Οι εκδότες και όχι οι δημοσιογράφοι επιθυμούν να γράφει κείμενα η Τεχνητή Νοημοσύνη!

Για την Τεχνητή Νοημοσύνη” γράφει ο Χρήστος Ιερείδης στο Ποντίκιμε τίτλο “Προβληματισμένοι οι δημοσιογράφοι – Ανησυχία για παραπληροφόρηση και θέσεις εργασίας”. Αναδημοσιεύουμε το ενδιαφέρον ρεπορτάζ του με την επισήμανση πως ήδη έκαναν την εμφάνιση τους διαφημίσεις που απευθύνονται σε “συγγραφείς- δημοσιογράφους” ιστοσελίδων με το ερώτημα “εσείς ακόμη γράφετε μόνοι σας τα κείμενα;” και την προτροπή να πληρώσουν μια εφαρμογή Τ.Ν για να τους γράφει το περιεχόμενο!

Τα μισά newsroom στα ΜΜΕ ου εξωτερικού αυτή τη στιγμή χρησιμοποιούν εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης, όπως το ChatGPT, για την ενημέρωση της κοινής γνώμης. Η έρευνα που πραγματοποίησε η WAN- IFRA, η Παγκόσμια Ένωση Εκδοτών Εφημερίδων και Εκδοτών Ειδήσεων, δείχνει επίσης ότι τα διευθυντικά στελέχη είναι εκείνοι που πρωτοστατούν στην ανάπτυξη της ΤΝ στις αίθουσες σύνταξης.

Έπειτα και από τα πρόσφατα στοιχεία της News Guard για την ραγδαία ανάπτυξη και εξάπλωση της ΤΝ στους οργανισμούς ενημέρωσης– ιδίως τα ψηφιακά ΜΜΕ – διενεργήθηκε έρευνα από την Schickler Consulting για λογαρισμό της Παγκόσμιας Ένωσης Εκδοτών Ειδήσεων. Πήραν μέρος 101 εκδότες, διευθυντικά στελέχη, δημοσιογράφοι και άλλο προσωπικό ΜΜΕ.\

Η έρευνα επικεντρώθηκε στο πώς οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί χρησιμοποιούν ήδη την ΤΝ, η οποία με λέξεις- κλειδιά μπορεί να δημιουργήσει μεγάλης έκτασης κείμενα σε απλή γλώσσα και σε σύντομες προτάσεις.

Στην ερώτηση ποιος δίνει την κατευθυντήρια γραμμή για χρήση της ΤΝ στην δημιουργία και ανάπτυξη περιεχομένου το ένα τρίτο (32%) εκείνων που πήραν μέρος στην έρευνα απάντησε ότι προέρχεται «από ψηλά», υπονοώντας τη διευθυντική ομάδα σύνταξης. Σχεδόν στο ίδιο ποσοστό (31%) ήταν η απάντηση ότι οι ομάδες δεδομένων και ΙΤ χρησιμοποιούν κυρίως «εργαλεία» ΤΝ και ένα άλλο 27% είπε ότι εφαρμόζεται από μεμονωμένους δημοσιογράφους. Μικρότερο ποσοστό (11%) στην ίδια ερώτηση απάντησε «άλλο» κάτι που έκανε την ομάδα έρευνας να εκτιμά ότι μπορεί να περιλαμβάνονται και διοικητικά στελέχη οργανισμών ΜΜΕ.

Η έρευνα επίσης δείχνει, βάσει στοιχείων, ότι οι εκδότες και όχι οι δημοσιογράφοι είναι εκείνοι οι οποίοι επιθυμούν περισσότερο την ανάπτυξη της ΤΝ στην καθημερινότητα της δουλειάς.

Ενδιαφέρον έχει το στοιχείο ότι επτά στους δέκα λένε ότι τα εργαλεία ΤΝ είναι χρήσιμα στην δουλειά, ωστόσο φαίνεται ότι δεν τα πολυχρησιμοποιούν. Η κύρια αίσθηση (σε ποσοστό 39% του δείγματος ) που επικρατεί μεταξύ των εκπροσώπων των ΜΜΕ που πήραν μέρος στην έρευνα είναι πως σε ποσοστό μικρότερο του 5% είναι εκείνοι που χρησιμοποιούν την ΤΝ σε εβδομαδιαία βάση. Λιγότεροι (31%) εικάζουν ότι κάπου μεταξύ 5% και 15% των συναδέλφων τους χρησιμοποιούν εφαρμογές ΤΝ στη δουλεία τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

Η πιο συνηθισμένη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στα δημοσιογραφικά γραφεία είναι για δημιουργία κειμένου, σύμφωνα με την έρευνα, αλλά σε περιορισμένη βαθμό, όπως δήλωσε το 54% των ερωτηθέντων.

Το 44% δήλωσε ότι χρησιμοποιεί την εφαρμογή της Δημιουργικής ΤΝ για απλουστευμένη έρευνα ή αναζήτηση, ένα 43% υποστήριξε ότι οι συνάδελφοί τους χρησιμοποιούν την ΤΝ στη ροή της εργασιών και στη διόρθωση κειμένων.

Ανησυχία για παραπληροφόρηση και θέσεις εργασίας

Υπάρχουν κατευθυντήριες γραμμές για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στα Μέσα στα οποία εργάζεται υποστήριξε το 20% εκείνων που συμμετείχαν στην έρευνα, ενώ σχεδόν οι μισοί (49%) δήλωσαν πως έχουν την ελευθερία να αξιοποιούν τα νέα ψηφιακά εργαλεία κατά την κρίση τους.

Οι νεότεροι στο επάγγελμα εξέφρασαν ανησυχία ότι η εφαρμογή της ΤΝ στην δουλειά θα επιφέρει «σημαντικές αλλαγές στους ρόλους και της αρμοδιότητες των συντακτών αλλά και άλλων δημοσιογραφικών ειδικοτήτων».

Σχεδόν τέσσερις στους δέκα (38%) εξέφρασαν την άποψη ότι η ΤΝ αποτελεί απειλήγια τις θέσεις εργασίας , αλλά η συντριπτική πλειοψηφία (85%) εμφανίστηκε ανήσυχη θεωρώντας ότι η χρήση της ΤΝ θα συμβάλλει στην περεταίρω ανάπτυξη και εξάπλωση παραπληροφόρησης ή και κακής ποιότητα περιεχομένου.

Σε ποσοστό 67% οι επαγγελματίες των ΜΜΕ ανησυχούν για έξαρση της λογοκλοπής και της παραβίασης πνευματικών δικαιωμάτων.

«Τα ευρήματα της έρευνας δίνουν μια εικόνα αισιοδοξίας, αλλά και σκεπτικισμού, διάθεση για πειραματισμό, ανταπόκριση στις νέες προκλήσεις», σημειώνει ο Ντίν Ρόπερ, διευθυντής του τομέα ερευνών της WAN-IFRA, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως «πρέπει να απαντηθούν ερωτήματα σχετικά με την παραπληροφόρηση, την κακοπληροφόρηση, την εγκυρότητα των ειδήσεων, την προστασία της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων».

Σημείωσε δε, πως «σημαντικό είναι, η συζήτηση που έχει ανοίξει, να επικεντρωθεί στο πως θα πρέπει να δουλεύουμε με αυτό το πανίσχυρο εργαλείο διασφαλίζοντας ότι θα εμπλουτίσει αντί να υπονομεύσει το δημοσιογραφικό τοπίο».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *