Από τον Τάσο Μόρφη και το rosa.gr
25 σημειώσεις γραμμένες στο κινητό μου τηλέφωνο για την ενημέρωση, την τεχνολογία και τη δημοκρατία στην χώρα
-1- Ο αδυσώπητος ταξικός πόλεμος που διεξάγεται εδώ και ενάμιση χρόνο στην χώρα από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με αφορμή την πανδημία έχει ενταθεί σε σημείο να μιλάμε για ένα ταξικό blietzkrieg που αποτυπώνεται και στο ίντερνετ. Αυτό συμβαίνει γιατί καθώς έχει μεταφερθεί εκεί ολόκληρος ο δημόσιος διάλογος λόγω του εγκλεισμού, η πανδημία έχει επιταχύνει και τις εξελίξεις τεχνολογικά. Οι νεολαίοι εξερευνούν το διαδίκτυο όλο και περισσότερο και οι ηλικιωμένοι πια δεν παίρνουν μόνο ταμπλέτες με φάρμακα αλλά και ταμπλέτες android που τους φέρνουν σε επαφή με τα κοινωνικά δίκτυα, messaging apps άρα και με περιεχόμενο που διακινείται εντός, εκτός και επιταυτά του δημοσίου διαλόγου.
-2-Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χάνει συνεχώς μονάδες λόγω του ίντερνετ καθώς όλες αυτές οι κοινωνικές ομάδες με τα χαρακτηριστικά των ψηφοφόρων του πια έχουν μπεί για τα καλά στην κοινωνία της πληροφορίας, είτε λόγω άυλης συνταγογράφησης ή απλά λόγω εγκλεισμού.
-3-Χωρίς να ξεχνάμε πως δεν δόθηκε ποτέ στην δημοσιότητα η σύμβαση μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Palantir ενώ προετοιμάζονται πολύ μεγάλα project για facial recognition στην επικράτεια και οι νέες ψηφιοποιημένες ταυτότητες είναι καθ’οδόν, ο δρόμος για ενοποιημένες βάσεις δεδομένων ανοίγει με το μόνο που χρειάζεται να είναι νομοθετική ρύθμιση. Σύντομα θα μιλάμε για διασυνδεδεμένες βάσεις δεδομένων με προσωπικά μας δεδομένα που θα έχει πρόσβαση ο κάθε κρατικός λειτουργός. Κάτι θετικό γιατί θα κάνει την ζωή μας πολύ πιο εύκολη αλλά εξαιρετικά επικίνδυνο όταν έχουν πρόσβαση χωροφύλακες σαν αυτούς του μηνύουν δημοσιογράφους.
-4- Δεδομένων πως α) η κυβερνοπειρατεία είναι από τις πιο κερδοφόρες δραστηριότητες μαζί με το εμπόριο ναρκωτικών, όπλων κτλ και β) του ρόλου της ΕΛΑΣ στην διαχείριση του παράνομου κεφαλαίου στην χώρα και της διασύνδεσής της με την μαφία, η σχέση αυτή ήδη μεταφέρεται και θα μεταφερθεί και στο διαδίκτυο μέσω επίορκων, ένα φαινόμενο που δεν είναι άγνωστο στη χώρα μας. Ο πρώην διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος έχει ιδρύσει το «ΔΙΕΘΝΕΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΒΕΡΝΟΑΣΦΑΛΕΙΑΣ» με 110.000 (!) like στο facebook και μια σελίδα που έχει ορθογραφικά λάθη.
-5- Η ρουφιανιά δια στόματος βουλευτών της ΝΔ γίνεται κανόνας και περνάμε στην εποχή της crowd-ρουφιανιάς που πολίτες καταγγέλουν αλλήλους. Χαρακτηριστικό στην περίπτωση απεργίας πείνας Δημήτρη Κουφοντίνα. Δεν είναι ζήτημα δημοσιοποίησης προσωπικών δεδομένων τόσο πολύ αλλά δημιουργίας ενός νεου ιδιώνυμου. «Αν ανήκεις στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ η αστυνομία καλά κάνει και σε δέρνει» ή «είσαι ενάντια στην κυβέρνηση άρα δεν δικαιούσαι να μιλάς για τα τάδε ζητήματα». Όσοι θυμάστε την συζήτηση για τις κουκούλες kai το ιδιώνυμο που έγινε τα προηγούμενα χρόνια τώρα με τις υποχρεωτικές μάσκες kai τον εγκλεισμό το νεο ιδιώνυμο θα είναι ψηφιακό.
-6-Αν και τo “The Great Hack” στο Netflix απέδειξε πέρυσι στην μεγάλη πλειοψηφία συμπολιτών μας πως το facebook είναι μια γιγαντιαία μηχανή προπαγάνδας και διαφημιστικών “psy-ops” που μας εθίζουν σε καταναλωτικές συμπεριφορές στην Ελλάδα, το facebook χρησιμεύει ακριβώς για το αντίθετο. Ως πηγή ενημέρωσης για όσα δεν βλέπουμε στην μεγάλη πλειοψηφία των ΜΜΕ. Η μελέτη Digital News Report του Reuters Institute για το 2020 το επιβεβαιώνει.
-7-Το τελευταίο καιρό ωστόσο παρατηρούμε το εξής οξύμωρο: Αν και το facebook -εξαιρετικά εθιστικό λόγω των ψυχοτεχνικών προεκτάσεων των αλγορίθμων του- επιβάλλει στυγνή λογοκρισία με αφορμή διάφορα πολιτικά και κοινωνικά θέματα, συνεχίζουμε όλοι να το χρησιμοποιούμε ως την κύρια πηγή ενημέρωσης λόγω του πολιτισμικού ζόφου στα κυρίαρχα ΜΜΕ. Ο Κυριάκος είναι ο Μωϋσής και η σύζυγος του Υπέρκομψη. Και όλο αυτό ηχεί καθημερινά από παντού.
-8- Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ακολουθώντας κατα γράμμα το ψηφιακό playbook του Ντόναλντ Τράμπ τα έβαλε ανοιχτά με «τα κοινωνικά δίκτυα» από το βήμα της Βουλής καλώντας τους νέους να προσέχουν στο ίντερνετ και να μη πιστεύουν όσα γράφονται. Ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ είχε ανοιχτή συνεργασία με το facebook ενώ ήταν σε διαρκή πόλεμο με το twitter που είχε και ως αποτέλεσμα να του κόψει τον λογαριασμό με αφορμή τα επεισόδια στο Καπιτώλιο. Και εδώ το facebook συνεργάζεται ανοιχτά με την κυβέρνηση ενώ το twitter διατηρεί μια ουδέτερη στάση, όπως θα έπρεπε.
-9- Στο facebook χιλιάδες άγνωστοι-μη ελληνικοί λογαριασμοί κάνουν like στα πόστ του πρωθυπουργού. Αν αυτοί οι άνθρωποι υπήρχαν στην πραγματικότητα και ζούσαν στην χώρα μας θα βρίσκονταν ή σε κέντρα κράτησης ή να ζουν σε υποβαθμισμένες περιοχές χωρίς χαρτιά με τον πρωθυπουργό να τους αποκαλεί «λαθρομετανάστες».
-10- Λόγω αυτής της ουδέτερης στάσης του twitter και συγκεκριμένων τεχνικών δυνατοτήτων που παρέχει ή όχι στους developers, ψηφιακές αγέλες ακροδεξιών τρόλ έχουν κατακλήσει την πλατφόρμα, βρίζουν και χυδαιολογούν επιτιθέμενοι συντονισμένα σε αντιπολιτευτικούς λογαριασμούς. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα πως είναι μόνο τεχνικός ο λόγος ύπαρξης αυτών των αγελών αλλά το βασικό είναι πως το twitter βάζει την πολιτική ατζέντα των ημερών μας και χρειάζεται επιχειρηματολογία και όχι το λεγόμενο “scale” ή αλλιώς «μαζικότητα» των αντιδράσεων.
-11-Η ακροδεξιά στην χώρα είτε λέγεται Ζαγοράκης ή Κυμπουρόπουλος ή Στεφανίδου, ψηφίζει/αναπαράγει/διασπείρει την σαπίλα της και μετά την «κατακραυγή» έρχεται στο twitter να «επανορθώσει/εξηγήσει». Το επαλαμβανόμενο αυτό pattern οφείλεται στο πολιτικό/επιχειρηματικό μοντέλο τους που θέλει ικανοποίηση ατζέντας/ανεβασμένα νούμερα για τους χρηματοδότες/διαφημιστές τους και ταυτόχρονα ευχαριστημένο κοινό. Και την πίτα γεμάτη και τον σκύλο χορτάτο δεν γίνεται.
-12- Συμφωνώ με το transparency report της Google Ευρώπης για τα έσοδα της από την πολιτική διαφήμιση στις πλατφόρμες της η Νέα Δημοκρατία έρχεται δεύτερη με 648.950 ευρώ σε όλη της Ευρώπη μετά τους Συντηρητικούς του Boris Johnson που ήθελαν την Μεγάλη Βρετανία εκτός Ευρωπαϊκής οικογένειας. Υπενθυμίζουμε πως εκτός του ό,τι η Νέα Δημοκρατία έχει χρέος περί τα 300.000.000 ευρώ στους πιστωτές της, η τάξη μεγέθους του ποσού δείχνει ποσο σημαντικό είναι για την ελληνική ακροδεξιά η επικράτηση στον κυβερνοχώρο.
-13- Το «Ουακατούγκου» είναι τίτλος της «Ανασκόπησης» που εξετάζει μία προς μία τις περιπτώσεις που ο βόρβορος του διαδικτύου αποκατέστησε την αλήθεια απέναντι σε μια καταιγίδα χαρωπής προπαγάνδας από τα συστημικά ΜΜΕ και την κυβέρνηση. Αφού τελειώσουν όλα αυτά, το επεισόδιο κλείνει με λίγα λόγια για το ίδιο το ThePressProject. Δείτε το.
-14- Λόγω του καταθλιπτικού τοπίου ενημέρωσης και της μονοφωνίας που δημιουργεί έναν πραγματικά ανεστραμμένο κόσμο το αληθινό δεν μια στιγμή ψεύδους που θα έλεγαν οι καταστασιακοί και μάλλον η ΕΛ.ΑΣ. σε κάποια ανακοίνωση της αλλά ό,τι αποτυπώνεται στα σόσιαλ μήντια αυτό τον καιρό. Τα ελληνικά μήντια στην πλειοψηφία τους έχουν χάσει πάσα αξιοπιστία και η καταγραφή των γεγονότων αυτό το καιρό διέπεται από προπαγανδισμούς και διαστρέβλωση των γεγονότων οπότε ο ιστορικός του μέλλοντος θα πρέπει να κοιτάξει στις βάσεις δεδομένων των πλατφορμών.
-15- Δεν γίνονται λάθη στα newsroom. Προπαγάνδα γίνεται. Το εξώφυλλο του ΒΗΜΑγκαζίνο, τα πειραγμένα βίντεο, οι λάθος στατιστικές, δεν είναι ούτε λάθη, ούτε «τρολιές». Είναι το επιχειρηματικό μοντέλο των ελληνικών μήντια. Βγάζουν χρήματα, πάνω στην online κατακραυγή και αγανάκτηση. Το επιχειρηματικό τους μοντέλο είναι πολυ απλό. Προκαλώντας κατακραυγή μέσω τους περιεχομένου τους που δεν αρέσει στην πλειοψηφία των πολιτών δημιουργούν μια σφαίρα συζητήσεων γύρω από την εφημερίδα/περιοδικό και έτσι ανεβάζουν αυτό που λέμε «impressions», δηλαδή τις αποτυπωμένες σε δεδομένα εντυπώσεις.
-16- Το παραπάνω επιχειρηματικό μοντέλο είναι αυτό που ρίχνει το επίπεδο της δημοσιογραφίας άρα και του δημόσιου διαλόγου και στη συνέχεια ο πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής αναφέρει πως τα social media είναι κακά για την δημοκρατία με τον όμιλο του Φαλήρου και τον ΔΟΜ να μιλούν για την «ποιότητα του δημοσίου διαλόγου» και κρατική παρέμβαση στα κοινωνικά δίκτυα. Είναι στημένο!
-17- Οι πληρωμένες πένες/σχολιαστές των καναλιών και των εφημερίδων που υποστηρίζουν κάθε νεοφιλελεύθερο αφήγημα άσχετα από την βιωσιμότητά του και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά μόνο ακολουθώντας non-paper, έχοντας άποψη επί παντός επιστητού, ζητούν κρατική παρέμβαση στα κοινωνικά δίκτυα για την ποιότητα της δημοκρατίας και ζουν με χρήματα του κράτους όπως κρατική διαφήμιση και λίστα Πέτσα.
-18- Οι χρεοκοπημένες μηντιακές επιχειρήσεις και οι ηθικές αντιλήψεις που φέρουν αθροίζονται τώρα μετά από μια δεκαετία συνεχούς πολυεπίπεδης κρίσης δημιουργόντας το πλαίσιο για regulation του διαδικτύου καθώς αποτελεί τον μεγαλύτερο εχθρό τους. Οι εκδότες της χώρας, με εξαίρεση ορισμένα lifestyle media, και από τα δεξιά και τα αριστερά δεν κατόρθωσαν να κατανοήσουν το διαδίκτυο και το μέλλον του με τους μεν να στρέφονται εναντίον του και τους δε να χάνουν πολύτιμα έσοδα για την βιωσιμότητα τους.
-19- Τα προβλήματα του ίντερνετ όπως τα fake news, η παραπληροφόρηση και η ρητορική μίσους, είναι πρωτίστως ΠΟΛΙΤΙΚΑ προβλήματα και κανείς τεχνολόγος δεν θα μπορέσει να τα λύσει ποτέ. Το να κατηγορούμε το twitter και το facebook για οτιδήποτε πάει στραβά μας αποσπά από τα βαθύτερα κοινωνικά προβλήματα.
-20- Δεν ξεχνάμε πως τα ψηφιακά δικαιώματα είναι ανθρώπινα δικαιώματα και είναι εξαιρετικά σημαντικά για την δημοκρατία μας και την ευμάρεια της κοινωνίας. Έτσι, δεν μοιραζόμαστε κωδικούς, χρησιμοποιούμε το facebook μόνο για να μένουμε σε επαφή με οικογένεια και φίλους και να θυμόμαστε γενέθλια, χρησιμοποιούμε κρυπτογράφημένες εφαρμογές για τις συνομιλίες με τους φίλους μας.
-21- Προσέχουμε τι ανεβάζουμε στο διαδίκτυο γιατί αυτές τις μέρες ένας μηχανισμός που στήνεται από κομμάτια αστυνομίας-δικαιοσύνης-κυβέρνησης δολοπλοκεί. Η δικαιοσύνη de facto δεν πιστεύει πως τα σόσιαλ είναι αναγκαία για καταγγελίες γεγονότων και μπορεί να βρεθούμε προ εκπλήξεων. Για να παραφράσω τους «Τρύπες» η ασφάλεια δεν ξέρει μόνο τις γκόμενες/γκόμενους σας πια μέσω του διάτρητου messenger, αλλά ξέρει αν δουλεύετε και πόσο χρόνο ξοδεύετε στις πλατφόρμες του Μάρκ Ζούκερμπεργκ και επειδή το facebook ξέρει την μάρκα από τα βρακιά που σας αρέσουν το μίγμα είναι εκρηκτικό.
-22- Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καθοριστικό μερίδιο ευθύνης για τα παραπάνω. Αφενός γιατί στην διάρκεια της διακυβέρνησής του δεν ενίσχυσε τα ανεξάρτητα ΜΜΕ, αλλά και αφετέρου γιατί προσπάθησε να προσεταιριστεί τους βαρώνους σε μια λυκοφιλία που τελικά του γύρισε μπούμερανγκ. Mε τον ίδιο τρόπο του γύρισαν μπούμπερανγκ τα «τρολ του ΣΥΡΙΖΑ», οι «ομάδες μνήμης» και «isyriza» που απέτυχαν οικτρά όχι λόγω της παντοκρατορίας των «κακών» ΜΜΕ αλλά του format και της βιωσιμότητας τους.
-23-
Ο μόνος τρόπος για να κερδίσει ο ΣΥΡΙΖΑ το momentum και traction που έχει χάσει είναι να σταματήσει να κατηγορεί τα media και τους δημοσιογράφους για ό,τι συμβαίνει, άσχετα αν έχει δίκιο, και να βοηθήσει να στηθεί ένας νέος κοινωνικός διάλογος πάνω σε μια ατζέντα που «καίει», δεν είναι βαρετή και υποστηρίζεται από ανθρώπους που έχουν πρακτική γνώση των αντικειμένων τους, δηλαδή προοδευτικούς τεχνοκράτες και όχι ακαδημαϊκούς ή λοιπούς κομματικούς αργόσχολους.
-24- Επίσης οφείλει να αναθέσει στους ίδιους προοδευτικούς τεχνοκράτες τη δημιουργία ενός κομματικά ανεξάρτητου «Ταμείου για την Δημοσιογραφία» που πολίτες και όμιλοι θα δωρίζουν ποσά προς διάθεσή τους στα ανεξάρτητα ΜΜΕ της χώρας και αυτά θα διανείμονται ανάλογα με κριτήρια όπως οι θέσεις εργασίας, το impact, οι συνδρομητές, η ποιότητα των μελλοντικών έργων. Ανεξάρτητα ΜΜΕ σημαίνει (χωρίς κρατική διαφήμιση, χωρίς επιχειρηματικές εξαρτήσεις, με ισχυρή κοινωνική βάση). Το ταμείο θα διοικείται από μια πολυμελή επιτροπή που δεν είχε ποτέ κομματική σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ και η διαφάνεια και η λογοδοσία θα είναι οι βασικές αξίες του. Τι θα κερδίζουν οι πολίτες; Καλύτερο περιεχόμενο και καθημερινό aggregation ποιοτικού περιεχομένου από τα ΜΜΕ που στηρίζουν και οι όμιλοι, φοροαπαλαγγές καθώς και δωρεές τέτοιου τύπου που από το 2020 είναι φοροαπαλλάξιμες. Δεν γίνεται κανείς να φαντασιώνεται πλατιά μέτωπα χωρίς να μπορεί να υλοποιήσει το παραπάνω.
-25- Μποικοτάρισμα των καναλιών σημαίνει κλειστές τηλεοράσεις για μια εβδομάδα. Εύκολο. Και λυτρωτικό.
Πηγή: Κείμενο από την ιστοσελίδα Rosa, στις 23 Μαρτίου 2021