Τα ελληνικά ΜΜΕ ξέρουν για το Σύμφωνο Κάλυψης της μετανάστευσης;

01-GergopalisΔεν είναι η πρώτη φορά που ο όρος “λαθρομετανάστης” γίνεται σημαία πολιτικών και δημοσιογράφων σε εκρήξεις μισαλλοδοξίας, απανθρωπιάς και ρατσισμού. Στην πρώτη περίπτωση πρόκειται εμφανώς για καλά αμειβόμενους υπηρέτες ενός σάπιου συστήματος (όπως το Ποτάμι καλή ώρα ή ο Κυριάκος Μητσοτάκης) που προτιμά να πληρώνει εκατομμύρια για να σκοτώνει ανθρώπους στην ψύχρα, παρά να αφήσει να αποκαλυφθεί η αλήθεια. Στη δεύτερη περίπτωση εκτός από τους ενσωματωμένους, κατευθυνόμενους επίσης καλοπληρωμένους σχολιαστές, οι δημοσιογράφοι που αναλαμβάνουν να μιλήσουν για τη μετανάστευση είναι απλά ανίδεοι. H κύρια ευθύνη ανήκει στα ίδια τα ΜΜΕ αλλά και οι δημοσιογράφοι δεν είναι άμοιροι ευθυνών. Μόλις πριν ένα μήνα η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ υιοθέτησε Σύμφωνο για έναν  ενιαίο κώδικα συμπεριφοράς, κατά την κάλυψη των θεμάτων που σχετίζονται με τη μετανάστευση και τους πρόσφυγες. Τα πέντε σημεία για την παρουσίαση των προσφύγων από τα ΜΜΕ, δεν έγιναν ούτε καν μονόστηλο στα ΜΜΕ. Το Σύμφωνο υιοθετήθηκε από αρκετά Μέσα στις χώρες της Ευρώπης, τα οποία το ενσωμάτωσαν στον Κώδικα Δεοντολογίας που ακολουθούν. Στα ελληνικά διαπλεκόμενα ΜΜΕ Κώδικας Δεοντολογίας υπάρχει μόνο για συμφέροντα των ιδιοκτητών τους.

Τα πέντε σημεία του Συμφώνου στα οποία δεσμεύθηκε μερίδα των ευρωπαϊκών ΜΜΕ είναι:

1. Επικοινωνούν ισορροπημένα και με μέριμνα σε θέματα μετανάστευσης και προσφύγων, περιλαμβάνοντας τους μετανάστες, τους αιτούντες άσυλο και τους πρόσφυγες ως πρωτογενείς πηγές πληροφοριών. 2.Αποφύγουν τη γενίκευση και την απλούστευση των θεμάτων που σχετίζονται με την μετανάστευση και τους πρόσφυγες. 3.Συμβουλεύονται τους εμπειρογνώμονες και τους ενδιαφερόμενους φορείς για την παραγωγή διεξοδικών αναφορών όταν γράφουν για θέματα που σχετίζονται με τη μετανάστευση και τους πρόσφυγες. 4.Χρησιμοποιούν την κατάλληλη ορολογία και εικονογραφία, λαμβάνοντας υπόψη τα δικαιώματα των ευάλωτων ομάδων. Όταν τους ζητηθεί ή σε περίπτωση αμφιβολίας, να προστατεύουν την ταυτότητα (όνομα και εικόνα) της πηγής πληροφοριών. 5. Ξεχωρίζουν κατηγορίες ή εθνικότητες επιδεικνύοντας τη δέουσα προσοχή, σταθμίζοντας εάν η επιλεγόμενη κατηγορία ή εθνικότητα προσδίδει προστιθέμενη αξία στις πληροφορίες.

Μια πολύ καλή πηγή πληροφόρησης για τους ίδιους τους δημοσιογράφους είναι η έρευνα The Migrants Files“.Ένα έργο δημοσιογραφίας δεδομένων των ομάδων Journalism++ SASJournalism++ Stockholm και Dataninja, των μέσων Neue Zürcher ZeitungEl ConfidencialSydsvenskan και radiobubble και των ανεξάρτητων δημοσιογράφων Jean-Marc Manach και Jacopo Ottaviani.

Όπως διαβάζουμε: “Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επενδύσει, από το 2007 ως το 2013, 1.820 εκατομμύρια ευρώ στο Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων (External Borders Fund – EBF) που δημιουργήθηκε για να «εξασφαλιστεί η αλληλεγγύη» μεταξύ των χωρών Σένγκεν μιας και οι επενδύσεις που πρέπει να κάνουν οι χώρες που βρίσκονται στην παραμεθόριο της Ε.Ε. «μπορεί να χρειαστεί να είναι πολύ μεγάλες λόγω σημαντικής πίεσης που δέχονται τα συνορά τους από τη μετανάστευση». Αλλά αυτά τα κεφάλαια κυρίως συρρέουν προς τον «εκσυγχρονισμό των συστημάτων επιτήρησης και την ανάπτυξη πληροφορικών συστημάτων για τον έλεγχο των εξωτερικών συνόρων».”Χιλιάδες νεκροί και άγνωστος αριθμός αγνοουμένων είναι ο απολογισμός της πολιτικής συνόρων που ακολουθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση για την θωράκιση των οποίων επενδύει εκατομμύρια ευρώ. Στην προσπάθειά της να καταπολεμήσει την μετανάστευση που αναφέρεται σχεδόν πάντα συνοδευόμενη από τον προσδιορισμό «παράνομη» βάζει τους άνθρωπους σε δεύτερη μοίρα”

(Το ρεπορτάζ για την έρευνα μπορείτε να διαβάσετε στη σελίδα του radiobubble εδώ)

 

.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on StumbleUpon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *