Της Αγγέλας Νταρζάνου στην “Αυγή της Κυριακής”
Νέα διαβούλευση αύριο, παρουσία τεχνικών κλιμακίων από ΕΕΤΤ, ΕΡΤ, Digea, SEDDIF. Ειδικότερα για τη γνωμοδότηση σε σχέση με τον αριθμό των τηλεοπτικών καναλιών, το ΕΣΡ διερευνά το ερώτημα πόσα τηλεοπτικά κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας χωρούν στο διαθέσιμο φάσμα. Αν και εμφανίζεται ως ένα απλό ερώτημα τεχνικής φύσεως, η απάντηση φαίνεται ότι χωράει μέσα πολλή πολιτική. Κι αυτό διότι εξαρτάται από συνδυασμό παραμέτρων τεχνικής φύσεως, όμως η επιλογή της μίας ή της άλλης αποτελεί κατά κάποιον τρόπο «πολιτική» επιλογή.
Για παράδειγμα, η τεχνολογία DVB-T2 δίνει τη δυνατότητα μεγαλύτερης συμπίεσης, άρα τη δυνατότητα για περισσότερα κανάλια. Έχει αρχίσει να εισάγεται σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης. Γιατί όχι, θα έλεγε κανείς. Η εισαγωγή της τεχνολογίας αυτής προϋποθέτει την αλλαγή των συσκευών τηλεόρασης σε 4 εκατομμύρια νοικοκυριά της χώρας ή, αν όχι, την προμήθεια αποκωδικοποιητή. Ποιος θα είναι αυτός που θα αποφασίσει να πει στους πολίτες αυτής της χώρας ότι θα πρέπει να προμηθευτούν και πάλι αποκωδικοποιητές ή να καταβάλουν από 300 ευρώ και πάνω για να προμηθευτούν νέους δέκτες;
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι τώρα διαμορφώνονται δύο βασικές απόψεις εντός του ΕΣΡ. Η πρώτη αποδίδεται στον αντιπρόεδρο Ροδόλφο Μορώνη, ο οποίος έχει σχηματίσει την άποψη ότι στο φάσμα χωρούν 9-11 τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας. Ο αριθμός είναι δυνατό να επιτευχθεί, σύμφωνα με τον κ. Μορώνη, καθώς η ΕΡΤ θα απελευθερώσει φάσμα όταν εγκαταλείψει την Digea και εκπέμψει εξ ολοκλήρου από το δικό της δίκτυο μετάδοσης.
Η δεύτερη άποψη αποδίδεται στον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, μέλος του Συμβουλίου Γιώργο Πλειό, ο οποίος υποστηρίζει ότι το φάσμα έχει δυνατότητα για μόλις 7 τηλεοπτικούς σταθμούς, ιδανικά μάλιστα, όπως λέει, θα πρέπει να είναι 6. Σύμφωνα με τον Γ. Πλειό, δεν θα πρέπει να υπολογιστεί σε αυτή τη φάση η επιπλέον δυνατότητα που προσφέρει η τεχνολογία DVB-T2, καθώς βρίσκεται στην αρχή της εφαρμογής της ακόμα και στις χώρες της Ευρώπης. Με δηλώσεις του, ο Γ. Πλειός έχει σημειώσει ότι η διαδικασία του διαγωνισμού «θα έπρεπε να προχωρήσει πιο γρήγορα», έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις και έχει ζητήσει επίσης να τεθεί χρονοδιάγραμμα.
Το ΕΣΡ ανοίγει και πάλι τη διαβούλευση για τον αριθμό των αδειών με την προσδοκία ότι εντός των επόμενων ημερών θα λάβει την απόφαση. Για τον σκοπό αυτό, έχει προσκαλέσει σε ειδική συνεδρίαση σε ολομέλεια, αύριο από το πρωί, ειδικούς τεχνικούς οι οποίοι θα καταθέσουν τις απόψεις τους:
* Τον εκπρόσωπο της Ελλάδας στην επιτροπή των συνομιλιών με τις όμορες χώρες (SEDDIF – Southern European Digital Dividend Implementation Forum, όπου συμμετέχουν η Αυστρία, η Βοσνία – Ερζεγοβίνη, η Βουλγαρία, η Κροατία, η Ουγγαρία, το Μαυροβούνιο, η Σερβία, η ΠΓΔΜ, η Σλοβενία και η Τουρκία) για την κατανομή των συχνοτήτων, μετά το ψηφιακό Μέρισμα 2, Χρήστο Καψάλη, καθηγητή ΕΜΠ και παλιότερα υπεύθυνο για την εκπόνηση του χάρτη συχνοτήτων.
* Από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, τον διευθυντή Φάσματος Α. Λύραντζη.
* Από την ΕΡΤ, τον πρόεδρο Διονύση Τσακνή και τον γενικό διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών Νίκο Μιχαλίτση.
* Από την Digea, τον πρόεδρο του Δ.Σ. Κώστα Κιμπουρόπουλο και τον γενικό διευθυντή Νίκο Μαστοράκη.
Συσκέψεις πραγματοποιούνται επίσης για τον τρόπο που θα προχωρήσει η δημοπρασία των αδειών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η δημοπράτηση δεν θα πραγματοποιηθεί ανά άδεια, αλλά για το σύνολο των αδειών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στις σκέψεις του συμβουλίου είναι το σύνολο των αδειών να διατίθεται κάθε φορά με συγκεκριμένο τίμημα ανά άδεια, το οποίο θα αυξάνεται. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί που δεν θα διατίθενται να ακολουθήσουν όσο η τιμή θα ανεβαίνει θα αποχωρούν από τη διαδικασία, στην οποία θα μείνει τελικά ο αριθμός αυτών που θα πλειοδοτήσουν. Η διαδικασία αυτή, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, κρίνεται καταλληλότερη, καθώς όλοι οι σταθμοί που θα λάβουν άδεια θα υποχρεούνται στο ίδιο τίμημα.
Παράλληλα με τις επεξεργασίες αυτές, προχωρά και η επεξεργασία της προκήρυξης από τους ειδικούς επιστήμονες του ΕΣΡ, οι οποίοι κάνουν τις παρατηρήσεις και τις υποδείξεις τους. Ως βάση αξιοποιείται η προκήρυξη του προηγούμενου διαγωνισμού. Πληροφορίες αναφέρουν επίσης ότι θα ζητηθούν από τον υπουργό νομοτεχνικές βελτιώσεις ώστε να αλλάξουν διατυπώσεις και προβλέψεις του νόμου για την αδειοδότηση, με πρόνοια, από την πλευρά του ΕΣΡ, να μην «πέσει» και πάλι ο διαγωνισμός στο δικαστήριο με προσφυγές, που θεωρείται βέβαιο ότι θα κατατεθούν, όπως στον προηγούμενο διαγωνισμό.