«Αξιολόγηση» του προσωπικού της ΕΡΤ από την επικεφαλής του μητρώου στελεχών της Ν.Δ και CEO της PFB (People for Business…) – Η ανακοίνωση και το εξώδικο της ΠΟΣΠΕΡΤ (Μαρτιος 2021). (από το blog της ΠΟΣΠΕΡΤ)
Πώς ανατέθηκε ο διαγωνισμός για την αξιολόγηση του προσωπικού της ΕΡΤ σε εταιρεία της κυρίας Ρεβέκκας Πιτσίκα, που ήταν υπεύθυνη και για την αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού της Ν.Δ.
«Tσοπανάκος ήμουνα, προβατάκια έβοσκα» έλεγε το γνωστό τραγουδάκι, με τη μουσική του περίφημου «Τσοπανάκου» να αποτελεί το ιστορικό σήμα της ΕΡΤ. Φαίνεται όμως ότι το ίδιο τραγουδάκι ακούγεται ακόμα στη δημόσια συχνότητα από τη στιγμή που η κυβέρνηση τοποθέτησε πρόεδρο της ΕΡΤ τον Κωνσταντίνο Ζούλα, τον πρώην διευθυντή Επικοινωνίας του γραφείου του αρχηγού της Νέας Δημοκρατίας.
Θα είχε πρόβλημα, λοιπόν, να φτάσει στο σημείο να αναθέσει την αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού της ΕΡΤ σε εταιρεία η οποία ανήκει στον άνθρωπο που αξιολογούσε το ανθρώπινο δυναμικό της Νέας Δημοκρατίας; Οχι βέβαια! Και αν η συγκεκριμένη εταιρεία δεν πληρούσε τους όρους τους διαγωνισμού τόσο το χειρότερο για τον διαγωνισμό.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Επικεφαλής του Μητρώου Στελεχών της Νέας Δημοκρατίας, της επιτροπής, δηλαδή, που συγκρότησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ως πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας προκειμένου να επιλέξει τα πρόσωπα που θα στελέχωναν τον δημόσιο τομέα μόλις έπαιρνε την εξουσία, ήταν η κυρία Ρεβέκκα Πιτσίκα. Αφού, λοιπόν, η κ. Πιτσίκα συνέβαλε στην πρόοδο της δημόσιας διοίκησης και κατ’ επέκταση του κράτους, του επιτελικού εννοείται, έρχεται τώρα να «αξιολογήσει» και την ΕΡΤ.
Στις 6.5.2021 αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» απόφαση με την οποίακατοχυρώνεται στην εταιρεία «People for Business IKE» που εδρεύει στην οδό Παραδείσου 17 στο Μαρούσι, αντί 59.000 ευρώ (συν ΦΠΑ) ο διαγωνισμός για την παροχή «Υπηρεσιών Ανάπτυξης Ολοκληρωμένου Προγράμματος Διαχείρισης Απόδοσης Ανθρώπινου Δυναμικού στις εγκαταστάσεις της ΕΡΤ».
Οπως διαβάζουμε στο καταστατικό της εταιρείας που ιδρύθηκε το 2007 και τροποποιήθηκε στις 24.3.2014, βασικός μέτοχος είναι η κυρία Ρεβέκκα Πιτσίκα, η επικεφαλής του Μητρώου Στελεχών της Νέας Δημοκρατίας.
Και για να μην μπερδεύεστε, η παροχή «Υπηρεσιών Ανάπτυξης Ολοκληρωμένου Προγράμματος Διαχείρισης Απόδοσης Ανθρώπινου Δυναμικού στις εγκαταστάσεις της ΕΡΤ» μεταφράζεται σε απλά ελληνικά ως ανάπτυξη προγράμματος για την αξιολόγηση του προσωπικού της ΕΡΤ.
Για τον διαγωνισμό αυτό, μάλιστα, έγιναν δύο προκηρύξεις-διακηρύξεις, η πρώτη στις 9.2.2021 με αριθμό πρωτοκόλλου 2171 και η δεύτερη, επαναληπτική, δηλαδή διορθωτική της πρώτης, στις 26.3.2021 με αριθμό πρωτοκόλλου 4716. Στην πρώτη διακήρυξη προβλεπόταν ο όρος ότι προκειμένου κάποιος να συμμετάσχει στον διαγωνισμό θα πρέπει να έχει εκπονήσει αντίστοιχο έργο σε ραδιοτηλεοπτικό φορέα. Στην επαναληπτική προκήρυξη, όμως, ο όρος αυτός ως διά μαγείας εξαφανίστηκε.
Σύμφωνα με το αρχικό άρθρο 3, παράγραφος 4 της προκήρυξης, ήταν προαπαιτούμενο οι ενδιαφερόμενοι ανάδοχοι να έχουν μεταξύ άλλων «ολοκληρώσει επιτυχώς κατά τα τρία τελευταία έτη κατ’ ελάχιστον τρία αντίστοιχα έργα, δύο εκ των οποίων να ισούνται από πλευράς οικονομικού μεγέθους με το 100% του προϋπολογισμού του παρόντος έργου και ένα, ανεξαρτήτως οικονομικού μεγέθους, να έχει ολοκληρωθεί σε ραδιοτηλεοπτικό οργανισμό δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα ή το εξωτερικό».
Γενικόλογη αναφορά
Στην επαναληπτική διακήρυξη όμως ο όρος για αντίστοιχο έργο σε ραδιοτηλεοπτικό φορέα, αντικαταστάθηκε με μια γενικόλογη αναφορά: «Αντίστοιχο έργο, ορίζεται ένα έργο, που αφορά σε όμοιο ή ισοδύναμο από πλευράς απαιτήσεων υλοποίησης φυσικό αντικείμενο, σε όρους εφαρμοσθεισών τεχνολογιών, μεθοδολογιών ή και αρχιτεκτονικής υλοποίησης, κλίμακας και τεχνολογικής και επιχειρησιακής πολυπλοκότητας, σε όλες τις φάσεις του κύκλου ζωής του».
Με την ίδια φιλοσοφία των αρίστων του Κ. Μητσοτάκη ανατίθεται τώρα και η αξιολόγηση του δυναμικού της Δημόσιας Τηλεόρασης. Ασχετα με το αν πρακτικά αυτό θα σημάνει κάτι για τους υπαλλήλους της, το βέβαιο είναι ότι θα αποφέρει 60.000 ευρώ έσοδα σε άλλη μία «φιλική» εταιρεία. Στη μοναδική που συμμετείχε στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, πιθανότατα γιατί καμία άλλη δεν πρόσεξε τη μικρή αλλά ουσιώδη αλλαγή στην προκήρυξη.
Η κ. Πιτσίκα σε συνέντευξή της στο capital.gr το 2017, πριν κερδίσει η Ν.Δ. τις εκλογές, διαβεβαίωνε ότι «το άνοιγμα σε αξιόλογα στελέχη του ιδιωτικού τομέα κάνει ένα ευρύτερο άνοιγμα προς την κοινωνία» και ζητούσε από τα πολιτικά στελέχη να συμπράξουν με τα στελέχη της αγοράς, με στόχο την υλοποίηση του προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας, από τη στιγμή που θα αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας.
«Οι άνθρωποι της αγοράς ξέρουν από διαπραγματεύσεις, προθεσμίες, διαχείριση πόρων, προσανατολισμό στον στόχο, δικτύωση, σχεδιασμό και υλοποίηση, έχουν γνώση της αγοράς, των νόμων και των κανόνων – στοιχεία στα οποία χωλαίνουμε μέχρι τώρα» έλεγε η Ρ. Πιτσίκα, συμπληρώνοντας ότι «το σημαντικό είναι η επιλογή των συνεργατών να γίνεται με διαφάνεια και συγκεκριμένα κριτήρια και όχι “φωτογραφικά” όπως έχουμε δει και στο παρελθόν».
Οπως προκύπτει, τελικά, το όραμα της Ρ. Πιτσίκα τώρα εκπληρώνεται!
(Αντα Ψαρρά, Δημήτρης Κανελλόπουλος (efsyn.gr )\
Η εξώδικη διαμαρτυρία της ΠΟΣΠΕΡΤ που παραδόθηκε στη διοίκηση νομίμως την προηγούμενη Παρασκευή.
ΕΝΩΠΙΟΝ ΠΑΝΤΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΑΛΛΗΣ ΑΡΧΗΣ
ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ – ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ
Της δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης με την επωνυμία: «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑΣ – ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ» που εδρεύει στην Αγία Παρασκευή Αττικής και επί της Λεωφόρου Μεσογείων, αρ. 432 και εκπροσωπείται νόμιμα
ΠΡΟΣ
Την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία: «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΊΑ (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.)» που εδρεύει στην Αγία Παρασκευή Αττικής και επί της Λεωφόρου Μεσογείων, αρ. 423 και εκπροσωπείται νόμιμα.
Όπως γνωρίζετε άριστα με την από 22/06/2020 εξώδικη δήλωση – διαμαρτυρία μας, μεταξύ άλλων, αποκρούαμε ως μη σύννομη την πάγια τακτική του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΤ να επιβάλλει αδιαφανώς και μονομερώς επιχειρηματικές αποφάσεις που επηρεάζουν τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων της ΕΡΤ Α.Ε. με αφορμή τη θεσμοθέτηση του Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Σχεδιασμού και προηγουμένως του Γ.Κ.Π. και του οργανογράμματος χωρίς πραγματική νομική και ουσιαστική διαβούλευση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. Έτσι, μόνον έκπληξη δεν μας προκάλεσε το γεγονός ότι με την υπ’ αρ. πρωτ.: 2065/08.02.2021 απόφαση σας με θέμα: «ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΜΕ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΝΑΔΟΧΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ» προχωρήσατε στη διενέργεια διαγωνισμού με σκοπό την ανάθεση της διαδικασίας αξιολόγησης των εργαζομένων σε εταιρεία που θα αναλάβει το έργο που φέρει τον μεγαλόσχημο τίτλο του «Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απόδοσης Ανθρώπινου Δυναμικού» για έξι μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, ενώ με την υπ’ αριθμ. πρωτ.: 2171/09.02.2021 διακήρυξη συνοπτικού διαγωνισμού προσδιορίζετε τις τεχνικές προδιαγραφές του συγκεκριμένου έργου κατά τρόπο που καθιστά τη Διοίκηση μόνη αρμόδια για τη διαδικασία και τα κριτήρια της αξιολόγησης.
Η ενέργειά σας αυτή να προβείτε μονομερώς στον καθορισμό της διαδικασίας αξιολόγησης, χωρίς να έχει καν προηγηθεί διαδικασία διαβούλευσης με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, έρχεται σε αποκορύφωμα της μονομερούς εκ μέρους σας θεσμοθέτησης του Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Σχεδιασμού, του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού και του οργανογράμματος, και ενώ με βάση το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και ειδικότερα το Ν. 4324/2015 για την επαναλειτουργία της ΕΡΤ ρητά προβλέπεται προηγούμενη διαβούλευση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, έτσι ώστε τα επιχειρησιακά μέτρα στο μέτρο του δυνατού, να αποτελούν προϊόν σύνθεσης και συναπόφασης. Ειδικότερα, δε, σε σχέση με την κατάρτιση Κανονισμού Εργασίας προβλέπεται ότι: «Οι Κανονισμοί των παραγράφων 1, 2 και 3 καταρτίζονται ύστερα από γνώμη των εκπροσώπων των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων της εταιρείας», ενώ σε σχέση με την οργάνωση και λειτουργία της ΕΡΤ προβλέπεται στο άρθρο 7 παρ. 10 Ν. 4324/2015 ότι: «Το Διοικητικό Συμβούλιο εκπονεί στρατηγικό σχέδιο για την οργάνωση και λειτουργία του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα, θέτοντας οικονομικούς και ποιοτικούς στόχους αναφορικά με την εκπλήρωση του σκοπού και της αποστολής της εταιρείας μετά από διαβούλευση ιδίως με τους εκπροσώπους των εργαζομένων της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. και αντιπροσωπευτικών φορέων της επιστήμης, της τέχνης, του πολιτισμού και της δημοσιογραφίας. Το σχέδιο αυτό υποβάλλεται στον Υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο για θέματα Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης». Περαιτέρω, δε, σε σχέση με τη ρύθμιση των όρων και των συνθηκών εργασίας ρητά ορίζεται στο άρθρο 12 παρ. 2 Ν. 4324/2015 ότι: «Οι όροι και οι συνθήκες εργασίας του προσωπικού της εταιρείας, το οποίο προσλαμβάνεται με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αόριστου ή ορισμένου χρόνου, καθορίζονται με συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία συνάπτεται μεταξύ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. που εκπροσωπείται από το Διοικητικό Συμβούλιο και των αρμοδίων κατά το νόμο εκπροσώπων των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων, στο πλαίσιο τήρησης ισοσκελισμένων εταιρικών προϋπολογισμών». Περαιτέρω, δε, γνωρίζετε άριστα ότι με την αναβίωση της ΕΡΤ Α.Ε. κατοχυρώνονται όχι μόνο τα δικαιώματα των εργαζομένων, αλλά και οι διασφαλίσεις που συνεπαγόταν ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού που αποτελούσε προϊόν συλλογικής σύμβασης εργασίας υπογραφόμενης από την ΠΟΣΠΕΡΤ και οι οποίες διασφαλίσεις έθεταν όρια στην άσκηση του διευθυντικού σας δικαιώματος. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, προβλεπόταν δυνάμει των συμπεφωνημένων μέσω επιχειρησιακής ΣΣΕ, συναφθείσας από την ΠΟΣΠΕΡΤ και την ΕΡΤ Α.Ε., συγκεκριμένη διαδικασία αξιολόγησης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 16 του έως τότε Γενικού Κανονισμού Προσωπικού.
Εκ των ως άνω εκτιθέμενων καθίσταται σαφές, λοιπόν, ότι η διαδικασία αξιολόγησης ως ζήτημα αναγόμενο και άμεσα συνυφασμένο με τη ρύθμιση των όρων και των συνθηκών εργασίας θα έπρεπε να είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, ρυθμιζόμενο είτε με Κανονισμό Εργασίας που θα αποτελεί προϊόν συναπόφασης είτε με συλλογική σύμβαση εργασίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περίπτωση της ΕΡΤ Α.Ε. το ζήτημα της αξιολόγησης διαχρονικά αποτελούσε προϊόν συλλογικής ρύθμισης, δηλαδή προϊόν συμμετοχικής διαδικασίας και συναπόφασης με τους εργαζομένους, η οποία εξ αντικειμένου έφερε εχέγγυα ορθότητας, διαφάνειας και αξιοπιστίας ως προς τη διαδικασία της αξιολόγησης. Ιδίως, δε, στην περίπτωση της αξιολόγησης που ανατίθεται κατόπιν διαγωνισμού σε τρίτη εταιρεία, πέρα από το γεγονός ότι παρακάμπτονται οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, εγείρονται και σοβαρές αμφιβολίες και αμφισβητήσεις για την εν γένει νομιμότητα της διαδικασίας, πολύ περισσότερο από τη στιγμή που η αξιολόγηση συνδέεται άμεσα και με τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων των εργαζομένων. Στην προκειμένη περίπτωση, λοιπόν, επιχειρείτε και με την ενέργειά σας αυτή του μονομερούς προσδιορισμού των τεχνικών προδιαγραφών του έργου της αξιολόγησης να παρακάμψετε το ρόλο των εργαζομένων στη διαμόρφωση της διαδικασίας, παραβιάζοντας για μια ακόμη φορά και επιδεικνύοντας περιφρόνηση κατά τρόπο προκλητικό στις διατάξεις του Ν. 1264/1982 και στα όσα προβλέπονται αναφορικά με την υποχρέωση διαβούλευσης από την ευρωπαϊκή οδηγία 2002/14/ΕΚ, η οποία ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο με το Π.Δ. 240/2006, ορίζοντας συγκεκριμένες διαδικασίες και κανόνες με σκοπό την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Στο πλαίσιο αυτό με αίσθημα ευθύνης έναντι των εργαζομένων – μελών μας, η ΠΟΣΠΕΡΤ μετά από συνεδρίαση του Μεικτού Συμβουλίου της, στο οποίο συμμετέχουν μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, Πρόεδροι και Γενικοί Γραμματείας των σωματείων μελών την Τετάρτη 17/03/2021 αποφάσισε να προβεί σε καταγγελία και σε κάθε άλλη νόμιμη ενέργεια έναντι της δρομολογούμενης από εσάς διαδικασίας αξιολόγησης ερήμην των εργαζομένων και να διατρανώσει τη δήλωση των εκπροσώπων των εργαζομένων ότι η συγκεκριμένη διαδικασία δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή. Με την παρούσα σας δηλώνουμε ότι καταγγέλλουμε και αποκρούουμε ως μη σύννομη τη διαδικασία αυτή, κατά το βαθμό που λαμβάνει χώρα μονομερώς, και ενώ παγίως στην ΕΡΤ Α.Ε. αποτελούσε περιεχόμενο συλλογικής ρύθμισης.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Και με τη ρητή επιφύλαξη παντός νόμιμου δικαιώματός μας
ΔΕΝ ΑΠΟΔΕΧΟΜΑΣΤΕ ως νόμιμη και έγκυρη τη θεσμοθετούμενη από εσάς διαδικασία αξιολόγησης, δεδομένου ότι λαμβάνει χώρα μονομερώς χωρίς προηγούμενη διαβούλευση και χωρίς να αποτελεί προϊόν συλλογικής ρύθμισης με τους εκπροσώπους των εργαζομένων.
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ και δεν αποδεχόμαστε την πάγια τακτική του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΤ να επιβάλλει αδιαφανώς και μονομερώς επιχειρηματικές αποφάσεις που επηρεάζουν τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων της ΕΡΤ Α.Ε, κάτι το οποίο πράττει και στη συγκεκριμένη περίπτωση με την προκήρυξη διαγωνισμού για ανάθεση του έργου αξιολόγησης των εργαζομένων σε τρίτη εταιρεία.
ΣΑΣ ΚΑΛΟΥΜΕ για ύστατη φορά όπως: α) αναθεωρήσετε την έως σήμερα πάγια εργοδοτική σας συμπεριφορά να προχωρείτε σε μονομερείς αποφάσεις παραβιάζοντας την υποχρέωση διαβούλευσης που υπέχετε έναντι του νόμου και β) ανακαλέσετε την απόφαση σας αυτή προχωρώντας σε διαβούλευση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων για τη συλλογική ρύθμιση των όρων αξιολόγησης με συλλογική σύμβαση εργασίας.
ΑΛΛΩΣ ΣΑΣ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι θα ασκήσουμε τα δικαιώματά μας ενώπιον των αρμοδίων Αρχών και Δικαστηρίων.
Με την ρητή επιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματος μας, αρμόδιος δικαστικός επιμελητής εντέλλεται να επιδώσει την παρούσα προς αυτήν που απευθύνεται προς γνώση της και για τις νόμιμες συνέπειες, αντιγράφοντας το κείμενο της στην έκθεση επίδοσης του.
Αθήνα, 22 Μαρτίου 2021
Ο πληρεξούσιος δικηγόρος
ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ε. ΡΟΥΚΛΙΩΤΗΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ Α.Μ.Δ.Σ.Α.: 36957
ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Δ. ΠΕΡΠΑΤΑΡΗ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ
Δ.Μ.Σ. ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ ΣΟΦΙΑΣ 110 – 11527 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ.: 6978284591 – 210 9853649