Τα «Κίτρινα Γιλέκα» νικούν και στην ενημέρωση

Στη στήλη Πισω απο τις καμερες στο κυριακάτικο ΠΡΙΝ

Τα «Κίτρινα Γιλέκα»  νικούν και στην ενημέρωση

Της Ματίνας Παπαχριστούδη

Ένας σχεδόν μήνας πέρασε από την πρώτη πορεία των «Κίτρινων Γιλέκων» στη Γαλλία και στα ελληνικά ΜΜΕ μόλις εδώ και λίγες μέρες άρχισαν οι εκτενείς αναφορές στο κίνημα μιας νέου τύπου εξέγερσης, που έρχεται από το μέλλον. Αναφορές για τα αίτια της εξέγερσης, τους στόχους και τα αιτήματά της, την απόπειρα αξιοποίησής της από τη Λεπέν, που δεν προέρχονται μόνο από παραδοσιακά διεθνή ΜΜΕ, τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων αλλά και από ανεξάρτητες καταγραφές, σχόλια και πληροφόρηση.

Όσον αφορά στην καταγραφή της πορείας του κινήματος από τα ελεγχόμενα ΜΜΕ, κυριαρχεί διεθνώς η γνώριμη πληροφόρηση παραδοσιακών πηγών, όπως θεσμοί, κυβέρνηση, πολιτικά κόμματα, διανόηση και εργατικά συνδικάτα — αν και τα τελευταία φαίνεται πως έχουν πάθει… αφωνία μπροστά στη δυναμική και την εξελισσόμενη ριζοσπαστικοποίησή του. Πρόκειται για πληροφόρηση που μετατρέπεται σε κατευθυνόμενη ενημέρωση από τα κυρίαρχα ΜΜΕ και πρακτορεία στη Γαλλία προς άλλα διεθνή Μέσα, μεταξύ αυτών και των ελληνικών, που τροφοδοτούνται σχεδόν αποκλειστικά μέσω του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων.

Έναν πολύ ενδιαφέροντα ορισμό για το κύκλωμα αυτό έδωσε ο Γάλλος φιλόσοφος Ζαν-Κλοντ Μισέα, από τους πρώτους διανοούμενους που υποστήριξαν ανοιχτά και χωρίς αστερίσκους το κίνημα των «Κίτρινων Γιλέκων». Μιλά για το «Κόμμα των ΜΜΕ και του Χρήματος (PMA)», το οποίο βρίσκεται απέναντι στο κίνημα και δίπλα στην κυβέρνηση Μακρόν, έτοιμο να συκοφαντήσει και να κατηγορήσει τους διαδηλωτές.

Το σημαντικό, ωστόσο, είναι πως η παραπάνω μορφή ενημέρωσης δεν έχει πείσει ούτε καν τους οπαδούς του χρηματιστηριακού φιλελευθερισμού. Αντιθέτως, όπως το κίνημα των «Κίτρινων Γιλέκων» υποστηρίζεται από το 75% της «κοινής γνώμης», έτσι και στην ενημέρωση που το αφορά προηγείται και κερδίζει έδαφος η πληροφόρηση από μη ελεγχόμενα κανάλια χειραγώγησης. Σε αυτό έχει συμβάλλει η συμμετοχή και των ίδιων των δημοσιογράφων μέσω των ανεξάρτητων καναλιών, όπως τα μέσα; Κοινωνικής δικτύωσης και οι ανεξάρτητες ιστοσελίδες. Πρόκειται για δημοσιογράφους που εκτός των όσων φιλτραρισμένα γράφουν στα μέσα που εργάζονται, δίνουν ειδήσεις, ρεπορτάζ, πληροφορίες στους προσωπικούς λογαριασμούς τους, οι οποίες και αναπαράγονται άμεσα στο Διαδίκτυο.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *