Καθεστώς η εξάρτηση ΜΜΕ από πολιτικά -επιχειρηματικά συμφέροντα

Ματίνα Παπαχριστούδη στο ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακου

Ο πυρήνας της κατάπτωσης των μίντια στη χώρα μας καταδεικνύεται σε μια ακόμη έρευνα: Την παγκόσμια έκθεση του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης (Digital News Report) που πραγματοποιείται για 6η συνεχόμενη χρονιά και τα αποτελέσματά της δημοσιοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα.
Για την Ελλάδα τα αποτελέσματα αυτά δεν προκαλούν καμία έκπληξη. Έχει τα χαμηλότερα ποσοστά στην «αξιοπιστία» των ΜΜΕ ανάμεσα σε 46 χώρες του κόσμου. Μόλις το 7% θεωρεί πως τα μίντια είναι «ελεύθερα από αθέμιτες πολιτικές επιρροές» και 8% από «αθέμιτες επιχειρηματικές επιρροές». Παρά τη μεγάλη «δημοτικότητα» της τηλεόρασης και του διαδικτύου, η συντριπτική πλειονότητα γνωρίζει πως η πληροφόρηση που λαμβάνει είναι κατευθυνόμενη από πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα. Το εύρημα αυτό επιβεβαιώνει σε μεγάλο βαθμό την αιτία της χειραγώγησης της δημοσιογραφίας και την ποδηγέτηση των δημοσιογράφων, οι οποίοι εκχώρησαν χωρίς καμία αντίδραση την «ανεξαρτησία» τους.

Το φαινόμενο της αναξιοπιστίας των ΜΜΕ, ωστόσο, αγκαλιάζει πια την παγκόσμια ειδησεογραφία. Είναι χαρακτηριστικό πως για πρώτη φορά σε καμία από τις 46 χώρες δεν υπάρχει πλειοψηφία άνω του 50% στο ερώτημα της «αξιοπιστίας» και «ελευθερίας» από πολιτικά-επιχειρηματικά συμφέροντα. Τα ελληνικά μίντια βρίσκονται, βεβαίως, στην τελευταία θέση μαζί με την Ουγγαρία και έχουν πολλές ακόμη αρνητικές πρωτιές: Το χαμηλότερο ποσοστό στην αναζήτηση ειδήσεων στα παραδοσιακά ΜΜΕ Το χαμηλότερο ποσοστό, μόλις 11%, στη διάθεση να πληρώσει για την ειδησεογραφία.


Η έκθεση σημειώνει επίσης όλες τις πρόσφατες εξελίξεις, τον έλεγχο των ΜΜΕ μέσω της λίστας Πέτσα, τις αλλαγές στον ποινικό κώδικα, τις απόπειρες ελέγχου πληροφόρησης της πανδημικής κρίσης Covid-19. Παράλληλα, αναλύεται μέσω δημοσκοπικών στοιχείων η πολιτική πόλωση της ειδησεογραφίας, ενώ πρακτικά καταδεικνύεται και στην ψηφιακή εκδοχή των Μέσων η παραδοσιακή ταύτιση των ελληνικών μίντια με τα πολιτικά κόμματα. Εικόνα που απαντάται κυρίως στα αμερικάνικα ΜΜΕ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *