O ειδικός φόρος τηλεόρασης «καίει» την αγορά
Γράφει το MarketingWeek
To ξεκίνημα του 2015 βρίσκει τη διαφημιστική αγορά αντιμέτωπη με ένα ακόμα σοβαρό ζήτημα, που αφορά στην εφαρμογή ή μη του άρθρου 5 του νόμου 2845/2010, το οποίο προβλέπει την επιβολή φόρου 20% επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων.
Πρόκειται για νόμο που προέκυψε ως μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, ο οποίος βέβαια δεν έχει εφαρμοστεί από τότε, παίρνοντας αναβολή διαρκώς, από χρόνο σε χρόνο. Ωστόσο, η τελευταία αναβολή έφτανε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2014 και θεωρητικά από 1η Ιανουαρίου 2015 ο νόμος έχει τεθεί σε ισχύ. Η διαφημιστική αγορά ανέμενε μέχρι το τέλος του 2014 να υπάρξει κάποια νομοθετική παρέμβαση ώστε να αναβληθεί η εφαρμογή του και το 2015, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη, δεδομένης και της πρόωρης διάλυσης της Βουλής, ενόψει των βουλευτικών εκλογών της 25ης Ιανουαρίου 2015.
Πάντως, για να ισχύσει και επίσημα η διάταξη θα πρέπει να υπάρξει είτε Κοινή Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Επικρατείας, είτε απλή Υπουργική Απόφαση με τον χαρακτήρα εφαρμοστικής διάταξης, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει.
Ωστόσο, το ζήτημα είναι σοβαρό, δεδομένου ότι τυχόν επιβολή του φόρου θα επιβαρύνει περαιτέρω την αγορά και μάλιστα τη στιγμή που η διαφημιστική επένδυση στην τηλεόραση ανακάμπτει αργά αλλά σταθερά. Από την άλλη, αξίζει κανείς να σταθεί σε δύο ζητήματα. Το πρώτο αφορά στον ίδιο τον νόμο 3845/2010, στον οποίο προβλέπεται η υποχρέωση εφαρμογής του εν λόγο φόρου μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του 2015. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι εάν και για το 2015 ο φόρος πάρει αναβολή, τελειώνει και ο χρόνος που υπήρχε η υποχρέωση εφαρμογής του, εκτός βέβαια και εάν η νέα κυβέρνηση θελήσει να τον επαναφέρει, εκτός μνημονιακών υποχρεώσεων. Στον προϋπολογισμό του 2015 βέβαια, που κατατέθηκε ήδη στη Βουλή, δεν υπάρχει πρόβλεψη εσόδων από την εφαρμογή του.
Το δεύτερο στοιχείο – και ίσως το πιο σοβαρό – έχει να κάνει με τον αναδρομικό χαρακτήρα του. Αυτό σημαίνει ότι εάν π.χ. η νέα κυβέρνηση αποφασίσει να δώσει παράταση στην εφαρμογή του και να ισχύσει π.χ. από την 1η Σεπτεμβρίου 2015, η ισχύς του θα έχει αναδρομικό χαρακτήρα, με επιβολή του όχι από τον μήνα αυτόν, αλλά από τον Ιανουάριο της ίδιας χρονιάς. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι για παν ενδεχόμενο, οι διαφημιζόμενοι θα πρέπει να προϋπολογίσουν τον φόρο αυτό και να κρατήσουν ως απόθεμα τα ανάλογα ποσά, ώστε εάν τους ζητηθούν αναδρομικά στο μέσο της χρονιάς, να μπορούν να ανταποκριθούν. Μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο ύψος των διαφημιστικών κονδυλίων, για ευνόητους λόγους. Σε κάθε περίπτωση το όλο ζήτημα αναμένεται να έχει διευθετηθεί με τον έναν ή άλλον τρόπο μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου.