Διαβάζουμε το σχόλιο της Tzina Sotiropoulou στο face book μετά το διάβασμα της είδησης από εδώ https://www.news247.gr
Δυο λόγια για το Νέο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, μιας και σήμερα ανακοινώθηκε η βράβευση.
Σαφώς δεν αμφισβητώ τις αρχιτεκτονικές ικανότητες του Chipperfield. Μπορώ να πω μάλιστα με βεβαιότητα ότι είναι ένας από τους αγαπημένους μου αρχιτέκτονες. (σημείωση: Ο Τομπάζης, απλά ήταν συνεργάτης. Και όχι ισότιμος. lead/local. Η μελέτη είναι του πρώτου. Να μην ξεχνιόμαστε).
Όμως αμφισβητώ:
1. Την διαδικασία: παρακάμφθηκε η διαδικασία του ανοιχτού δημόσιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Παραβιάστηκε η Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΜΕΑΑΠ/48505/387/2021 που αφορά το «Νέο πλαίσιο διενέργειας των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και γενικά των διαγωνισμών μελετών με απονομή βραβείων» όσο αφορά την μορφή του διαγωνισμού αλλά και την κριτική επιτροπή.
2. Την διαδικασία: Αν το Υπουργείο ήθελε να προκηρύξει Διεθνή Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό θα έπρεπε να τον διεξάγει μέσω UIA (International Union of Architects). Τί κάνει όμως; Παρακάμπτει πάλι την διαδικασία και αφήνει τον δωρητή της μελέτης του αρχιτεκτονικού προσχεδίου, την ΑΜΚΕ «Οικογένεια ΝΣΛ» της οικογένειας Νικολάου και Ειρήνης Λαιμού να κάνει έναν εντελώς ιδιωτικό διαγωνισμό με τους δικούς της όρους σε μια άτυπη συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού. Το Υπουργείο δεν έχει κανέναν θεσμικό λόγο πάνω σε ένα δημόσιο έργο τόσο σημαντικό (!)
3. Την διαδικασία: Εξίσου προσβλητική & προβληματική είναι η σύνθεση της κριτικής επιτροπής, σε ένα τόσο σημαντικό αρχιτεκτονικό έργο, η οποία αποτελείται από μόνο δύο αρχιτέκτονες! Δύο στους επτά. Οι υπόλοιποι είναι: νομικός, πολιτικός Μηχανικός, αρχαιολόγος x 2, ιστορικός τέχνης.
4. Την διαδικασία: Από τον συγκεκριμένο διαγωνισμό αποκλείστηκαν ρητά οι Έλληνες αρχιτέκτονες. Προβλεπόταν «η επιλογή τουλάχιστον δέκα (10) αρχιτεκτονικών γραφείων του εξωτερικού με αποδεδειγμένη εμπειρία στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό μουσειακών χώρων […] με την υποχρέωση συνεργασίας με ένα τουλάχιστον ελληνικό αρχιτεκτονικό γραφείο ή ομάδα». Αυτό αντιτίθεται στην Αρχή της ίσης μεταχειρίσεως προσώπων και αποτελεί Δυσμενή Διάκριση που θίγει κατά τρόπο άμεσο ή έμμεσο δικαιώματα ή έννομα συμφέροντα των ελλήνων αρχιτεκτόνων.
5. Την διαδικασία: το έργο αυτό καθ’ αυτό. Χρειάζεται “Αναβάθμιση, υπόγεια επέκταση και διασύνδεση με το «Ακροπόλ Ακρος»”; Τί είδους μελέτη έχει γίνει που να προκρίνεται η επέκταση του μουσείου και η διασύνδεσή του με το Ακροπόλ; Τί είδους νέες οχλήσεις θα παράγει στο ήδη βεβαρημένο τοπίο; Αξίζει το νέο αυτό έργο ή είναι πάλι ένα έργο βιτρίνας, σε μια εποχή που δεν υπάρχει χρηματοδότηση για τα αυτονόητα;
6. Την διαδικασία: δόθηκε μία και μοναδική εικόνα στα ΜΜΕ. Ένα φωτορεαλιστικό από το οποίο αμυδρά καταλαβαίνεις τί παίζει. Ούτε την σχέση με την Πατησίων δεν καταλαβαίνουμε. Πόσο μάλλον να κρίνουμε την μελέτη. Έλεος πια με τα 3ds. “Η παρουσίαση της πρότασης των γραφείων Chipperfield –Τομπάζη θα γίνει, εντός του επομένου μηνός, από τους αρχιτέκτονες με την παρουσία του Πρωθυπουργού”, αναφέρει η Υπουργός Λίνα Μενδώνη. Ε, ας άφηναν για τότε όλη την παρουσίαση. Γιατί ακριβώς δημοσιεύουν μία εικόνα; Και ούτε καν τις υπόλοιπες συμμετοχές, να δούμε τί χάσαμε έστω. Έτσι γίνεται πάντα. Προς τί η βιασύνη;