Μια αγορά tv περιεχομένου για όλη την Ευρώπη!

smadTVΤης Μ. Παπαχριστούδη

Ως το τέλος του τρέχοντος έτους η Ευρωπαϊκή Ένωση θα αποκτήσει τη νέα Οδηγία της Τηλεόρασης χωρίς Σύνορα με υποχρέωση των κρατών μελών να την ενσωματώσουν στο εθνικό τους δίκαιο. Η αναθεώρηση της Τηλεοπτικής Οδηγίας πέρασε από 40 κύματα μέχρι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταλήξει στην τελική της πρόταση προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το πρώτο σχέδιο της αναθεωρημένης Οδηγίας στο οποίο στα επίμαχα ανοιχτά θέματα, παρουσιάζονται δυο σενάρια επιλογών, παρουσιάστηκε από την Κομισιόν στο τέλος του Μαΐου. Μέχρι σήμερα μόνο η EBU, η ένωση των ευρωπαϊκών δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών, ανακοίνωσε την «ικανοποίησή της», σημειώνοντας πως η νέα Οδηγία κινείται στην κατεύθυνση υπεράσπισης του ευρωπαϊκού περιεχομένου και της ορθής αντιμετώπισης της σύγκλισης στη μετάδοση περιεχομένου.

Για τη χώρα μας οι νέες ρυθμίσεις που προτείνει η Κομισιόν παραμένουν άγνωστος τόπος, καθώς στην (μικρο)πολιτική ενασχόληση των μείζονος σημασίας ζητημάτων της ελεύθερης τηλεόρασης και των ψηφιακών εξελίξεων, τα πραγματικά σημαντικά για το ίδιο το Μέσον, τη βιομηχανία και την αγορά, ελάχιστα ενδιαφέρουν ή λαμβάνονται υπόψη. Μια πραγματικότητα που βιώνουμε στη χώρα μας εδώ και 25 χρόνια…

Σε αυτή την περίπτωση, ίσως θα έπρεπε να ασχοληθούν περισσότερο οι κυβερνητικοί και θεσμικοί παράγοντες. Γιατί η αναθεωρημένη Τηλεοπτική Οδηγία θέτει τις νομικές βάσεις για τη δημιουργία της ενιαίας αγοράς ευρωπαϊκού περιεχομένου με την απελευθέρωση της έδρας εκπομπής! Κι όπως ήδη γνωρίζουμε ήδη ένας τηλεοπτικός σταθμός, το Mega Κύπρου θεωρεί δεδομένη την υποχρέωση της Ελλάδας να του επιτραπεί η ελεύθερη εκπομπή στην Ελλάδα μέσω της Digea! Η προσφυγή βέβαια του Mega Κύπρου στο Συμβούλιο της Επικρατείας απορρίφθηκε ως αβάσιμη, το θέμα ωστόσο άνοιξε και θα δημιουργήσει προβλήματα στην τακτική που ακολουθεί μέχρι σήμερα η ελληνική κυβέρνηση.

Επιστρέφοντας πάλι στο κείμενο της αναθεωρημένης Οδηγίας που δόθηκε στη δημοσιότητα, αξίζει να επισημανθεί η ικανοποίηση του χρόνιου αιτήματος των ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών στην απελευθέρωση των διαφημίσεων! Οι βασικές αλλαγές είναι δυο. Η μια αφορά στο διαφημιστικό 20λεπτο το οποίο παραμένει ανά ώρα προγράμματος, εξαλείφθηκε ωστόσο η υποχρέωση των τηλεοπτικών καναλιών να διακόπτουν το πρόγραμμα τους μόνο για 12 συνεχόμενα λεπτά, δίνοντας έτσι την εμβέλεια στους σταθμούς να προγραμματίζουν όποτε θέλουν τις διαφημίσεις τους. Η δεύτερη αλλαγή αφορά στην τοποθέτηση προϊόντος. Η οποία παραμένει απαγορευμένη για τα ειδησεογραφικά και παιδικά προγράμματα αλλά απελευθερώνεται για όλα τα υπόλοιπα. Επίσης απαγορευμένα προς τοποθέτηση προϊόντα, παραμένουν τα προϊόντα καπνού αλλά όχι τα ιατρικά προϊόντα. Μόνο αυτά που χορηγούνται με ιατρική συνταγή δεν θα εντάσσονται διαφημιστικά σε εκπομπές και προγράμματα.

Μια ακόμη σημαντική παράμετρος της νέας Οδηγίας που θα επηρεάσει την εγχώρια αγορά είναι η σαφής οδηγία που δίνεται για την ενιαία αντιμετώπιση των ρυθμιστικών άρχων ραδιοτηλεοπτικού περιεχομένου. Η Κομισιόν τάσσεται υπέρ της πλήρους ανεξαρτοποίησης των ρυθμιστικών αρχών από τις κυβερνήσεις, προτείνει ο έλεγχος των ενεργειών τους να ελέγχεται μόνο από τα δικαστήρια και δημιουργεί την ευρωπαϊκή ERGA στην οποία αναθέτει το ρόλο γνωμοδοτικού φορέα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ότι αφορά στην οπτικοακουστική πολιτική.

Υπό αυτό το πρίσμα, οι πρόσφατες κυβερνητικές παρεμβάσεις για την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών θα είναι ενάντια στο κοινοτικό δίκαιο όταν η Οδηγία θα ψηφιστεί στο Κοινοβούλιο. Κάτι το οποίο γνωρίζουν ήδη τόσο η ΕΕΤΤ όσο και η ΕΙΤΗΣΕΕ η οποία έχει προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενάντια στην τηλεοπτική αδειοδότηση και με αυτό το επιχείρημα.

Πηγή: Editorial του περιοδικού “Ψηφιακή Τηλεόραση”, τεύχος Ιουλίου

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on StumbleUpon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *