Μόνο στην Ελλάδα εμπιστεύονται περισσότερο τα social media από τα κυρίαρχα ΜΜΕ
διαβάζουμε στο ρεπορτάζ του Info-war που αναδημοσιεύουμε παρακάτω. Το συμπέρασμα πως οι Έλληνες σε πολύ μεγάλα ποσοστά εμπιστεύονται περισσότερο το face boοk από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, πιστοποιεί όχι τη “χαζομάρα” τους, όπως διατείνονται πολλοί. Πιστοποιεί την καχυποψία τους αλλά και τη δεύτερη κατά σειρά δολοφονία της δημοσιογραφίας. Από τους εδότες, ιδιοκτήτες, μεγαλομετόχους των ΜΜΕ και τους μεγαλοδημοσιογράφους-στελέχη. Η πρώτη δολοφονία έγινε με τον εκσυγχρονισμό Σημίτη, τις εποχές των παχιών μισθών και του χρηματιστηρίου, τότε που ο κλάδος και η δύσκολη αυτή τέχνη και τεχνική, η δημοσιογραφία παραδόθηκε σε pay roll, πολιτικά γραφεία, χρηματοστηριακές και διαφημιστικές εταιρείες. Ακολούθησε η κρίση και η μαζική αποψίλωση των ΜΜΕ από τους σκεπτόμενους δημοσιογράφους, αυτούς που αρνούνταν στη δουλειά τους να υποταχθούν, επιμένοντας στην αποστασιοποίηση και στην είδηση από τα κάτω. Απολύθηκαν και δεν άνοιξε ρουθούνι. Οι εκδότες συνέχισαν ανενόχλητοι τα δικά τους σχέδια που ουδεμία πλέον σχέση είχαν με δημοσιογραφία.
Οι δημοσιογράφοι με πρωτοστάτη την ένωση τους, αποδέχθηκαν τα πάντα χωρίς κιχ. Κι έτσι διασώζονται και περνάνε λόγο και εικόνα μόνο οι υποταγμένοι, οι ενσωματωμένοι δημοσιογράφοι. Ένα μόνο παράδειγμα που μου έκανε τεράστια εντύπωση. Πρωτοσέλιδο σε εφημερίδα ότι χαλαρώνουν τα capital controls και θα μπορούν οι Έλληνες να βγάζουν από τις τράπεζες ως 2.000 ευρώ. Και ρωτάω: Ποιός Έλληνας από αυτούς που δυνειτικά θα αγόραζαν εφημερίδα, έχει 2.000 ευρώ στις τράπεζες; Όσοι έχουν δεν περιμένουν την εφημερίδα για να μάθουν την είδηση. Κι όσοι, οι περισσότεροι δηλαδή, δεν έχουν δεν πρόκειται να αγοράσουν αυτή την εφημερίδα.
Το εύρημα της έρευνας ότι οι Έλληνες είναι οι μοναδικοί που εμπιστεύονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποδεικνύει απλώς οτι συνεχίζουν να εμπιστεύνται περισσότερο τους γνωστούς τους και όσους έχουν επιλέξει ως πηγή πληροφόρησης, παρά τους δημοσιογράφους και τα Μέσα στα οποία εργάζονται για τα οποία είναι βέβαιοι ότι η προσφερόμενη ενημέρωση είναι κατευθυνόμενη και εξυπηρετεί συμφέροντα. Πέρα από τα αφεντικά, μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ.
Το ρεπορτάζ του info-war
Οι Έλληνες είναι ο μοναδικός λαός που εμπιστεύεται περισσότερο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα, μεταξύ δέκα χωρών σε σχετικό γράφημα της ετήσιας έκθεσης Digital News Report που παρουσιάζει το Ινστιτούτο του Reuters για τη μελέτη της δημοσιογραφίας σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης..
Παρά το γεγονός ότι η φετινή έκθεση εστιάζει στον κίνδυνο των ψεύτικων ειδήσεων που μεταδίδονται στο ιντερνετ, το ελληνικό κοινό εμφανίζεται περισσότερο επιφυλακτικό απέναντι στις πληροφορίες των κυρίαρχων μέσων.
Η έκθεση στηρίζεται σε στοιχεία από 70.000 χρήστες ψηφιακών μέσων σε 36 χώρες.
Ειδικότερα για την Ελλάδα γίνεται λόγος για «πολύ χαμηλά επίπεδα εμπιστοσύνης στη δημοσιογραφία, υψηλή χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ενημέρωση και εξαιρετικό κατακερματισμό της online αγοράς ειδήσεων».
Η έκθεση παρουσιάζει την κρίση με την παροχή αδειών για τηλεοπτικούς σταθμούς σχολιάζοντας ότι προηγούμενες κυβερνήσεις χρησιμοποιούσαν το ιδιόμορφο καθεστώς για να ασκούν πιέσεις στους σταθμούς.
Η Ελλάδα είναι η δεύτερη χώρα μετά την Τουρκία στη χρήση διαφορετικών online μέσων για την ενημέρωσή. Παράλληλα σημειώνεται ότι στη λίστα με τα δημοφιλέστερα site συναντά κανείς σελίδες που ειδικεύονται σε θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με πολιτικά θέματα και ζητήματα υγείας.