Η ελληνική διαπλοκή απασχολεί για μια ακόμη φορά τους “θεσμούς” στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε ανεπίσημο επίπεδο συνεχίζεται η μάχη του τηλεοπτικού λόμπινγκ της διαπλοκής σε όργανα που δεν ανακοινώνουν επίσημα τις προθέσεις τους για οποιαδήποτε παρέμβαση. Σε επίσημο επίπεδο απαντούν οι Επίτροποι και τις απαντήσεις τους ως άλλους “χρησμούς” τους διαβάζουν διαφορετικά η Ν.Δ και ο Νίκος Παππάς. Αυτά για να κατανοήσουμε τη σημερινή σφοδρή διαμάχη με επίκεντρο την ερώτηση που κατέθεσε η Μαρία Σπυράκη, ευρωβουλευτής της Ν.Δ προς τον αρμόδιο Επίτροπο για ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία, σχετικά με την τηλεοπτική αδειοδότηση.
Με βάση την απάντηση του Επιτρόπου, η μεν Μ. Σπυράκη έβγαλε το συμπέρασμα ότι τίθενται σοβαρά ερωτήματα επάρκειας των αρμοδιοτήτων του ΕΣΡ ώστε να διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του και άρα τελικά η δυνατότητά του να επικυρώσει την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών. Στην ανακοίνωση αντέδρασε έντονα ο αρμόδιος υπουργός της κυβέρνησης Νίκος Παππάς που έβγαλε το ακριβώς αντίθετο συμπέρασμα. Ότι “η Κομισιόν επιβεβαιώνει πλήρως τη διαδικασία που έχει ακολουθήσει η κυβέρνηση στο θέμα της αδειοδότησης.”
Διαβάζοντας την απάντηση του Επιτρόπου επιβεβαιώνεται ότι εστάλη καταγγελία(προφανώς των καναλαρχών) στην ελληνική κυβέρνηση με σειρά ερωτημάτων για την ΕΡΤ ΝΕΤ.
Επίσης επιβεβαιώνεται ότι η Επιτροπή αναμένει τις απαντήσεις της ελληνικής πλευράς. Όλα τα υπόλοιπα τα αφήνει ο Επίτροπος στη …φαντασία μας, λέγοντας πως τα επίσημα έγγραφα δεν αποκαλύπτονται! Το σήριαλ της τηλεοπτικής αδειοδότησης είναι φανερό πως θα έχει πολλά ακόμη επεισόδια
Η απάντηση του Επιτρόπου
Η ανεξαρτησία των ρυθμιστικών φορέων του οπτικοακουστικού τομέα έχει πολύ μεγάλη σημασία για την αμερόληπτη εφαρμογή των κανόνων περί οπτικοακουστικών μέσων
(1). Όσον αφορά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, η ανεξαρτησία των ρυθμιστικών φορέων θεωρείται σημαντική για τη διατήρηση της ελευθερίας και της πολυφωνίας τους
(2). Για την αξιολόγηση της ανεξαρτησίας των ρυθμιστικών φορέων, συναφή κριτήρια είναι το αν διαθέτουν επαρκείς ρυθμιστικές εξουσίες και αν δεν δεσμεύονται από οδηγίες
(3). Σε αντίθεση με τα πλαίσια για τις τηλεπικοινωνίες, τις ταχυδρομικές υπηρεσίες, την ενέργεια ή την προστασία των δεδομένων, η οδηγία για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων (οδηγία ΥΟΑΜ) δεν περιλαμβάνει ρητή υποχρέωση για τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν ανεξάρτητο ρυθμιστικό φορέα, εάν αυτός δεν υπάρχει ήδη.
Το άρθρο 4 της οδηγίας 2006/111/ΕΚ για τη διαφάνεια και τα σημεία 60 έως 62 της ανακοίνωσης για τις ραδιοτηλεοπτικές μεταδόσεις (ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις στη δημόσια ραδιοτηλεόραση, ΕΕ C 257 της 27.10.2009, σ. 1) απαιτούν από τα κράτη μέλη να διασφαλίζουν τον σαφή και κατάλληλο διαχωρισμό δραστηριοτήτων μεταξύ δημόσιας και μη δημόσιας υπηρεσίας περιλαμβανομένου του σαφούς διαχωρισμού των λογαριασμών.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής επιθυμούν να λάβουν διευκρινίσεις ως προς τις συνθήκες υπό τις οποίες ο πάροχος δικτύου ERT-Net θα αναμετέδιδε πρόγραμμα τηλεοπτικού περιεχομένου παρόχων που δεν επιδιώκουν στόχους γενικού συμφέροντος, καθώς και ως προς το καθεστώς ιδιοκτησίας της ERT-Net.
Όσον αφορά τις σχετικές με τις κρατικές ενισχύσεις πτυχές του ίδιου ζητήματος, οι υπηρεσίες της Επιτροπής προώθησαν στις ελληνικές αρχές σχετική καταγγελία για να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους, διαδικασία που εξακολουθεί να εκκρεμεί εντός των προβλεπόμενων χρονικών ορίων. Πριν λάβουν και αξιολογήσουν τις εν λόγω παρατηρήσεις, οι υπηρεσίες της Επιτροπής δεν μπορούν να τοποθετηθούν επί του θέματος. Η Επιτροπή δεν αποκαλύπτει τα έγγραφα που αποτελούν μέρος εκκρεμούς διαδικασίας.
εγείρει η Κομισιόν.>Ο αρμόδιος Επίτροπος για την , Γκίντερ Έτινγκερ