Κορύφωση του μιντιακού πολέμου από τον Σεπτέμβριο

Σαββίδης – Μαρινάκης ξεδιπλώνουν το οπλοστάσιό τους

Από την Αγγέλα Νταρζάνου στην avgi.gr

Ένα νέο μιντιακό τοπίο θα φέρει ο Σεπτέμβριος, το οποίο αναμένεται να έχει αποτυπωθεί στα βασικά του χαρακτηριστικά στο τέλος του έτους. Οι νεοφυείς μιντιακοί Όμιλοι Σαββίδη και Μαρινάκη ενισχύονται συνεχώς, οι παραδοσιακοί κρατούν σθεναρή αντίσταση, ενώ σε θεσμικό επίπεδο η προπαρασκευή για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών καναλιών προχωράει.
Ο νέος χρόνος θα φέρει το νέο καθεστώς στα ΜΜΕ, καθώς αλλάζει η δομή της διαπλοκής. Εάν από τη δεκαετία του ’80 ιδίως, με την είσοδο του επιχειρηματικού κεφαλαίου στον Τύπο,..
η διαπλοκή οριζόταν ως ένα κρατικοδίαιτο μιντιακό σύστημα με σκοπό τη νομή των δημοσίων έργων και των κρατικών προμηθειών (Μπόμπολας, Κόκκαλης, Λαμπράκης, Λιακουνάκος κ.ά.), η έναρξη και στη συνέχεια η εμβάθυνση της οικονομικής κρίσης μετατόπισε τη διαπλοκή από τα δημόσια έργα στις τράπεζες.
Οι χρεωκοπημένες μιντιακές επιχειρήσεις, με απευθείας πολιτική κάλυψη, ωφελήθηκαν με επιπλέον τραπεζικό δανεισμό (ΔΟΛ, Τηλέτυπος, Πήγασος), όταν οι τράπεζες είχαν κλείσει τη στρόφιγγα των δανείων για όλες τις επιχειρήσεις. Σήμερα, όσο οι παλαιοί επιχειρηματίες φεύγουν από το προσκήνιο χρεωκοπημένοι, νέοι παίρνουν τη θέση τους με φόρα. Η νέα διαπλοκή λειτουργεί ως κλίκα ατόμων με κοινά συμφέροντα. Είναι πολύ περισσότερο επιθετική, καθώς, εκτός από την άμεση πολιτική επιρροή, επιχειρεί να ελέγξει την πολιτική εξουσία, να τη χειραγωγήσει και σε μεγάλο βαθμό να την υποκαταστήσει.

Τα δύο στρατόπεδα

Κύριο χαρακτηριστικό των διεργασιών στη μιντιακή αγορά, την τελευταία περίοδο, είναι η διαμάχη μεταξύ δύο νέων επιχειρηματιών στον κλάδο των ΜΜΕ, του εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη και του ομογενή επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη. Ο ανταγωνισμός ξεκινάει από το ποδόσφαιρο -με την εξαγορά δύο ποδοσφαιρικών ομάδων-, προχωράει στα Μέσα ενημέρωσης -με αλλεπάλληλες εξαγορές επιχειρήσεων υπό κατάρρευση- και καταλήγει στον πολιτικό ανταγωνισμό. Οι σχέσεις Μαρινάκη με τη Ν.Δ., αλλά ιδίως με την οικογένεια Μητσοτάκη, είναι παλιές και γνωστές, ενώ ανοιχτά ο Ι. Σαββίδης έχει εκφραστεί με κολακευτικούς χαρακτηρισμούς για το πρόσωπο του Αλέξη Τσίπρα.
Όπως όλα δείχνουν, έχουν ήδη διαμορφωθεί δύο αντίπαλα στρατόπεδα στον χώρο των μίντια. Το τελευταίο πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Παραπολιτικά», με τίτλο «Καναλάρχης ο Αλέξης Τσίπρας – Με ρωσικό άρωμα η διαπλοκή ΣΥΡΙΖΑ», με το οποίο επιτίθεται στην κυβέρνηση και στον πρωθυπουργό προσωπικά για τη μεταβίβαση του Epsilon στον Σαββίδη, αλλά επιτίθεται και στην «Αυγή» και την «Εφημερίδα των Συντακτών» για… «ένοχη σιωπή», είναι χαρακτηριστικό. Το βάρος της αντικυβερνητικής, αντι-ΣΥΡΙΖΑ και ακροδεξιάς προπαγάνδας θα σηκώσουν στο επόμενο διάστημα όλα τα μέσα της νέας διαπλοκής Μαρινάκη, στα επιτελεία των οποίων φαίνεται να κυριαρχούν ακροδεξιά στοιχεία, όπως δείχνουν εξάλλου οι πρόσφατες επιθέσεις με ιδεολογικές και ιστορικές αφετηρίες (αριστεία, Βενεζουέλα, κομμουνισμός, εμφύλιος, χούντα) και όχι με βάση την ασκούμενη πολιτική.

Και στο Epsilon TV η 24 Media του Δ. Μάρη;

Από την πλευρά του, ο Ιβάν Σαββίδης, έχοντας εξαγοράσει το Epsilon TV και τους τίτλους του «Έθνους» και της «Ημερησίας», θα επιχειρήσει μιντιακή επίθεση στους επόμενους μήνες. Άμεσα, εντός του Σεπτεμβρίου, αναμένονται οι εφημερίδες, ενώ το κανάλι θα βγει με νέο πρόγραμμα από 1η Ιανουαρίου 2018, όπως έχει ανακοινωθεί επισήμως.
Η εταιρεία 24 Media (News 247, Huffpost, Sport24 κ.ά.) του Δ. Μάρη έχει αναλάβει το μάνατζμεντ των εφημερίδων, ενώ θεωρείται πολύ πιθανόν να αναλάβει και το Epsilon TV. Στόχος των επικεφαλής του νέου εγχειρήματος για το «Έθνος», το «Έθνος της Κυριακής» και την «Ημερησία» δεν είναι απλώς η βιωσιμότητά τους, αλλά η εμπορικότητα και η εγκαθίδρυσή τους. Ο στόχος είναι φιλόδοξος, ιδίως σε ένα περιβάλλον όπου η αγορά των εκτυπώσεων και της διανομής βρίσκεται υπό κατάρρευση. Παράλληλα, το αναγνωστικό κοινό, ιδίως οι νέες ηλικίες, στρέφονται προς το Διαδίκτυο, ως διέξοδο μπροστά στην αναξιοπιστία των έντυπων εκδόσεων των τελευταίων χρόνων. Αποτελεί έτσι πρόκληση για την Dimera του Ι. Σαββίδη όσο και για την 24 Media του Δ. Μάρη να καταφέρουν να προσελκύσουν το κοινό που έχει γυρίσει την πλάτη στο χαρτί, με έντιμες, ενδιαφέρουσες, σύγχρονες και φρέσκιες εκδόσεις.

Τα διευθυντικά στελέχη

Για τον σκοπό αυτό, το σχήμα των επικεφαλής που θα αναλάβουν απαρτίζεται από νέους δημοσιογράφους με ταλέντο, οι οποίοι θα πλαισιώνονται από παλιούς και έμπειρους συντάκτες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι επικεφαλής του «Έθνους» πρόκειται να τοποθετηθεί ο Μάνος Χωριανόπουλος, από τα παλιότερα στελέχη της 24 Media, ηλικίας κάτω των 40. Στη διευθυντική ομάδα θα συμμετέχουν επίσης ο Κώστας Σαρρηκώστας, της ίδιας γενιάς, ο Βαγγέλης Δεληπέτρος, παλαιότερα συντάκτης στην “Ελευθεροτυπία”, σήμερα στην 24 Media, και ο πρώην διευθυντής του «Έθνους» Μπ. Παπαδάκης. Θα στελεχωθεί με προσωπικό από την 24 Media και από εργαζόμενους του «Έθνους», οι οποίοι πάντως θα δουν τις αμοιβές τους να μειώνονται. Δεν αναμένεται να απορροφηθούν οι αθλητικοί συντάκτες, λόγω πληθώρας στην 24 Media.
Σε επόμενη φάση αναμένεται να σχεδιαστούν και να στελεχωθούν το «Έθνος της Κυριακής», η «Ημερησία» και οι ιστότοποι.

Επανέκδοση στον ΔΟΛ, με απώλειες

Μετά από διακοπή λίγων ημερών, “Τα Νέα” και το “Βήμα” πήραν και πάλι μπροστά. Η ακροδεξιά πολιτική γραμμή που είχε διαμορφωθεί τους τελευταίους μήνες συνεχίζεται με την ίδια ορμή, αφήνοντας μετέωρο το παραδοσιακό αναγνωστικό κοινό τους, που κινείται μεταξύ Κεντροδεξιάς και Κεντροαριστεράς. Μετέωροι έμειναν και δεκαεπτά συντάκτες από “Τα Νέα”, καθώς δεν επαναπροσλήφθηκαν, αν και ο μηχανισμός σύνταξης στις δύο εφημερίδες παρέμεινε ο ίδιος. Πληροφορίες αναφέρουν ότι σταδιακά τα δύο φύλλα θα ενισχύονται με νέους συντάκτες και νέες συνεργασίες και οι όποιες αλλαγές θα γίνουν σταδιακά, συν τω χρόνω.
Οι δύο εκδόσεις, σύμφωνα με άλλες πηγές, θα υποχρεωθούν να έχουν ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς, εάν πρόκειται να συνεχιστεί η έκδοσή τους. Ο στόχος δεν φαίνεται δύσκολο να επιτευχθεί, δεδομένου ότι η εταιρεία εξαγοράστηκε απαλλαγμένη χρεών, την ίδια ώρα που οι πωλήσεις παραμένουν υψηλές, πράγμα που βοηθάει και την απορρόφηση διαφήμισης.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on StumbleUpon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *