Μια πολύ ενδιαφέρουσα αποκάλυψη κάνει η ιστοσελίδα reportersunited.gr για την πολυεθνική του λόμπινγκ που μπήκε στην υπηρεσία της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Οι αποκαλύπτουν στο ρεπορτάζ πως η εταιρεία Edelman με την οποία έχει συνεργαστεί ο ¨”φίλος” του Κ. Μητσοτάκη, γκουρού της επικοινωνίας πολιτικών Στάν Γκρίνμπεργκ και ο οποίος ταξίδεψε μαζί του στη Θεσσαλονίκη για τη ΔΕΙ, πήρε την ανάθεση της καμπάνιας σε ξένα ΜΜΕ. Παρακάτω αναρτούμε απόσπασμα του ενδιαφέροντος ρεπορτάζ των δυο δημοσιογράφων.
Αυτό που δεν είπε το Μαξίμου αλλά και ο κ. Οικονόμου -αλλά αποκαλύπτει σήμερα το Reporters United- είναι πως, ανεξάρτητα από τον ρόλο του Γκρίνμπεργκ, η ελληνική κυβέρνηση έχει συνάψει σύμβαση συνεργασίας – με ρήτρα εμπιστευτικότητας – με μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες λόμπινγκ του κόσμου, την πολυεθνική Edelman, με σκοπό την επικοινωνιακή στήριξη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, χρηματοδοτούμενη όμως με δημόσια κεφάλαια.
Το μέιλ έχει ημερομηνία 23 Ιουνίου του 2021 και απευθύνεται σε ανταποκριτή μεγάλου μέσου με βάση τις Βρυξέλλες. Τον ενημερώνει για την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να στηρίξει την ευρωπαϊκή διακήρυξη για την υποστήριξη των LGBTQ+ δικαιωμάτων στην Ευρώπη. Αποστολέας του δεν ήταν κάποιο στέλεχος του ελληνικού δημοσίου, αλλά υπάλληλος της εταιρείας Edelman, η οποία προσφέρει υπηρεσίες δημοσίων σχέσεων και στρατηγικής επικοινωνίας για λογαριασμό πολυεθνικών εταιρειών αλλά και κυβερνήσεων.
Το μέιλ του εκπροσώπου της Edelman, το οποίο βρίσκεται στη διάθεση του Reporters United, καταλήγει: «Παρακαλώ ενημερώστε μας εάν έχετε άλλα ερωτήματα».
Η προσέγγιση στον δημοσιογράφο έγινε ύστερα από την κριτική που είχε ασκηθεί στην ελληνική κυβέρνηση για την απουσία της από τη λίστα των χωρών που υπέγραψαν τη διακήρυξη, ως αντίδραση στη νομοθετική πρωτοβουλία της Ουγγαρίας να απαγορεύσει την «προώθηση» της ομοφυλοφιλίας σε ανήλικους.
Από το ρεπορτάζ, αλλά και από έγγραφα που βρίσκονται αναρτημένα στη Διαύγεια, προκύπτει όντως ότι η διεθνής εταιρεία δημοσίων σχέσεων έχει κερδίσει (χωρίς να υπάρχει άλλη προσφορά) σχετικό διαγωνισμό που έτρεξε από τον Δεκέμβριο του 2020 έως τον Ιανουάριο του 2021 η «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων & Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.», πιο γνωστή ως Enterprise Greece, προκειμένου να παρασχεθούν στην ελληνική κυβέρνηση υπηρεσίες στρατηγικής επικοινωνίας.
Σχετίζονται οι δύο συνεργασίες, αυτή της ελληνικής κυβέρνησης με την Edelman και αυτή με τον Γκρίνμπεργκ; Ως αυτή την ώρα, δεν υπάρχει κάποιο τεκμήριο που να δείχνει κάτι τέτοιο. Πάντως, ο Γκρίνμπεργκ στο παρελθόν έχει συνεργαστεί με την Edelman, όταν το 2009 προσλήφθηκε ως senior consultant στον τομέα των δημοσίων υποθέσεων (πηγή). (Το Reporters United έχει αποστείλει ερωτήματα στον ίδιο τον Γκρίνμπεργκ.)
«Θετική προβολή»
Σύμφωνα με τη σχετική προκήρυξη, «ο ανάδοχος καλείται να αναλάβει τη διαμόρφωση στρατηγικής και την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών προς την Ελληνική Κυβέρνηση για την ανάπτυξη και διαχείριση σχέσεων με Διεθνή Μέσα» … «με απώτερο στόχο τη θετική προβολή της Ελλάδας καθώς και τη διασφάλιση της εικόνας της χώρας σε σημαντικά κέντρα αποφάσεων στην Ευρώπη, με έμφαση στις ακόλουθες χώρες: Βέλγιο (Βρυξέλλες), Γαλλία, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο».
Η συνολική αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των € 980.000 (χωρις ΦΠΑ) και η διάρκεια της ορίζεται σε οκτώ μήνες, με πρόβλεψη για επέκτασή της για άλλους τέσσερις. Οι πόροι θα προέλθουν από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων…
Συνεργασία στα κρυφά από το καλοκαίρι του 2020;
Όπως είδαμε παραπάνω, η οριστική κατακύρωση του διαγωνισμού έγινε από το ΔΣ του Enterprise Greece στις 6 Ιουλίου. Η χρονική στιγμή εγείρει δύο ζητήματα:
- Το μέιλ που έχει στη διάθεσή του το Reporters United και στο οποίο εκπρόσωπος της Edelman απευθύνεται σε δημοσιογράφο διεθνούς μέσου για λογαριασμό της ελληνικής κυβέρνησης είναι προγενέστερο (23 Ιουνίου).
- Σύμφωνα με ασφαλείς πηγές του Reporters United, η συνεργασία της ελληνικής κυβέρνησης με την Edelman φαίνεται με κάποιον τρόπο να έχει ξεκινήσει ήδη από το καλοκαίρι του 2020 (σε εποχή δηλαδή που δεν είχε καν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός), όταν η Edelman είχε προσεγγίσει για λογαριασμό της ελληνικής κυβέρνησης μεγάλο διεθνές αγγλόφωνο μέσο που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τη δημόσια ατζέντα σε θέματα οικονομίας και επιχειρηματικότητας.
Πρόκειται για την περίοδο που δημοσιεύματα σε διεθνή αγγλόφωνα και γερμανόφωνα μέσα προκαλούσαν, για πρώτη φορά μετά τις εκλογές του 2019, ρωγμές στο προφίλ της κυβέρνησης Μητσοτάκη, επικεντρώνοντας στο μεταναστευτικό και στη διαχείριση της πανδημίας.
Διαβάστε ολόκληρο το ρεπορτάζ εδώ: www.reportersunited.gr