Mατίνα Παπαχριστούδη στη στήλη Πίσω από τις κάμερες στο ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακου
Η συζήτηση για τον ρόλο των Μέσων Ενημέρωσης, ως σημαντικού πυλώνα ιδεολογικής χειραγώγησης, συχνά περιορίζεται στην πολιτική αντιπαράθεση για τα κριτήρια στην επιλογή ειδήσεων και πληροφόρησης που προσφέρουν. Την τελευταία εβδομάδα, όμως, στη συντριπτική πλειονότητα των μίντια, έντυπων και ηλεκτρονικών, κυριάρχησε η υπόθεση της «επίθεσης με βιτριόλι». Ειδικά στα κανάλια, αυτήν τη φορά και στην κρατική ΕΡΤ, η πληροφόρηση «για την ξανθιά γυναίκα» ξεπερνούσε ημερησίως τις 4 ώρες κατά μέσο όρο. Όλες οι εκπομπές καθώς και τα δελτία ειδήσεων, καταλήφθηκαν από λεπτομερέστατες περιγραφές, η δικογραφία έγινε φύλλο και φτερό, τα προσωπικά δεδομένα τσαλαπατήθηκαν. Η υπερπληροφόρηση είχε ως αποτελέσμα το «τηλεοπτικό μέσο κοινό» να συζητά υποχρεωτικά μόνο για αυτό.
«Το θέμα πουλάει», είναι η μόνιμη επωδός των μίντια στην αυτονόητη κριτική που δέχονται. Είναι όμως έτσι; ‘Η μήπως η «πηγή» πληροφόρησης είναι κοινή, με στόχο να αποκρύψει άλλες, σοβαρότερες πληροφορίες; Τις ίδιες ακριβώς ημέρες, για παράδειγμα, μια εφημερίδα –η Real News– αποκάλυψε μια εντυπωσιακή «αστυνομική» ιστορία με πολλαπλάσιες δόσεις μυστηρίου: την εξάρθρωση πολυμελούς σπείρας η οποία πουλούσε προστασία σε οίκους ανοχής και παράνομα καζίνο. Εκβίαζε εξασφαλίζοντας κέρδη άνω του ενός εκατομυρίου τον μήνα.
Το γιατί «θάφτηκε» εξηγείται με μια ματιά στους «πρωταγωνιστές» του κυκλώματος. Έξι δικηγόροι, ένας εκ των οποίων ιδιαίτερα προβεβλημένος στα μίντια, δεκαέξι στελέχη της ΕΛΑΣ εν ενεργεία και απόστρατοι, ένας δημοσιογράφος, πολλοί ακόμη ποινικοί ακόμη κι ένας πρώην βουλευτής ο οποίος ενεπλάκη στην ενοικίαση του κυλικείου της Βουλής! Ο ενοικιαστής επιχειρηματίας καφέ είναι ένας από τους δύο που δολοφονήθηκαν το 2019, ο δεύτερος ήταν ένας αστυνομικός.
Γίνεται φανερό πως η άκρως αυτή εντυπωσιακή ιστορία δεν θα μπορούσε να γίνει «λαϊκό θέαμα» στην TV και τα υπόλοιπα μίντια, μιας και ακουμπά στη δράση άλλων πυλώνων του συστήματος, την πολιτική και εκτελεστική εξουσία. Όταν προβάλλεται ενεργοποιεί τον θεατή και προκαλεί ερωτηματικά — ενώ το «βιτριόλι» μιας γυναίκας σε μια άλλη, προσφερόμενο ως «μασημένη» τροφή, οδηγεί σε εφησυχασμό και παθητικοποίηση.
1 comment for “Το «βιτριόλι» που τυφλώνει την ενημέρωση”