Στις 22 Αυγούστου 2015, ο δικηγόρος και απασχολούμενος στο Μαξίμου Μιχάλης Καλογήρου απαντά στους “συντρόφους” του στο ΣΥΡΙΖΑ για την έντονη κριτική που ασκούνταν για την καθυστέρηση ψήφισης του σχεδίου τηλεοπτικών αδειών και τη μη ψήφισή του πριν τις εκλογές. Μετά τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου ο Μιχάλης Καλογήρου αναλαμβάνει γενικός γραμματέας του υπουργικού συμβουλίου. Η επιχειρηματολογία του υπέρ του σχεδίου, εξηγεί γιατί το νομοσχέδιο τηλεοπτικών αδειών βρίσκεται στα πρώτα που θα έρθουν προς ψήφιση στη Βουλή. Με προϋπόθεση ωστόσο την αλλαγή της σύνθεσης του ΕΣΡ. Γιατί ο νέος γενικός γραμματέας που μετείχε και στη σύνταξη του σχεδίου νόμου, τάσσεται σαφέστατα υπέρ της αλλαγής όλων των προσώπων του ΕΣΡ.
Ας τον διαβάσουμε:
Ο νόμος για τις τηλεοπτικές άδειες κι άλλες ιστορίες…
Του Μιχάλη Καλογήρου*
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αμέσως μετά την επαναλειτουργία της ΕΡΤ
(σημειωτέον ότι ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας λειτουργεί μάλιστα με επιτυχία, τα οργανογράμματα, οι κανονισμοί και η Συμφωνία Αρχών είναι προς υπογραφή, οι εργαζόμενοι επέστρεψαν χωρίς ρεβανσισμούς, αλλά κανένας ακόμη δεν έχει μπει στον κόπο να διαψεύσει τις ‘’Κασσάνδρες’’), έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες, υλοποιώντας μια εκ των βασικών προεκλογικών δεσμεύσεων του ΣΥΡΙΖΑ.
Αφού πέρασαν 25 χρόνια που οι τηλεοπτικοί σταθμοί απολάμβαναν της γνωστής ασυλίας, λειτουργώντας με το πρωτότυπο καθεστώς των προσωρινών αδειών, και αφού έρχεται ένα νομοσχέδιο, νομικά θωρακισμένο και ουσιαστικά πλήρες, το μόνο που φαίνεται να απασχολεί ορισμένους συντρόφους και μη, είναι το πώς θα αμφισβητήσουν ή ακόμη και πώς θα διαστρεβλώσουν (και) την πρωτοβουλία αυτή. Δυστυχώς, ακούσια έστω, η επιχειρηματολογία αυτή έρχεται να συμπαραταχθεί με τη στάση της ΕΙΤΗΣΕΕ.
Για να μην παρεξηγηθούμε. Ο νόμος αυτός λύνει αυτά που σύμφωνα με το δίκαιο, ευρωπαϊκό και ελληνικό, επιτρέπεται να λύσει. Αν κάποιοι περιμένουν να δουν να αυτοπυρπολούνται οι ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών στο Σύνταγμα ή οι παρουσιαστές των βραδινών δελτίων ειδήσεων να μας εκλιπαρούν για άφεση, σίγουρα θα απογοητευτούν.
Στην πράξη πρόκειται για ένα εκσυγχρονισμένο και πλήρες νομοθέτημα που ρυθμίζει όλα τα θέματα που αφορούν την ψηφιακή τηλεόραση, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις τελευταίες εξελίξεις και αξιοποιώντας ο,τιδήποτε θετικό προϋπήρξε σε νομοθετικό κείμενο και δεν εφαρμόστηκε. Ο Νόμος καθιερώνει αυστηρότερα κριτήρια ως προς τους όρους αδειοδότησης και λειτουργίας των ψηφιακών καναλιών , ενώ ταυτόχρονα διακόπτεται η συνέχεια της δια νομοθετικών παρεμβάσεων «νομιμοφανούς» λειτουργίας.
Πιο συγκεκριμένα, η αδειοδότηση θα γίνει μέσω δημοπρασίας που θα διεξαχθεί από το ΕΣΡ. Πρώτα θα ψηφιστεί ο νόμος. Ακολούθως θα εκδοθεί προκήρυξη από το ΕΣΡ. Πρώτα θα προκηρυχθούν οι άδειες εθνικής εμβέλειας και στη συνέχεια οι περιφερειακής. Ο αριθμός των αδειών ανά κατηγορία θα οριστεί με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας (με γνωμοδότηση από το ΕΣΡ). Στο σημείο αυτό να λύσουμε 2 παρεξηγήσεις:
Παρεξήγηση πρώτη:
Το θέμα της θητείας των μελών του ΕΣΡ, είναι νομικό ζήτημα και ως τέτοιο οφείλουμε να το αντιμετωπίσουμε. Δεν είναι μόνο οι θέσεις που πρέπει να καλυφθούν. Οι παρατάσεις για συνολική θητεία 8 ετών που όντως προέβλεψε ο νόμος 4055/2012 ( η ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ τότε τον είχε καταψηφίσει) προέβλεπε τη συνολική ανασυγκρότηση της ανεξάρτητης αρχής εντός εύλογου χρόνου. Δεν έγινε ποτέ. Η Διάσκεψη των Προέδρων στη Βουλή ποτέ δεν διασκέφτηκε για την παράταση της θητείας των μελών που σύμφωνα με το νόμο παρατείνονται. ‘’Δεν πειράζει’’, λέει η ΠτΒ και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Ας περιμένουμε και την άποψη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, αφού ήδη περιμέναμε επτά μήνες μέχρι να συγκληθεί η Διάσκεψη για το θέμα του ΕΣΡ. Κι αν και το ΝΣΚ γνωμοδοτήσει υπέρ των αυτοματοποιημένων παρατάσεων μέσω τροπολογιών και αφού πρώτα εξετάσουμε το ενδεχόμενο να ‘’τροπολογήσουμε’’ ισοβίως τις θητείες όλων των μελών, ας εφαρμοστεί ο νέος νόμος με το ΕΣΡ ως έχει. Κανείς δεν θα μπορεί να χρησιμοποιήσει τη σύνθεση της ανεξάρτητης αρχής, ως λόγο προσφυγής στα Δικαστήρια. Γιατί αυτό είναι το διακύβευμα.
Παρεξήγηση δεύτερη:
Ασκείται κριτική για την αρμοδιότητα του Υπουργού να καθορίσει τον αριθμό των αδειών. Σε αυτό το σημείο συμπίπτουν οι καναλάρχες και η ΟΜ ΜΜΕ Θεσσαλονίκης. Θα μπορούσε τον αριθμό να τον καθορίζει ο νόμος, πάλι δηλαδή αυτός (sic) που συντάσσει το νόμο, ή το ΕΣΡ, ή οποιοσδήποτε κρίνεται αρμόδιος (αν όχι ο καθ’ύλην αρμόδιος Υπουργός). Και, αλήθεια, η εκ των προτέρων γνώση του αριθμού των αδειών, ποιόν τελικά θα ευνοούσε; Η απάντηση δεδομένη.
Ο νόμος προβλέπει άδειες για 10 χρόνια, άρα επανέλεγχο. Υπάρχει στο νόμο πρόβλεψη για άδειες εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας και ανά κατηγορία προγράμματος (ενημερωτικού ή μη) και περιεχομένου. Μπορούν να συμμετάσχουν και οι συλλογικότητες. Το ελάχιστο καταβεβλημένο κεφάλαιο είναι 8 εκατομμύρια για τα εθνικής εμβέλειας και τα ίδια κεφάλαια της εταιρίας δεν θα πρέπει να υπολείπονται του ανωτέρω ελάχιστου καταβεβλημένου κεφαλαίου. Μάλιστα η προϋπόθεση αυτή θα πρέπει να υφίσταται και καθόλη τη διάρκεια ισχύος της άδειας αλλιώς θα ανακαλείται. Επίσης, προκειμένου να διασφαλιστεί ο έλεγχος της οικονομικής διαφάνειας των συμμετεχόντων θα απαιτείται ονομαστικοποίηση των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου και τίθεται έλεγχος πόθεν έσχες για τα οικονομικά μέσα που διαθέτουν οι υποψήφιες εταιρίες και οι μέτοχοι αυτών. Προβλέπονται ποινικά κωλύματα για ιδιοκτήτες και εκπροσώπους των ανωνύμων εταιριών που υποβάλλουν υποψηφιότητα καθώς και ασυμβίβαστα με συμμετοχή σε έρευνες μετρήσεων ραδιοτηλεοπτικής αγοράς και διαφημιστικές επιχειρήσεις. Απαιτείται η τήρηση προϋποθέσεων τεχνικής και προγραμματικής πληρότητας από τους υποψήφιους τηλεοπτικούς σταθμούς. Διασφαλίζονται θέσεις εργασίας με καθορισμό ελαχίστων ορίων απασχολούμενου προσωπικού των υποψηφίων ανά κατηγορία με συμβάσεις αορίστου χρόνου (η ελλιπής διατύπωση έχει ήδη διορθωθεί), σύμφωνα με τους όρους της οικείας εργατικής και κοινωνικοασφαλιστικής νομοθεσίας. Επίσης απαιτείται ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα υποψηφίων, μετόχων και νομίμων εκπροσώπων καθώς και τραπεζική ενημερότητα για την ομαλή εξυπηρέτηση των δανείων τους.
Τέλος, με το νόμο αυτό ιδρύεται η θυγατρική της ΕΡΤ(net), πάροχος ψηφιακού σήματος. Μονοπώλιο της DIGEA, τέλος. Οπότε και οι δύο λόγοι για το Μαύρο της ΕΡΤ, απολύσεις εργαζομένων και ψηφιακό σήμα των καναλαρχών, επιστρέφουν στους εμπνευστές τους.
Για αυτά όλα αυτά θα πούμε τίποτα, συντρόφισσες και σύντροφοι;
Βέβαια προκηρύχθηκαν οι εκλογές και το σχέδιο νόμου πρέπει να ψηφιστεί τώρα. Είναι δυνατόν βουλευτές, την ώρα που προετοιμάζονταν να ρίξουν την κυβέρνηση και να προσχωρήσουν στη νέα ΚΟ να ζητούν να ψηφιστεί ο νόμος; Ή κάποιοι σύντροφοι να χρησιμοποιούν την παράταση στη διαβούλευση για 15 ημέρες ως απόδειξη της μη βούλησης της κυβέρνησης; Για να τελειώνουμε με τις περισπούδαστες φλυαρίες, την παράταση τη ζήτησε το ΕΣΡ και όταν υποβάλει αίτημα η ανεξάρτητη αρχή (ανεξαρτήτως του ανωτέρω νομικού προβληματισμού), οφείλεις να το σεβαστείς.
Σε κάθε περίπτωση, το σχέδιο είναι εκεί, έτοιμο, το αναμένει η ελληνική κοινωνία και μπορεί να είναι το πρώτο νομοσχέδιο της επόμενης Βουλής. Άλλος ένας λόγος για να στηρίξει η κοινωνία τον ΣΥΡΙΖΑ, άλλη μια απόδειξη ότι παρά την επαχθή συμφωνία, έχουμε λόγο να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε. Να σκεφτόμαστε και να υλοποιούμε τα μέτρα κοινωνικής μεροληψίας. Να δικαιώσουμε και να δικαιωθούμε. Ο αριστερός οφείλει να είναι ανιδιοτελής και να φαντάζεται το παρακάτω…
ΥΓ. Οι παρεμβάσεις επιβάλλονται όταν μια συλλογική, επίπονη νομική προσπάθεια γίνεται βορά σε κάθε είδους ιδιοτέλειες.
ΜΣΧ
Μιχάλης Καλογήρου
Πρωτη ανάρτηση: 22/08/2015 στο /toideologio.gr
*O Μιχάλης Καλογήρου είναι ο ΓΓ του Υπουργικου Συμβουλίου της νέας Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ