο πολιτικό σύστημα χωρίς ίχνος δημοσιογραφικής ενημέρωσης.
Ένα ακόμη νέο χαρακτηριστικό είναι πως οι πολιτικοί αρχηγοί, υπακούοντας στις τακτικές του πολιτικού μάρκετινγκ, έδωσαν περισσότερες συνεντεύξεις στις λεγόμενες ψυχαγωγικές εκπομπές, ξεχνώντας πως ειδικά τα μεσημεριανάδικα έχουν ως κοινό πολύ μεγάλες ηλικίες και κυρίως γυναίκες. Χρησιμοποίησαν το Tiktok για αδιάφορες εμφανίσεις προκειμένου να προσεγγίσουν τους νέους, ξεχνώντας πως η νέα γενιά είναι με τον τρόπο της πολιτικοποιημένη.