Δημήτρης Μάρης, Πρόεδρος Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου:
Μεγάλο ρίσκο για την αγορά η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου
Συνέντευξη στον Δημήτρη Κορδερά στο Marketing week
Στην πρώτη συνέντευξή του με την ιδιότητα του Προέδρου της Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου, ο Δημήτρης Μάρης, Ιδρυτής και CEO της 24Media Group, δίνει το στίγμα της νέας περιόδου στην οποία περνάει η ΕΝΕΔ. Βασικός στόχος του είναι η ενίσχυση του θεσμικού ρόλου της Ένωσης, ο οποίος θα επιτευχθεί με τη δημιουργία του νέου νομοθετικού πλαισίου για την ψηφιακή επικοινωνία και το διαδίκτυο.
Εξαιρετικός συνομιλητής, απόλυτα ξεκάθαρος στις τοποθετήσεις του και με βαθιά τεχνοκρατική αντίληψη, ο Δημήτρης Μάρης μίλησε για όλα όσα απασχολούν τον κλάδο της ψηφιακής επικοινωνίας. Στο τραπέζι της συζήτησης τέθηκαν θέματα όπως οι μετρήσεις, η πιστοποίηση, το αγγελιόσημο, ζητήματα δεοντολογίας, πνευματικής ιδιοκτησίας περιεχομένου, ασφαλιστικών και φορολογικών ζητημάτων διαδικτύου, εμπορικής πολιτικής, κριτηρίων ένταξης νέων μελών στην ΕΝΕΔ, στρατηγικής.
Marketing Week: Η πιστοποιημένη μέτρηση στο διαδίκτυο ήταν αναμφίβολα μέγα ζητούμενο για τον κλάδο των ψηφιακών μέσων, αφού αναβαθμίζει σημαντικά την αξιοπιστία του και δίνει απαντήσεις σε βασικά ζητούμενα των διαφημιζόμενων. Υποθέτω πως η δημιουργία και η υιοθέτησή της πέρασε από πολλά στάδια και δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Πώς βλέπετε το αποτέλεσμα;
Δημήτρης Μάρης: Κατ’ αρχάς να επισημάνω ότι η ΕΝΕΔ έχει τρία χρόνια λειτουργίας, μια περίοδο πολύ δύσκολη και σύνθετη σε κάθε επίπεδο. Στο θέμα των μετρήσεων οι δυσκολίες ήταν περισσότερες, αφού ήδη υπήρχε μια εταιρεία σε αυτό το κομμάτι, η Nielsen, με την οποία συμβαλλόταν κάθε εταιρεία από μόνη της, όχι συλλογικά.
Στην πορεία όμως και όσο οι εξελίξεις και η τεχνολογία στην ψηφιακή επικοινωνία προχωρούσαν, εντοπίστηκαν σημαντικά προβλήματα, ενώ και η ίδια η Nielsen αποφάσισε για τους δικούς της λόγους να αποχωρήσει. Και εδώ προέκυψε η ευκαιρία να επιλεγεί πλέον με τεχνοκρατικό τρόπο μια εταιρεία μετρήσεων από μηδενική βάση, με τις εταιρείες-μέλη της ΕΝΕΔ να έχουν λόγο σε αυτή την επιλογή. Τεχνικά δεν ήταν εύκολη διαδικασία, αφού οι ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο internet δεν είχαν ούτε τις γνώσεις, ούτε τις υποδομές, ούτε τα resources ώστε να αξιολογήσουν τέτοιες διαδικασίες αποτελεσματικά και ορθολογικά.
Η τεχνολογία είναι απαιτητική, ενώ οι εταιρείες ήθελαν παράλληλα να αναδιαμορφώσουν και το μοντέλο λειτουργίας της ελληνικής αγοράς. Τελικά προχωρήσαμε στην επιλογή, ενώ η όλη διαδικασία συνδυάστηκε και με την πιστοποίηση των μετρήσεων. Ο συνδυασμός των τεχνολογιών μετρήσεων και πιστοποίησης είναι πολύ δύσκολος και σύνθετος, ενώ μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί. To μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στο κομμάτι της μέτρησης των mobile συσκευών. Κι ενώ εκείνη την εποχή η μέτρηση αυτή δεν ήταν τόσο σημαντική – αφού δεν είχε εμπορική αξία και δυστυχώς εξακολουθεί να μην έχει -, ωστόσο η ταχύτατη διείσδυση των mobile συσκευών, με το 30-40% του traffic διαδικτύου να προέρχεται πλέον από αυτές, επιβάλλει να ασχοληθούμε με το ζήτημα άμεσα.
Για μένα το κομμάτι της μέτρησης και της πιστοποίησης δεν ήταν αυτοσκοπός, ήταν όμως η αφετηρία ή το κοινό σημείο αν θέλετε, το οποίο θα ένωνε τους εκδότες, θα μας έβαζε στο ίδιο τραπέζι για πρώτη φορά ώστε να βρούμε τα σημεία που συμφωνούμε. Διότι υπάρχουν και ζητήματα, όπως π.χ. η εμπορική πολιτική, στα οποία δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε, αφού ουσιαστικά σε αυτά είμαστε ανταγωνιστές. Η συμμετοχή σε ένα θεσμικό όργανο σημαίνει ότι με τα άλλα μέλη είσαι συναγωνιστής για ζητήματα του κλάδου σου, ωστόσο παραμένεις ανταγωνιστής στο καθημερινό επιχειρείν. Εντοπίσαμε λοιπόν το ένα σημείο που συμφωνούμε και το εξελίξαμε, δημιουργώντας ένα «νόμισμα», το οποίο ονομάσαμε «μέτρηση-πιστοποίηση». Αν τα βρούμε σε αυτό, τα άλλα θα έρθουν όσο ωριμάζουν οι συνθήκες, αλλά και εμείς.
Η μέτρηση πιστοποιήθηκε, ωστόσο τα παράπονα δεν σταματούν. Πιστεύετε ότι υπάρχουν κενά που οφείλουν να καλυφθούν ή μήπως τα παράπονα κρύβουν ιδιοτελή συμφέροντα; Λειτουργούν δηλαδή ως άλλοθι αποτυχίας για κάποιους; Τα βασικά παράπονα φαίνεται να εμπίπτουν σε δύο κατηγορίες: Πρώτον, στα κριτήρια εισαγωγής μελών και δεύτερον, στο οικονομικό σκέλος της συμμετοχής.
Δεν συμφωνώ. Δεν θεωρώ ότι αυτά που ακούγονται λειτουργούν ως άλλοθι, πρόκειται για πραγματικά προβλήματα και έχουν να κάνουν με την ολοκλήρωση της μέτρησης και με το τι τελικά αυτή πρεσβεύει. Επειδή έχω συνομιλήσει με αρκετούς εκδότες που ακόμη δεν είναι μέλη της ΕΝΕΔ, μπορώ να σας πω ότι βασικός τους προβληματισμός και απόλυτα δικαιολογημένος είναι το κομμάτι της μέτρησης του mobile. Υπάρχουν digital εκδότες που έχουν κάνει σημαντικές επενδύσεις στο mobile industry και μέχρι σήμερα ενώ μπορούν να μετρήσουν το mobile traffic τους, δεν μπορούν να το έχουν συγκρίσιμο με έναν ανταγωνιστή – μέλος της ΕΝΕΔ, ο οποίος μετράει το mobile traffic ως desktop traffic. Άρα στην πραγματικότητα θα συγκρίναμε μήλα με πορτοκάλια.
Όσα μέλη λοιπόν έχουν επενδύσει στο mobile, σίγουρα θα αισθάνονται αδικημένα. Είναι πολύ λογικό. Το πρόβλημα το έχουμε εντοπίσει και ξεκινήσαμε τις διαδικασίες επίλυσής του, με έναν δύσκολο τρόπο, ο οποίος θα πάρει χρόνο, αλλά και με έναν εύκολο τρόπο, που θα γίνει άμεσα. Πρόκειται όμως για καθαρά τεχνολογικά ζητήματα, τα οποία δεν έχει νόημα να αναλύσουμε αυτή τη στιγμή. Κρατήστε όμως ότι θα υπάρχει μια πλατφόρμα στατιστικών στοιχείων, όπου θα είναι διακριτό το mobile, το desktop κ.α. Κι αυτό θα είναι μεγάλο πλεονέκτημα, αφού έτσι ο διαφημιζόμενος και ο διαφημιστής θα γνωρίζουν την πραγματική ανάλυση των δεδομένων του κάθε site που τους ενδιαφέρει.
Αυτό ωστόσο που θα διαφοροποιήσει την ΕΝΕΔ από εδώ και πέρα, στο κομμάτι των στατιστικών, είναι ότι θα προτάξουμε στις έρευνες τα ποιοτικά στοιχεία των μετρήσεων και όχι τα ποσοτικά. Μέχρι σήμερα μετράγαμε π.χ. τους unique users στα sites και φτιάχναμε κατατάξεις. Αυτό πλέον θα αλλάξει, διότι δεν είναι εκεί η ουσία. Η ουσία είναι κυρίως στις ποιοτικές παραμέτρους. Παραμέτρους που θα αναδεικνύουν συνολικά τη δυναμική του κλάδου και δεν θα προάγουν τον κακώς εννοούμενο ανταγωνισμό, του στυλ «ποιος είναι πρώτος και ποιος δεύτερος». Γιατί σήμερα, με την έμφαση που δίνουμε στα ποσοτικά στοιχεία, οι εκδότες ανταγωνιζόμαστε μεταξύ μας σε μια κούρσα που δεν έχει αντικείμενο.
Όσον αφορά στα κριτήρια εισαγωγής στην ΕΝΕΔ, αλλά και στο κόστος συμμετοχής σε αυτήν;
Θεωρώ ότι τα κριτήρια εισαγωγής στην Ένωση είναι τα απολύτως minimum που θα μπορούσαν να τεθούν, αυτά που εξασφαλίζουν απλά ότι υπάρχει ένας στοιχειώδης επαγγελματισμός σε κάθε εταιρεία μέλος. Να έχει δηλαδή αυτή μια συγκεκριμένη εταιρική δομή και μία στοιχειώδη στελέχωση. Όσον αφορά στο οικονομικό σκέλος, ούτε τα 2000 ευρώ για τα μη πλήρη μέλη, ούτε τα 5000 ευρώ για τα πλήρη μέλη, δεν είναι ευκαταφρόνητα ποσά. Ωστόσο εάν θέλεις να συμμετέχεις σε ένα θεσμικό όργανο και να έχεις κάποιο ρόλο, αλλά και λόγο σε αυτό, προφανώς και θα πρέπει να καταβάλεις το αντίστοιχο τίμημα. Ο σκεπτικισμός που εμφανίστηκε σε αυτές τις παραμέτρους πιστεύω ότι ξεκινούσε από το γεγονός ότι στο ξεκίνημά της η ΕΝΕΔ δεν προσέφερε ένα «ολοκληρωμένο προϊόν» στα μέλη, κάτι που πλέον σταθερά αλλάζει. Και αλλάζει ουσιαστικά. Γι’ αυτό πιστεύω ότι στο εγγύς μέλλον θα μπουν στην ΕΝΕΔ σχεδόν όλοι οι εκδότες.
Ολόκληρη η συνέντευξη στο marketing week