To φιάσκο ψηφιακής επιδότησης: “βαλκανικές μπίζνες” δια χειρός ΕΚΟΜΕ

Αποκαλυπτική είναι η καταγγελία της Ένωσης Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου & Τηλεόρασης Οπτικοακουστικός Τομέας προς όλους τους αρμόδιους υπουργούς και πολιτικούς για την ταινία με τον Αντόνιο Μπαντέρας στη Θεσσαλονίκη. Μια παραγωγή που θα λάβει 6,4 εκατ. ευρώ επιδότηση χωρίς να έχει απασχολήσει ούτε έναν επαγγελματία της οπτικοακουστικής παραγωγής από την Ελλάδα. Όπως έγινε γνωστό η μόνη συνεισφορά της βουλγάρικης εταιρείας παραγωγής είναι πως πρόσφερε …εργασία σε 2.000 κομπάρσους. Η δε Θεσσαλονίκη θα εμφανιστεί στην ταινία ως …Μαϊάμι! Η ΕΤΕΚΤ-ΟΤ απευθύνει σοβαρά ερωτηματικά προς τον υπουργό Ψηφιακής διακυβέρνησης Κ.Πιερρακάκη.

   Μπίζνες στα Βαλκάνια….

Προς: Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κο Κυριάκο Πιερρακάκη-  Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΕΚΟΜΕ, κο Πάνο Κουάνη-  Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, κο Απόστολο Τζιτζικώστα-  Υπουργό Πολιτισμού & Αθλητισμού, κα Λίνα Μενδώνη-  Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού, κο Νικόλα Γιατρομανωλάκη 

Η Θεσσαλονίκη υποδέχτηκε την πρώτη Χολιγουντιανή παραγωγή εκ Βουλγαρίας, τα γυρίσματα της οποίας αναμένεται να ξεκινήσουν εντός ολίγων ημερών και αφού ολοκληρωθούν θα τους επιστραφεί φόρος από το ελληνικό δημόσιο μέσω του cash rebate ποσού που μπορεί να φτάσει έως 6.400.000,00 ευρώ.

Ο περιφερειάρχης κ. Τζιτζικώστας αισθάνεται ευτυχής, γιατί ξενοδοχεία και καφέ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης θα πλουτίσουν από την διαμονή 2 μηνών του συνεργείου και των ηθοποιών που θα απασχοληθούν στην ταινία και ονειρεύεται το νέο Χόλυγουντ, αφού η Θεσσαλονίκη θα γίνει Μαϊάμι και η απόσταση πια μικραίνει……   

Ο κ. Κουάνης αισθάνεται ευτυχής, γιατί η συνεργασία του με τα Nu Boyana Studios έπιασε τόπο. Από εξαγγελία τον Σεπτέμβρη του 2018 γίνεται πραγματικότητα και η ταινία «BARRACUDA» που προσφάτως μετονομάστηκε σε «THE ENFORCER» θα αποτυπωθεί σε ψηφιακά αρχεία και ο ΕΚΟΜΕ, στον οποίο είναι γενικός διευθυντής, θα δώσει επιστροφή φόρου, όπως τους έχει υποσχεθεί.

Ο κ. Πιερρακάκης δεν γνωρίζουμε αν αισθάνεται ευτυχής, καθότι δεν έχει δημόσια τοποθετηθεί  για την συγκεκριμένη παραγωγή, αλλά σίγουρα νιώθει ικανοποιημένος, αφού   κατάφερε να περάσει από την Βουλή την τροποποίηση στον νόμο του ΕΚΟΜΕ φωτογραφίζοντας τα Nu Boyana Studios. Τα πράγματα είχαν ήδη διευθετηθεί και χρειαζόταν μια «μικρή τροποποίηση» για να προχωρήσουν τα βουλγαρικά studios στο colpo grosso και να μετατρέψουν την Θεσσαλονίκη σε κινηματογραφικό πλατό.

Διαβάζουμε (και υπογραμμίζουμε τις λέξεις κλειδιά) σε άρθρο του Σεπτεμβρίου 2018 με τίτλο:

«Το ΕΚΟΜΕ ανακοινώνει συνεργασία με τα κινηματογραφικά στούντιο Nu Boyana

Τη δημιουργία Γραφείου Παραγωγής στην Ελλάδα,  με έδρα τη Θεσσαλονίκη, του επιχειρηματικού ομίλου Nu Image (που περιλαμβάνει την Millennium Films, τα Nu Boyana Studios και την εταιρεία οπτικών εφέ Worldwide FX) ανακοίνωσαν την Κυριακή, 9 Σεπτεμβρίου, στη ΔΕΘ ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ Α.Ε. Πάνος Κουάνης και ο Παραγωγός και CEO των Nu Boyana Film Studios Yariv Lerner.

Μετά από μια σειρά ενεργειών και επαφών κατά τους προηγούμενους μήνες, ο Πάνος Κουάνης και ο Yariv Lerner επικύρωσαν τη συνεργασία τους  χθες  στο Περίπτερο 12 όπου παρουσίασαν τους βασικούς σκοπούς της συνεργασίας.  Άμεσος στόχος της λειτουργίας του Γραφείου είναι η εκτέλεση παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών του ομίλου Nu Image, οι οποίες θα υποστηριχθούν από το ΕΚΟΜΕ και από τις προβλέψεις του Νόμου για την ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών (Greek Cash Rebate).

Εκτός από τη δημιουργία του Γραφείου Παραγωγής, το ΕΚΟΜΕ και τα τα Nu Boyana ανακοίνωσαν και την έναρξη ενός νέου εκπαιδευτικού προγράμματος μαθητείας (Ιnternship Program) το οποίο θα παρέχει τη δυνατότητα στους υποψήφιους να εκπαιδεύονται στην κινηματογραφική παραγωγή και μετα-παραγωγή (post- production) απευθείας στα Nu Boyana Film Studios και στις κινηματογραφικές ταινίες του ομίλου. Το πρόγραμμα θα είναι συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΚΟΜΕ Α.Ε. και τα Nu Boyana Studios.

Κατά την ομιλία του ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης, επεσήμανε ότι «βρισκόμαστε στη φάση ολοκλήρωσης του σχεδιασμού για το ποιες ταινίες θα έρθουν άμεσα και κάνουμε τις απαραίτητες συνενοήσεις με τα γραφεία των εταιρειών του ομίλου στο Λονδινο και το Λος Άντζελες καθώς και με τους σκηνοθέτες και τους πρωταγωνιστές, ώστε να καταλήξουμε ποιες ταινίες θα έρθουν και σε ποιες περιοχές της Ελλάδας θα γίνουν τα γυρίσματα».

Από την πλευρά του ο Γιαρίβ Λέρνερ σχολίασε ότι «πρόκειται για μια σημαντική ευκαιρία για τον όμιλο Nu Image και μια εξαιρετική χρονική συγκυρία μετά την υιοθέτηση του ελληνικού cash rebate, διότι πέρα από το οικονομικό κίνητρο που είναι πολύ σημαντικό για τους παραγωγούς, η Ελλάδα διαθέτει  πολυ μεγάλη ποικιλία σε locations και μπορεί να ανταποκριθεί πάρα πολύ εύκολα ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε σεναρίου, ενώ πλέον υπάρχει πρόσφορο έδαφος για επενδύσεις στην οπτικοακουστική παραγωγή χάρη σε νέες πρωτοβουλίες όπως το ΕΚΟΜΕ». Επίσης τόνισε ότι για τη Nu Image η επιλογή της Θεσσαλονίκης είναι στρατηγικής σημασίας καθώς βρίσκεται γεωγραφικά πολύ κοντά στη Σόφια που έχουν έδρα τα στούντιο Nu Boyana και είναι πόλη «με ιδιαίτερη κινηματογραφική παράδοση».

Οι ανακοινώσεις του ΕΚΟΜΕ με τα στούντιο Nu Boyana, έγιναν χθες κατά τη διάρκεια  της συζήτησης με θέμα τις προκλήσεις και τις προοπτικές στην κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα που πραγματοποιήθηκε στο Περίπτερο 12 και συμμετείχαν οι Πάνος Κουάνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Yariv Lerner, Παραγωγός και CEO των Nu Boyana Film Studios  και Γιάννα Σαρρή Υπεύθυνη Αγοράς του Φεστιβάλ Κιν/φου Θεσσαλονίκης.»

Από τον Σεπτέμβρη του 2018 έως τον Ιούνιο του 2021 αυτό  που έλλειπε από την Millennium Films και τα Nu Boyana Studios δεν ήταν το σενάριο, αλλά αυτές οι «προβλέψεις» του νόμου που θα τους επέτρεπαν τη δημιουργία Γραφείου Παραγωγής στην Ελλάδα,  με έδρα την Θεσσαλονίκη, αφού η επιλογή της πόλης δεν ήταν τυχαία, αλλά «στρατηγικής σημασίας»,  καθώς βρίσκεται γεωγραφικά πολύ κοντά στη Σόφια που έχουν έδρα τα στούντιο και θα τους επέτρεπε την αυθημερόν μετακίνηση φτηνού προσωπικού και φτηνών υλικών από την Βουλγαρία.

Έτσι άνοιξαν Ελληνική εταιρεία με το όνομα  «BARRACUDA M.I.K.E» έφεραν όλο το προσωπικό, τον τεχνικό εξοπλισμό και τους τεχνικούς από την Βουλγαρία και άλλες χώρες, προσέλαβαν κάποιους φοιτητές από την Σχολή Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης ως βοηθητικό προσωπικό σε διάφορες θέσεις της παραγωγής εκτός κινηματογραφικών γυρισμάτων για να δείξουν το φιλο-εκπαιδευτικό τους πρόσωπο, μάζεψαν και κάποιους περαστικούς από την Θεσσαλονίκη  για να μην παραπονιέται η τοπική κοινωνία και έκλεισαν με το κεφάλαιο «Έλληνες φορολογούμενοι πολίτες». Όλα αυτά τα περιτύλιξαν με δημοσιεύματα στον τύπο για το πόσο καλά τα έκανε η κυβέρνηση κι ήρθε η Αμερικάνικη Millenium να επενδύσει στην Θεσσαλονίκη υπερπαραγωγή με προϋπολογισμό 20.000.000,00 ευρώ.

Τι δεν μας λένε όμως:

Στην ταινία δεν εργάζεται κανένας επαγγελματίας τεχνικός κινηματογράφου που φορολογείται στην Ελλάδα. 

20.000.000,00 ευρώ προϋπολογισμός μπορεί να έχει επιλέξιμες δαπάνες έως 80% του συνολικού προϋπολογισμού, δηλαδή μπορεί να αιτηθεί στον ΕΚΟΜΕ επιστροφή φόρου για 16.000.000,00 ευρώ. Από τα 16.000.000,00 ευρώ επιλέξιμες δαπάνες μπορεί να τους επιστραφεί το 40% σύμφωνα με την νομοθεσία, δηλαδή 6.400.000,00 ευρώ !!!

Η εταιρεία θα πάρει επιστροφή φόρου από τον ΕΚΟΜΕ για τους εργαζόμενους από την Βουλγαρία και τις άλλες χώρες με τιμολόγια εξωτερικού. Δηλαδή, θα πάρει επιστροφή φόρου από το ελληνικό κράτος για τον μηδενικό φόρο που θα αφήσει στο ελληνικό κράτος. Σύμφωνα με την τροποποίηση του Πιερρακάκη και την προσθήκη της παρ.3 στο άρθρο 26 του ν. 4487/2017 :

«Άρθρο 26  Επιλέξιμες δαπάνες

Στην περίπτωση οπτικοακουστικών έργων με επιλέξιμες δαπάνες άνω των οκτώ εκατομμυρίων ευρώ (8.000.000€), για τις δαπάνες της παρ. 1, που αφορούν σε πνευματικά δικαιώματα σεναρίου και σκηνοθεσίας ή, σε περίπτωση ψηφιακού παιχνιδιού, πολιτιστικού και εκπαιδευτικού, για τις δαπάνες που αφορούν δικαιώματα χρήσης εικόνων – φωνής, σχεδιασμό χαρακτήρων, πηγαίο κώδικα, και αμοιβές συνεργείου (crew) και ηθοποιών (cast) εκτός του εκτελεστή παραγωγής, επιτρέπεται η λήψη τιμολογίων που έχουν εκδοθεί από φυσικά πρόσωπα ή εταιρείες ή άλλες νομικές οντότητες με καταστατική έδρα ή μόνιμη εγκατάσταση σε χώρα της αλλοδαπής, υπό την προϋπόθεση ότι δεν πρόκειται για κράτος μη συνεργάσιμο κατά την έννοια της παρ. 3 του άρθρου 65 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167). Η αξία των αλλοδαπών τιμολογίων του προηγούμενου εδαφίου, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., δεν δύναται να ξεπερνά το ποσοστό 50% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και το συνολικό ποσό της επιχορήγησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δώδεκα εκατομμύρια ευρώ (12.000.000€).»

Στην ταινία δεν υπάρχει ελληνικό γραφείο παραγωγής να κάνει το service. Όλες τις διευθετήσεις για το  προσωπικό, μισθολόγια, ωράρια εργασίας, εκτός έδρας, ασφάλεια γυρισμάτων, γίνονται από τους Βούλγαρους παραγωγούς, οι οποίοι δεν γνωρίζουν την ελληνική νομοθεσία και την ελληνική αγορά του κινηματογραφικού χώρου. Κι αυτό σύμφωνα με την τροποποίηση του Πιερρακάκη στο άρθρο 25 περ. β’ της παρ. 1 του ν. 4487/2017 :

«Άρθρο 25  Δικαιούχοι υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων

Δικαιούχοι της ενίσχυσης του καθεστώτος του παρόντος είναι: α) οι επιχειρήσεις, που είναι εγκατεστημένες ή έχουν υποκατάστημα στην ελληνική επικράτεια και λειτουργούν με σκοπό: αα) την παραγωγή ή την εκτέλεση παραγωγής οπτικοακουστικών έργων, ββ) την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων στο πλαίσιο διασυνοριακής παραγωγής.»

Η εταιρείες Millennium Films και Nu Boyana θα εξοπλίζουν την «BARRACUDA M.I.K.E» με προσωπικό και εξοπλισμό, η οποία θα καταθέσει αυτά (και όχι μόνο) τα τιμολόγια για να αποδείξει τον προϋπολογισμό των 20.000.000,00 ευρώ και να πάρει από τον ΕΚΟΜΕ επιστροφή δημόσιου χρήματος  40% των επιλέξιμων δαπανών.

Όλο αυτό το πανηγύρι που το βαφτίζουν «ανάπτυξη» εμείς το λέμε αλληλοεξυπηρέτηση συμφερόντων. Οι μπίζνες μεταξύ τους γίνονται στις πλάτες των εργαζόμενων τεχνικών του κινηματογράφου και του Έλληνα φορολογούμενου πολίτη. Σκοπό έχουν να μας μετατρέψουν σε κομπάρσους με 35 ευρώ την ημέρα για 12 ώρες εργασίας και να χαιρόμαστε για αυτό !!!

«……..Η παραγωγή εξηγεί στους ενδιαφερόμενους ότι για την κάθε μέρα συμμετοχής τους απαιτείται 12ωρη παρουσία, ενώ η αμοιβή για τον καθένα και την καθεμία θα είναι 35 ευρώ καθαρά, την ημέρα…….» (από δημοσίευμα στο διαδίκτυο)

Είναι η πρώτη ξένη παραγωγή που χρησιμοποιεί τις τροποποιήσεις Πιερρακάκη με τόσο χυδαίο τρόπο.

Απαιτούμε να τροποποιηθεί άμεσα ο νόμος του cash rebate, έτσι ώστε να διασφαλίζονται τα εργασιακά μας δικαιώματα, να υπογραφεί συλλογική σύμβαση για τον οπτικοακουστικό χώρο, να ιδρυθεί το μητρώο επαγγελματιών τεχνικών κινηματογράφου και τηλεόρασης, να ιδρυθεί Ακαδημία Τεχνών για τις  ειδικότητες του κινηματογράφου και τηλεόρασης που θα εξειδικεύει, θα εκπαιδεύει και θα επιμορφώνει.

Υ.Γ1. Αναμένουμε τα στοιχεία του ΣΕΠΕ από τον έλεγχο που αιτήθηκε η Ομοσπονδία (Π.Ο.Θ.Α.).

Υ.Γ2. Αναμένουμε να τοποθετηθεί ο κ. Πιερρακάκης για αυτό το φιάσκο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *