Αναδημοσίευση από philenews
Στο Ανώτατο η απαγόρευση αδειών για νέα τηλεοπτικά κανάλια
Στη ζούλα και ομόφωνα, η Βουλή στην προηγούμενη της σύνθεση ψήφισε Νόμο με τον οποίο ουσιαστικά απαγορεύεται η αδειοδότηση νέων τηλεοπτικών καναλιών και παρέχεται πλήρης προστατευτισμός στο σημερινό υφιστάμενο τηλεοπτικό ολιγοπώλιο. Πρόκειται για ένα από τα νομοσχέδια που, λόγω ακριβώς του παρεχόμενου προστατευτισμού των συμφερόντων των υφιστάμενων τηλεοπτικών καναλιών αλλά και όσων συνεπάγονται, ο Γενικός Εισαγγελέας έκρινε την πρόβλεψη αυτή παράνομη και σε συνεννόηση και με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας περιέλαβε την πρόβλεψη αυτή στις γνωστές 16 Αναφορές προς το Ανώτατο Δικαστήριο.
Πολιτικοί και οικονομικοί κύκλοι που προώθησαν τη νομοθετική προστασία του υφιστάμενου ολιγοπωλίου όπως διαμορφώθηκε μετά και την τελευταία άδεια που δόθηκε, θεωρούν σχεδόν βέβαιο ότι η εν λόγω προσθήκη που πέρασαν στον Νόμο την τελευταία στιγμή, δεν θα «σταθεί» στην κρίση του Ανωτάτου. Έτσι, ετοιμάζουν στο παρασκήνιο «σχέδιο Β» για να προωθήσουν τον εν λόγω προστατευτισμό με άλλους τρόπους ή νομικές διατυπώσεις με την επαναφορά του θέματος στη Βουλή.
Να σημειωθεί ότι όπως διατύπωσε με τροποποίησή της στη σχετική Νομοθεσία ομόφωνα η Επιτροπή Εσωτερικών της Βουλής -στην προηγούμενη της σύσταση- ο Νόμος προβλέπει ότι: «Η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου να μη χορηγεί νέες άδειες για την ίδρυση, εγκατάσταση και λειτουργία τηλεοπτικού οργανισμού ή/και για τη μετάδοση νέων τηλεοπτικών εκπομπών ή προγραμμάτων, στην περίπτωση κατά την οποία με βάση μελέτη εγκεκριμένου ελεγκτικού οίκου η νέα άδεια θέτει σε κίνδυνο την οικονομική βιωσιμότητα των υφιστάμενων αδειούχων τηλεοπτικών οργανισμών».
Πρόσθετα, περιλαμβάνονται και περιορισμοί στη μετάδοση διαφημίσεων από κανάλια που εκπέμπουν σε άλλες χώρες.
Να σημειωθεί ότι η προσθήκη των προστατευτικών νομοθετικών προβλέψεων για τα υφιστάμενα τηλεοπτικά κανάλια, μπήκε ως προσθήκη στο νομοσχέδιο που είχε καταθέσει η κυβέρνηση στα τελευταία στάδια της πολύμηνης εξέτασης του νομοσχεδίου από την Επιτροπή Εσωτερικών. Ακόμα πιο εμφανές των σκοπιμοτήτων, είναι το ότι η εν λόγω τροποποίηση έγινε με επίκληση των επειγουσών τροποποιήσεων της νομοθεσίας λόγω εναρμόνισης με τις Οδηγίες της ΕΕ, ενώ η προσθήκη αυτή δεν έχει απολύτως καμία σχέση με την Οδηγία της ΕΕ. Αντίθετα, σύμφωνα και με τον Γενικό Εισαγγελέα, είναι αντίθετη με αυτή.
Παρά το ότι είναι εξόφθαλμα αντιληπτό ότι ουσιαστικά αυτό σημαίνει απαγόρευση έγκρισης νέων αδειών, η Βουλή στη συνεδρία της στις 7 Απριλίου 2016, δηλαδή στην προτελευταία πριν τις βουλευτικές εκλογές, ενέκρινε επίσης ομόφωνα την τροποποίηση. Χωρίς καμιά συζήτηση και χωρίς να γίνει λόγος για το περιεχόμενο της πρόβλεψης. «Τροποποίηση του βασικού νόμου με την προσθήκη νέου άρθρου 24Γ. Άρθρο 15. Υπάρχει ένσταση όπως τα άρθρα 1 μέχρι 15 εγκριθούν; Εφόσον δεν υπάρχει ένσταση, τα άρθρα εγκρίνονται. Μη υπαρχούσης οιασδήποτε ενστάσεως, το νομοσχέδιο ψηφίζεται σε νόμο» – αυτή ήταν η όλη συζήτηση στον Ολομέλεια της Βουλής για την απαγόρευση δημιουργίας νέων τηλεοπτικών καναλιών.
Παραβιάζει την αρχή ισότητας
Ο Γενικός Εισαγγελέας από την πλευρά του, έθεσε σειρά λόγων για υποστήριξη της αναφοράς στο Ανώτατο κατά της διά νόμου απαγόρευσης αδειοδότησης νέων τηλεοπτικών καναλιών με σκοπό την προστασία των οικονομικών συμφερόντων των υφιστάμενων τηλεοπτικών καναλιών.
«Η συγκεκριμένη διάταξη φαίνεται να παρεμποδίζει την ίδρυση, εγκατάσταση και λειτουργία νέων παρόχων οπτικοακουστικών μέσων στη Δημοκρατία, προβάλλοντας τα οικονομικά συμφέροντα και τη βιωσιμότητα των υφιστάμενων παρόχων υπεράνω των συμφερόντων», σημειώνει ο Κώστας Κληρίδης.
Πρόκειται για «διάκριση υπέρ των υφιστάμενων παρόχων, οι οποίοι εν προκειμένω είναι μόνο κυπριακές επιχειρήσεις, και κατά των οποιωνδήποτε τρίτων προσώπων εντός της Δημοκρατίας ή από άλλο κράτος μέλος και θέτει φραγμό στην είσοδο/ εγκατάσταση νέων παρόχων», τονίζεται στην Αναφορά προς το Ανώτατο Δικαστήριο.
Μεταξύ άλλων, προφανώς επειδή μία από τις παρασκηνιακές δικαιολογίες ήταν η προστασία από ανταγωνισμό ελλαδικών καναλιών που ενδιαφέρονται για την Κύπρο, υποδεικνύει ότι πρόκειται για περιορισμό της ελευθερίας εγκαταστάσεως των υπηκόων ενός κράτους-μέλους στην επικράτεια άλλου κράτους μέλους, που απαγορεύεται. Ακόμα, φαίνεται ότι η σχετική προσθήκη που έκανε
η Βουλή, παραβιάζει και την αρχή της ισότητας που καθιερώνει το ίδιο το Σύνταγμα, σύμφωνα με τον Γενικό Εισαγγελέα.
«Αντιμετωπίζει με αναιτιολόγητα άνισο τρόπο τους υφιστάμενους παρόχους υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων σε σχέση με τα πρόσωπα που είναι εγκαταστημένα σε άλλα κράτη-μέλη τα οποία αναμεταδίδονται στην Δημοκρατία, επιβάλλοντας περιορισμούς στο περιεχόμενο των υπηρεσιών τους και ειδικότερα διαφημιστικών και οπτικοακουστικών ανακοινώσεων», υποδεικνύεται
στην Αναφορά.
Θα εξεταστεί στις 10 Οκτωβρίου
Λόγω της πίεσης χρόνου για να τεθεί σε ισχύ ο νέος Νόμος -κάτι για το οποίο είναι εμπόδιο οι προνομιακές προβλέψεις για προστατευτισμό στο τηλεοπτικό τοπίο- έχει συμφωνηθεί ότι η Αναφορά αυτή θα εξεταστεί πρώτη από το Ανώτατο Δικαστήριο μεταξύ των 16 Αναφορών που έγιναν σε σχέση με τους νόμους που έκρινε πριν το κλείσιμό της η Βουλή.
Η πλήρης Ολομέλεια του Ανώτατου Δικαστηρίου έχει ήδη ορίσει συνεδρία για τις 10 Οκτωβρίου, για περαιτέρω οδηγίες και ορισμό των ακροάσεων με πρώτη τη σχετική αναφορά, που εμποδίζει και την δημοσίευση του νέου νόμου που αφορά την λειτουργία του ΡΙΚ.
Γράφει: Πέτρος Θεοχαρίδης
2 comments for “Απαγορεύουν άλλες tv άδειες στην Κύπρο;”