Έλεγχος στην ενημέρωση, αρένα στην ψυχαγωγία

Ματίνα Παπαχριστούδη στο ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακου

Η κατρακύλα για το ελληνικό μιντιακό τοπίο δεν έχει πάτο. Στους τηλε- οπτικούς δέκτες στήθηκαν οι σύγχρονες «αρένες» θεάματος, στις οποίες μετέχουν εκατοντάδες αλλοτριωμένοι νέοι που εκχώρησαν την προσωπικό- τητα και την αξιοπρέπειά τους για το όνειρο της διασημότητας της μίας σεζόν. Το Big Brother έκανε την αρχή στη φετινή σοδειά των ολοένα και πιο σκληρών ριάλιτι σόου της περιόδου. Συνολικά σε τέσσερα τηλεοπτικά κανάλια θα προβληθούν φέτος περί τα 13 σόου, ριάλιτι παιχνίδια ή σόου με έντονο τον χαρακτήρα του ριάλιτι. Για όλους έχει εξευτελισμό, οι παίχτες eπιλέχτηκαν με γνώμονα έναν ρόλο που καλούνται να παίξουν μπροστά στο εξαντλημένο από τις κοινωνικές συνθήκες κοινό.

Όσο πιο σκληροί, προκλητικοί οι όροι, όσο πιο ξεδιάντροποι οι παίκτες, τόσο πιο πολύ θα ανεβαίνει η τηλεθέαση. Αν στο αναπαλαιωμένο Big Brother επιλέχτηκαν προκλητικοί ρόλοι, ο νταής, η ρατσίστρια, η παχύσαρκη, ο ομοφυλόφι- λος, στο ριάλιτυ του Alpha The Bachelor, δεκάδες γυναίκες θα μαλλιοτραβηχτούν με κακία για να τους επιλέξει ένας άνδρας, ο εργένης του σόου. Από κοντά και τα άλλα «εξειδικευμένα» ριάλιτι, μόδας, φαγητού, σόπινγκ, μουσικής, επιβίωσης.

Όλα τους έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό, προβάλλουν τον ανταγωνισμό, τη «μάχη» έως θανάτου της ανθρώπινης υπόστασης, χωρίς κανένα φραγμό ή αρχή. Όλα τους εκπροσωπούν τη βαρβαρότητα, τον κυνισμό του οικονομικού συστήματος.

Η άλλη όψη του νομίσματος στη φετινή τηλεοπτική σεζόν είναι ο ολο- κληρωτισμός στον έλεγχο της ενημέρωσης. Οι κυβερνητικοί μηχανισμοί δεν αρκούνται στη χειραγώγηση που προσφέρουν τα ήδη πρόθυμα μίντια, στη διαφημιστική προβολή που παρέχουν, στην υπέρμετρη λογοκρισία ειδήσεων και γεγονότων. Στοχεύουν στον πλήρη έλεγχο της ίδιας της παραγόμενης εικόνας. Όπως έχει συμβεί με τον έλεγχο του λόγου, όλα τα κυρίαρχα Μέσα σερ- βίρουν την ίδια ειδησεογραφία με πανομοιότυπο τρόπο, το ίδιο προω- θούν για τον έλεγχο της εικόνας που θα δίνεται στο κοινό. Φωτογραφίες και τηλεοπτικά στιγμιότυπα θα δι- ανέμονται κεντρικά από απόλυτα ελεγχόμενες ομάδες παραγωγής. Γι αυτό και έχουν αυξηθεί τα κρούσμα- τα απαγορεύσεων και ελέγχου σε φωτορεπόρτερ που έφτασαν μέχρι τις συλλήψεις, γι’ αυτό και δεν χρειάζονται πλέον στους τηλεοπτικούς σταθμούς τα εξωτερικά συνεργεία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *