Οι εξελίξεις στο χώρο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης αποδεικνύουν ότι έχουν δίκιο όσοι υποστηρίζουν πως τα media, ως βασικός πόλος στο διπολικό σύστημα διαπλοκής οικονομικά-πολιτικά συμφέροντα, ποτέ δεν θα εξαφανιστούν. Οι δημοσιογράφοι τους μπορεί και έχουν ήδη εξαφανιστεί ή αφανιστεί. Εξαρτάται από ποια οπτική το εκτιμά κάποιος. Το βέβαιο είναι ότι από το 2009 ως και το 2014 οι απασχολούμενοι με εξαρτημένη σχέση εργασίας στα ΜΜΕ μειώθηκαν κατά 60%. Το ίδιο έχει αφανιστεί και η δημοσιογραφία ως τέχνη και τεχνική ελέγχου της κάθε είδους εξουσίας. Ή μάλλον έχει μετακινηθεί, έχει μετακομίσει ως «ανεξάρτητη» και «ουδέτερη» από την παραδοσιακή βιομηχανία των media, από το σύστημα των κυρίαρχων, παραδοσιακών εκδοτικών συγκροτημάτων, δίνοντας μια δύσκολη μάχη επιβίωσης σε νέου τύπου ανεξάρτητα, μη ελεγχόμενα από εκδοτικά συμφέροντα, Μέσα.
Τα πρώτα στοιχεία ότι ο χώρος των ΜΜΕ ανακάμπτει υπάρχουν ήδη, αν και διάσπαρτα και θολά.
Η διαφήμιση στα παραδοσιακά Μέσα τους 11 μήνες του 2014 ξεπέρασε πάλι το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Για να θυμίσουμε προ κρίσης, το ανώτατο ποσό που καταγράφει ως διαφήμιση σε όλα τα Μέσα( και με την ΕΡΤ) ήταν 1,5 δισεκ. ευρώ. Τα περισσότερα για το 2014, ποσοστό άνω του 50%, εννοείται πως τα έχει πάρει η τηλεόραση, δηλαδή τα μεγάλα ιδιωτικά κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας. Τα οποία ας σημειωθεί, έχουν μειώσει το προσωπικό τους πάνω από 50% και το κόστος λειτουργίας και προγράμματος πολύ περισσότερο από 50%.
Παρ’ όλα αυτά το Mega συνεχίζει να βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο όχι τόσο εξαιτίας του υψηλού του δανεισμού αλλά κυρίως γιατί οι μέτοχοι του «γλυκοκοιτάζουν» σε άλλες συμμαχίες. Είναι ενδεικτικό ότι οι πρώην συνέταιροι της διαπλοκής, τα συγκροτήματα ΔΟΛ και Μπόμπολας πολλές φορές πλέον βρίσκονται στα μαχαίρια για το Mega. Και στο μεν ΔΟΛ εξετάζονται όλα τα σενάρια με τον Σταύρο Ψυχάρη να ελέγχει πλήρως πια το μετοχικό κεφάλαιο της εκδοτικής εταιρείας και την AlphaBank να έχει τον πρώτο λόγο στις όποιες εταιρικές εξελίξεις. Ο τραπεζικός έλεγχος δεν εμποδίζει τον Σταύρο Ψυχάρη να κάνει ανοίγματα σε άλλα τηλεοπτικά κανάλια, δίνοντας την υποστήριξη του, πολιτική και οικονομική. Το συγκρότημα Μπόμπολα από τη δική του πλευρά, έχει εξασφαλιστεί οικονομικά. Το ομολογιακό δάνειο των 80 εκατ. ευρώ που έλαβε την Άνοιξη του 2014 αναμένεται να χρησιμοποιηθεί για νέες εκδοτικές συμμαχίες και επεκτάσεις. Η συνεργασία του με το συγκρότημα της 24media του Δημήτρη Μάρη όπως εκφράστηκε στην αγορά του 50% του ραδιοφωνικού σταθμού Sentra FM, δείχνει να έχει μέλλον. Για το Στοίχημα και τις εκεί εξελίξεις. Ο Δ. Μάρης έχει ήδη συνάψει συμφωνία με τον όμιλο Λάτση ο οποίος επίσης δειλά-δειλά αρχίζει να εμφανίζεται στα media. Μένει να δούμε πως ακριβώς θα εμφανιστεί ο Δ. Μελισσανίδης για τον οποίο φημολογείται πως μετέχει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο ήδη στην τηλεόραση, στο E Channel και πως θα εξελιχθεί η media-κή επέκταση του Γ. Κουρτάκη με τον όμιλο Μαρινάκη πίσω του.
Περιοδικό Hot Doc, ΑποΤΥΠΟματα, 1η Ιανουαρίου 2015
1 comment for “Οι συμμαχίες στα media, ο κίνδυνος κράχ”