Ματίνα Παπαχριστούδη στο ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακουprin.gr
Τα δυο πολιτικά κόμματα εξουσίας, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και η αξιωματική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, οργανώνονται για την προεκλογική μάχη στην επικοινωνιακή σκηνή. Εκεί όπου στοχεύουν να πείσουν το «κοινό της ψηφιακής εικονικής δημοκρατίας» ότι διαφέρουν πολιτικά μεταξύ τους. Γιατί στα πραγματικά προβλήματα της κοινωνίας και των ανθρώπων (ακρίβεια, εμπλοκή της χώρας στα πολεμοκάπηλα σχέδια του ΝΑΤΟ, παράδοση δημόσιου πλούτου στο κεφάλαιο, εξωτερική πολιτική) αμφότερα απέδειξαν όλο το προηγούμενο διάστημα, τόσο στη Βουλή όσο και στα συνδικάτα, πως η πολιτική τους πρόταση ταυτίζεται.
Οι διαφορές τους εντοπίζονται στην τακτική διακυβέρνησης, ακροδεξιά και επιθετικά νεοφιλελεύθερη για το κόμμα του Μητσοτάκη, προοδευτικά αστικοδημοκρατική για το αντίστοιχο του Τσίπρα. Επάνω σε αυτές τις διαφορές στήνεται η επικοινωνιακή στρατηγική των δυο «μονομάχων» και έτσι παρουσιάζονται και από το σύνολο των συστημικών ΜΜΕ, τα οποία τηρούν αναλογικά τον κομματικό «πλουραλισμό» στις περιόδους των εκλογών.
Η επικοινωνιακή μάχη θα είναι σφοδρή, με στόχο να απομακρύνει την κοινωνία από τη σκληρή πραγματικότητα που βιώνει καθημερινά. Θα δοθεί κυρίως από τους δυο αρχηγούς, οι οποίοι μετατρέπονται, για τις ανάγκες των εκλογών, σε «εμπόρευμα» αγοραίου μάρκετινγκ με νέα εργαλεία στο ψηφιακό πεδίο, με αρωγό τα μίντια, σε επίπεδο γλώσσας, πολιτικής συμπεριφοράς και απεύθυνσης.
Στόχος της πολιτικής χειραγώγησης, σύμφωνα με τα στοιχεία των δημοσκοπήσεων που έχουν ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ στα χέρια τους, είναι κυρίως το νεανικό ακροατήριο, αλλά και η ομογένεια. Από τη σύγκρουση για τις υποκλοπές και την οικονομία έως τις καθημερινές περιοδείες των δυο «εμπορευμάτων», παρατηρήθηκε ήδη η ενσωμάτωση στη γλώσσα τους φράσεων προοριζόμενων για το… Tik Tok — «μπρόεδρε» για τον Τσίπρα, «κρίντζι» για τον Μητσοτάκη. Η προεκλογική κόντρα θα δοθεί με ψηφιακούς όρους, γι’ αυτό ακόμη και το Twitter θα είναι υποβαθμισμένο, ενώ επιστρατεύονται τα πιο νεανικά Μέσα, όπως είναι το Tik Tok και το Instagram. Δυνατό επικοινωνιακό χαρτί παραμένουν πάντως και τα κλασικά μίντια, τα οποία στην πλειονότητά τους «ανήκουν» ιδιοκτησιακά στην κυβέρνηση της ΝΔ.
Τα μίντια που έλαβαν ήδη θέση στην προεκλογική σκακιέρα αποτελούν και σε αυτές τις εκλογές το κυρίαρχο μέσο χειραγώγησης. Και δεν εννοούμε μόνο τα ενσωματωμένα στην ενημερωτική υπηρεσία του Μεγάρου Μαξίμου. Η ΕΡΤ και το ΑΠΕ θα σηκώσουν το βάρος της κυβερνητικής προπαγάνδας, καθώς τροφοδοτούν κατά σχεδόν 80-85% την ύλη των ΜΜΕ ως κύρια πηγή πληροφόρησής τους.
Τα ιδιωτικά μίντια «ανήκουν» σε μεγάλο βαθμό στο κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, ενώ το ίδιο το Μαξίμου τα συμπεριέλαβε στην επικοινωνιακή ομάδα του, δίνοντας έμφαση στα περιφερειακά, για τις περιοδείες του Κυριάκου Μητσοτάκη ανά την Ελλάδα. Μετά την ψήφιση του πρόσφατου νόμου για τα Μητρώα των έντυπων Μέσων, η κυβέρνηση της ΝΔ έχει διασφαλίσει την πλήρη σχεδόν υποταγή τους.
Ο δε ΣΥΡΙΖΑ, που κινείται εξίσου ενεργά επικοινωνιακά με τη ΝΔ σε αυτές τις εκλογές, εκτός από τα έντυπα ή διαδικτυακά Μέσα που ξεκάθαρα τον στηρίζουν, διαθέτει πλέον και τηλεοπτική υποστήριξη. Το Κόντρα αλλά και η νέα ενημερωτική ζώνη στο Attica TV τέθηκαν σε προεκλογική επιφυλακή. Ενδεικτικό όλων των παραπάνω είναι πως σε αυτές τις εκλογές θα δούμε ρεκόρ συμμετοχής δημοσιογράφων στα ψηφοδέλτια των δυο κομμάτων της κυβερνητικής εξουσίας.
ΥΣ: Η προεκλογική τακτική ΣΥΡΙΖΑ επιβεβαιώνει μέχρι κεραίας τα παραπάνω. Όπως ο Κ. Μητσοτάκης το 2019 “απείλησε” με αποχώρηση από τη Βουλή, όπως ο Κ. Μητσοτάκης στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου δεν έδωσε το λόγο για ερώτηση σε δημοσιογράφους των έντυπων Μέσων, έδωσε μόνο λόγο στους τηλεοπτικούς σταθμούς!